Arbetsgivarvarumärkeshantering : Hur anställda och potentiella anställda uppfattar ett bolags arbetsgivarvarumärke och värdelöfte
Blom, Johan (2020)
Blom, Johan
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120699598
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120699598
Tiivistelmä
En organisation med ett starkt arbetsgivarvarumärke kan uppnå konkurrensfördelar gentemot andra organisationer och därmed förstärka sin position på marknaden. Hur medarbetare uppfattar företagets arbetsgivarvarumärke har en stor inverkan på levererandet av varumärkeslöftet, eftersom de skapar en central roll för levererandet av värdeförslag. Arbetsgivarvarumärkeshantering är en strategi för att locka till sig dessa potentiella medarbetare genom att avsiktligt positionera företaget som en bra arbetsplats. I arbetsgivarvarumärkeshantering kombineras marknadsföring, kommunikation och personalledning och som resultat av detta får man ett område för hantering av arbetsgivarvarumärket vars funktion är att bygga arbetsgivarbilden internt och externt. Med denna helhet kan medarbetarnas trivsel stärkas samt potentiella medarbetare lockas till företaget.
Syftet med denna undersökning var att öka förståelsen av hur nuvarande och potentiella anställda uppfattar ett bolags arbetsgivarvarumärke och värdelöfte. Delsyftet var att analysera om det finns en skillnad i uppfattningarna.
Undersökningen utfördes som en praktisk fallstudie i form av kvalitativ metod. Totalt intervjuades sex personer, tre anställda och tre potentiella anställda för att kartlägga anställdas och potentiella anställdas uppfattning av bolagets arbetsgivarvarumärke och värdelöfte.
Resultatet från den empiriska undersökningen visar att det finns likheter i uppfattningarna om arbetsgivarvarumärket bland anställda och potentiella anställda. Både anställda och potentiella anställda upplevde att arbetsgemenskapen var bra och att lönen var attraktiv. Däremot upplevde anställda ombord att det fanns skillnader i arbetsgivarlöftet och arbetsgivarupplevelsen. De anställda upplevde att hierarki och den hektiska arbetstakten var saker som påverka deras arbetsgivarupplevelse.
Syftet med denna undersökning var att öka förståelsen av hur nuvarande och potentiella anställda uppfattar ett bolags arbetsgivarvarumärke och värdelöfte. Delsyftet var att analysera om det finns en skillnad i uppfattningarna.
Undersökningen utfördes som en praktisk fallstudie i form av kvalitativ metod. Totalt intervjuades sex personer, tre anställda och tre potentiella anställda för att kartlägga anställdas och potentiella anställdas uppfattning av bolagets arbetsgivarvarumärke och värdelöfte.
Resultatet från den empiriska undersökningen visar att det finns likheter i uppfattningarna om arbetsgivarvarumärket bland anställda och potentiella anställda. Både anställda och potentiella anställda upplevde att arbetsgemenskapen var bra och att lönen var attraktiv. Däremot upplevde anställda ombord att det fanns skillnader i arbetsgivarlöftet och arbetsgivarupplevelsen. De anställda upplevde att hierarki och den hektiska arbetstakten var saker som påverka deras arbetsgivarupplevelse.