Den ideala arbetssökanden i Finland: en kritisk diskursanalys
Albrecht, Anna (2020)
Albrecht, Anna
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693413
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693413
Tiivistelmä
Arbetslösheten har ökat markant i Finland under det senaste året. Det här gör arbetssökning till ett aktuellt ämne för många. Därmed var avsikten med min avhandling att granska texter om arbetssökning skrivna som arbetssökningsanvisningar. Mitt första syfte var att redogöra för hur arbetssökande positioneras i förhållande till arbetsgivare och hur diskurser används för att skapa och upprätthålla dessa maktpositioner. Mitt andra syfte var att beskriva hur den ideala arbetssökanden i Finland framställs i diskurserna.
Duunitori är ett av Finlands största rekryteringsmedium och publicerar texter om arbetssökning skrivna till arbetssökande på sin webbplats. Mitt datamaterial bestod av 59 sådana texter. Som analysmetod använde jag Faircloughs kritiska diskursanalysmodell. Därtill utnyttjade jag diskurser som förekommer i begreppen anställningsbarhet och personligt varumärkesbyggande med syftet att jämföra dessa dominanta diskurser med diskurserna i mitt datamaterial.
Överlag reflekterade mina resultat övrig litteratur och ett starkt inflytande av nyliberala ideal kunde identifieras i diskurserna. Således hyllades individualism, överprestation och paketering av jaget till en säljbar produkt. Till skillnad från tidigare forskningsrön saknade diskurserna i mitt datamaterial positiv retorik och fokuset var därmed starkt inriktat på disciplinering av arbetssökande genom hot och rädsla. Tillika positionerade diskurserna arbetsgivaren som allsmäktig och arbetssökanden som fullständigt maktlös. Likt tidigare forskning marginaliserar diskurserna personer som redan befinner sig i en prekär position på arbetsmarknaden. Därutöver tyder mina resultat på att diskurserna är väldigt påträngande och genomsyrar även andra aspekter av arbetssökandes liv.
Duunitori är ett av Finlands största rekryteringsmedium och publicerar texter om arbetssökning skrivna till arbetssökande på sin webbplats. Mitt datamaterial bestod av 59 sådana texter. Som analysmetod använde jag Faircloughs kritiska diskursanalysmodell. Därtill utnyttjade jag diskurser som förekommer i begreppen anställningsbarhet och personligt varumärkesbyggande med syftet att jämföra dessa dominanta diskurser med diskurserna i mitt datamaterial.
Överlag reflekterade mina resultat övrig litteratur och ett starkt inflytande av nyliberala ideal kunde identifieras i diskurserna. Således hyllades individualism, överprestation och paketering av jaget till en säljbar produkt. Till skillnad från tidigare forskningsrön saknade diskurserna i mitt datamaterial positiv retorik och fokuset var därmed starkt inriktat på disciplinering av arbetssökande genom hot och rädsla. Tillika positionerade diskurserna arbetsgivaren som allsmäktig och arbetssökanden som fullständigt maktlös. Likt tidigare forskning marginaliserar diskurserna personer som redan befinner sig i en prekär position på arbetsmarknaden. Därutöver tyder mina resultat på att diskurserna är väldigt påträngande och genomsyrar även andra aspekter av arbetssökandes liv.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [431]