Sosiaalisen vastuun toteutuminen Keskon ja S-ryhmän toimittajahallinnassa
Leppänen, Riina-Emilia (2020)
Kandidaatintutkielma
Leppänen, Riina-Emilia
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120299097
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120299097
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia toimittajahallinnan vastuullisuutta ja sen varmistamisen käytänteitä sosiaalisen vastuun näkökulmasta suomalaisyrityksissä. Tarkoituksena on selvittää miten yritykset toteuttavat sosiaalisesti vastuullista hankintatoimea osana strategiaansa sekä mitkä tekijät yritysten toiminnassa vaikuttavat tehtyihin vastuullisuustoimiin eniten. Tutkimuksen kohteena on kaksi suomalaista kaupanalan yritystä, jotka toimivat globaaleilla markkinoilla ja omaavat samankaltaisia toimittajia sekä asiakkaita. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosuus koostuu alan kirjallisuudesta ja aiheeseen liittyvästä teoriasta. Empiriaosuus on toteutettu tapaustutkimuksena sisällönanalyysia hyödyntäen.
Yrityksen hankintoja ohjaavat asetetut säädökset, kuluttajat sekä omistajat. Sidosryhmien vaatimuksilla on suuri merkitys yritysten vastuullisuuden toteuttamisessa. Vastuullisuudella on suuri merkitys yritysten toimittajahallinnassa ja se on jo vuosia ollut yhä suuremmassa roolissa, mutta varsinkin sosiaalisen vastuullisuuden osa-alue on jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. Tutkimuksessa keskitytään yritysten tämänhetkisen sosiaalisen vastuullisuuden osa-alueen valvontaan ja varmistamiseen tunnettujen kansainvälisten käytänteiden ja ohjeistusten avulla. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että vastuullista toimittajahallintaa toteutettaessa on tehtävä tiivistä pitkäaikaista yhteistyötä toimittajien kanssa, jotta toimittajille voidaan asettaa vaatimuksia, vastuullisuutta voidaan valvoa, seurata ja kehittää toimivasti. Tutkimuksen yrityksistä ilmenee, että yritykset tekevät vastuullisuuden eteen monia toimia, mutta vastuullisuuden varmistaminen ei ole vielä riittävää. The aim of this bachelor's thesis is to study the responsibility in the supply chains and the practices of ensuring it from the perspective of social responsibility in Finnish companies. The purpose is to find out how companies implement socially responsible procurement to their strategy and actions, and which factors in companies' operations have the greatest impact on the taken responsibility measures. The study focuses on two Finnish trading companies that operate in the global market and have similar suppliers and customers. The study has been carried out as a qualitative study. The theoretical part consists of the literature in the field and related theory. The empirical part has been carried out as a case study using content analysis.
The company's purchases are guided by regulations, consumers, and owners. Stakeholder requirements play a major role in implementing corporate responsibility. Responsibility plays a major role in the supplier management of companies and has played an increasingly important role for many years, but the area of social responsibility in particular has received less attention in most research. The research focuses on the current ways of monitoring and ensuring the aspect of corporate social responsibility through well-known international practices and guidelines. The results of the study show that the implementation of responsible supplier management requires close long-term cooperation with suppliers in order to set requirements for suppliers and to develop responsible actions effectively. The survey shows that the companies have taken many steps towards accountability, but it is not yet enough.
Yrityksen hankintoja ohjaavat asetetut säädökset, kuluttajat sekä omistajat. Sidosryhmien vaatimuksilla on suuri merkitys yritysten vastuullisuuden toteuttamisessa. Vastuullisuudella on suuri merkitys yritysten toimittajahallinnassa ja se on jo vuosia ollut yhä suuremmassa roolissa, mutta varsinkin sosiaalisen vastuullisuuden osa-alue on jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. Tutkimuksessa keskitytään yritysten tämänhetkisen sosiaalisen vastuullisuuden osa-alueen valvontaan ja varmistamiseen tunnettujen kansainvälisten käytänteiden ja ohjeistusten avulla. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että vastuullista toimittajahallintaa toteutettaessa on tehtävä tiivistä pitkäaikaista yhteistyötä toimittajien kanssa, jotta toimittajille voidaan asettaa vaatimuksia, vastuullisuutta voidaan valvoa, seurata ja kehittää toimivasti. Tutkimuksen yrityksistä ilmenee, että yritykset tekevät vastuullisuuden eteen monia toimia, mutta vastuullisuuden varmistaminen ei ole vielä riittävää.
The company's purchases are guided by regulations, consumers, and owners. Stakeholder requirements play a major role in implementing corporate responsibility. Responsibility plays a major role in the supplier management of companies and has played an increasingly important role for many years, but the area of social responsibility in particular has received less attention in most research. The research focuses on the current ways of monitoring and ensuring the aspect of corporate social responsibility through well-known international practices and guidelines. The results of the study show that the implementation of responsible supplier management requires close long-term cooperation with suppliers in order to set requirements for suppliers and to develop responsible actions effectively. The survey shows that the companies have taken many steps towards accountability, but it is not yet enough.