Techniques of political marketing : a social constructionist perspective on news distribution as a part of the peace process in Colombia - Perceptions of the impact of fake news and misinformation
Saarela, Emma (2020)
Saarela, Emma
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693434
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693434
Tiivistelmä
Colombia is a corrupt nation that remain one of the most dangerous countries in the world for journalists and activists. Colombia is a country where misinformation and fake news have characterized the society to a large extent for a long time, and today’s globalized and digitalized media landscape make it easier than ever before for institutions and authoritarian leaders with an agenda to spread propaganda.
The aim of this thesis is to map and analyse perceptions of how communication of political agenda, in the form of fake news and misinformation, has affected the political climate and democracy during the (ongoing) peace process in Colombia.
The theoretical frame of reference focuses on three subject areas: social constructionism, political communication, and fake news. The empirical part of the thesis consists of secondary data based on previous research, statistics, and netnography, and primary data from 9 individual interviews conducted with Colombian citizens (all experts in the subject area), and extracts from meetings with former FARC-combatants.
Through a social constructionist approach this thesis aimed to explain why communication political agenda is understood differently in different parts of the Colombian society.
The analysis of the empirical research established that there is no general common consensus in Colombia to what the history of the country and what the fundamental problems are to why Colombia has been in conflict for over 50 years. In other words, there are many different subjective truths, and hence, the political communication understood distinctly throughout the country.
The results of this research established that fake news is used as an unethical marketing tool to counteract transparent fact-based communication, due to financial and/or political agenda. Fake news has been a way of discrediting the peace agreement and delegitimizing the actors, thus, limiting their future political possibilities, and further deepening the polarization in the country. The results of the research states that fake news and misinformation are challenges affecting the attempt(s) to build lasting peace in Colombia. ----------
År 2016 undertecknade de revolutionära beväpnade styrkorna i Colombia (FARC) och president Santos regering ett gemensamt fredsavtal som kom att ”avsluta” mer än fem decennier av våldsam konflikt.
Dagens forskning indikerar att den nuvarande politiska kommunikationen produceras med målsättningen att uppnå den nödvändiga legitimiteten för media och medborgare. Samtidigt söker människor efter autentiska drag för att kunna lite på det politiska etablissemanget. Traditionella och nya medier spelar en viktig roll när det gäller ansträngningen att överbrygga avståndet mellan politiska kandidater, partier, regeringar, institutioner och medborgare.
Falska nyheter och felinformation utnyttjats som ett oetiskt marknadsföringsverktyg för att distrahera konstruktiv dialog och transparens som hade varit nödvändigt för en hållbar implementation av fredsavtalet i Colombia. Forskningen tyder på att hatpropaganda förstärks av sociala medier, förstärker polariseringen i landet, och ökar osäkerhet bland befolkningen. Transparent kommunikation är nödvändigt för en demokrati, och för att åstadkomma hållbara strukturella förändringar.
Fred i Colombia skulle förutsätta erkännande, förlåtelse, försoning och återställande av människors grundläggande mänskliga rättigheter, samt en transparent och faktabaserad kommunikation.
The aim of this thesis is to map and analyse perceptions of how communication of political agenda, in the form of fake news and misinformation, has affected the political climate and democracy during the (ongoing) peace process in Colombia.
The theoretical frame of reference focuses on three subject areas: social constructionism, political communication, and fake news. The empirical part of the thesis consists of secondary data based on previous research, statistics, and netnography, and primary data from 9 individual interviews conducted with Colombian citizens (all experts in the subject area), and extracts from meetings with former FARC-combatants.
Through a social constructionist approach this thesis aimed to explain why communication political agenda is understood differently in different parts of the Colombian society.
The analysis of the empirical research established that there is no general common consensus in Colombia to what the history of the country and what the fundamental problems are to why Colombia has been in conflict for over 50 years. In other words, there are many different subjective truths, and hence, the political communication understood distinctly throughout the country.
The results of this research established that fake news is used as an unethical marketing tool to counteract transparent fact-based communication, due to financial and/or political agenda. Fake news has been a way of discrediting the peace agreement and delegitimizing the actors, thus, limiting their future political possibilities, and further deepening the polarization in the country. The results of the research states that fake news and misinformation are challenges affecting the attempt(s) to build lasting peace in Colombia.
År 2016 undertecknade de revolutionära beväpnade styrkorna i Colombia (FARC) och president Santos regering ett gemensamt fredsavtal som kom att ”avsluta” mer än fem decennier av våldsam konflikt.
Dagens forskning indikerar att den nuvarande politiska kommunikationen produceras med målsättningen att uppnå den nödvändiga legitimiteten för media och medborgare. Samtidigt söker människor efter autentiska drag för att kunna lite på det politiska etablissemanget. Traditionella och nya medier spelar en viktig roll när det gäller ansträngningen att överbrygga avståndet mellan politiska kandidater, partier, regeringar, institutioner och medborgare.
Falska nyheter och felinformation utnyttjats som ett oetiskt marknadsföringsverktyg för att distrahera konstruktiv dialog och transparens som hade varit nödvändigt för en hållbar implementation av fredsavtalet i Colombia. Forskningen tyder på att hatpropaganda förstärks av sociala medier, förstärker polariseringen i landet, och ökar osäkerhet bland befolkningen. Transparent kommunikation är nödvändigt för en demokrati, och för att åstadkomma hållbara strukturella förändringar.
Fred i Colombia skulle förutsätta erkännande, förlåtelse, försoning och återställande av människors grundläggande mänskliga rättigheter, samt en transparent och faktabaserad kommunikation.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The Gray Zone in Marketing : Consumer Responses to Influencer Marketing
Stubb, Carolina (Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 18.06.2019) -
SME internationalisation from an emerging market to a developed market : a case study from Ghana
Kujala, Irene, Akyaa (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 15.01.2016)This study focuses on understanding the internationalisation of small and medium-sized enterprises (SMEs) from an emerging market to a developed market. In particular, it examines the internationalisation process of a firm ... -
Developing Interactive Network Branding in Business Markets : Case studies of SMEs from Developed and Emerging Business Markets
Koporcic, Nikolina (Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 18.12.2017)The purpose of this dissertation is to create an understanding of how branding occurs in business networks in which small and medium-sized enterprises (SMEs) are embedded. The main objective of the study is to conceptualize, ...