Project Leadership in Change Projects: A case study: the most significant project leadership competences for project leaders to achieve a successful change project and the development of succeeding in change projects.
Männistö, Joona (2020-10-29)
Männistö, Joona
29.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102988790
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102988790
Tiivistelmä
Nothing in this world is sure but change. Nowadays several, different projects define the organizations’ capability of reforming themselves. In recent years, the attention in project leading field has been more and more focused into the leadership side of projects instead of the management side. Changes can thereby be implemented as projects. The change that is implemented as a form of project, can be seen as an entity which creates the desired change. This research study focuses on how these kind of change projects can be led from the view of project leadership policy. The research emphasizes especially the importance of project leadership competences and what are the most essential competences to be able to accomplish a successful change project. The research shows in addition a great interest of clarifying the success criteria of change projects and how the change project success could be developed further.
Project leadership and change projects are first scrutinized through the previous scientifical research and literature. The literature part endeavours to clarify the main concepts of project
leading field and change project policy. The literature part in addition presents the transition
from the project management to project leadership. This was seen vital to be able to state reasons especially why project leadership is essential for the project success. After this, the research focuses on in-depth scrutinize of project leadership competences. In addition, three project leadership competence groups are handled; managerial, emotional and intellectual competence groups. At the end of the literature part, the impact of project leadership to change project success is examined. The research questions are then in addition clarified.
The empirical part of the research scrutinizes through the interviews the usage and importance
of project leadership competences in the case organization’s change projects. After this, there
was an endeavor of clarifying the meaning of change project success and developmental opportunities of success. The latter was scrutinized through the deteriorating things of change project success. The overall view of project leadership competences and change project success criteria was formed through the current state and significances of both.
According to the results of the research, the most significant project leadership competences in
order to achieve a successful change project were considered to be motivation, engaging communication and resource management. Change project success meant mostly achieving the objectives and accomplishing the change project to the end. The main developmental opportunities were better resource allocationing, reasoning, better communication, assertive leadership, better planning and implementing of change projects. Mikään muu tässä maailmassa ei ole varmaa paitsi muutos. Tänä päivänä monet, erilaiset projektit määrittelevät organisaatioiden kyvykkyyttä uudistaa itseään. Viime vuosina huomio projektien johtamisessa on yhä enemmän keskittynyt projektien ihmisten johtamisen puoleen asioiden johtamisen sijasta. Muutos voidaan toteuttaa projektina. Muutos, joka toteutetaan projektin muodossa, voidaan nähdä kokonaisuutena joka luo tuon halutun muutoksen. Tämä tutkimus keskittyy siihen, miten tällaisia muutosprojekteja voidaan johtaa projektijohtajuuden keinoin. Tutkimus painottaa projektijohtajuuden kompetenssien merkitystä sekä tutkii sitä, mitkä ovat kaikista merkittävimmät projektijohtajuuden kompetenssit muutosprojektissa onnistumisen kannalta. Tutkimuksessa selvitetään myös muutosprojektien onnistumisen kriteerit sekä miten muutosprojekteissa onnistumista voitaisiin kehittää.
Projektijohtajuutta ja muutosprojekteja käsitellään tutkimuksessa ensin aiemman tieteellisen
tutkimuksen ja kirjallisuuden kautta. Teoriaosuus pyrkii selventämään tutkimuksen keskeisimmät käsitteet. Teoriaosuudessa esitellään myös siirtymä projektien johtamisen kentällä asioiden johtamisesta ihmisten johtamiseen. Tämä nähtiin oleellisena, jotta voitiin perustella miksi juuri projektijohtajuus on merkittävässä roolissa projektien onnistumisen kannalta. Tämän jälkeen tutkimus keskittyy projektijohtajuuden kompetenssien syvälliseen tarkasteluun. Tutkimuksessa tuodaan esille kolme projektijohtajuuden kompetenssien pääryhmää, jotka ovat johtamiskompetenssit sekä emotionaaliset ja intellektuellit kompetenssit.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkitaan haastattelujen kautta projektijohtajuuden kompetenssien hyötyä ja merkittävyyttä case-organisaation muutosprojekteissa. Tämän jälkeen tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä muutosprojektissa onnistuminen merkitsee ja mitkä ovat muutosprojektissa onnistumisen kehitysmahdollisuudet. Kehitysmahdollisuuksia tutkittiin muutosprojektissa onnistumista heikentävien asioiden kautta. Kokonaiskuva projektijohtajuuden kompetensseista ja muutosprojektien onnistumisen kriteereistä muodostettiin kummankin käsitteen nykytilan ja merkittävyyden kautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan, merkittävimmiksi projektijohtajuuden kompetensseiksi onnistuneen muutosprojektin saavuttamisen kannalta nousivat motivaatio, yhdistävä kommunikaatio sekä resurssien johtaminen. Muutosprojektissa onnistumisen nähtiin tarkoittavan pääasiassa asetettujen päämäärien saavuttamista sekä muutosprojektin valmiiksi, loppuun asti saattamista. Keskeisimmät kehitysmahdollisuudet liittyivät pääasiassa parempaan resursointiin, kommunikaatioon, määrätietoisempaan johtamiseen, suunnitteluun ja toteutukseen.
Project leadership and change projects are first scrutinized through the previous scientifical research and literature. The literature part endeavours to clarify the main concepts of project
leading field and change project policy. The literature part in addition presents the transition
from the project management to project leadership. This was seen vital to be able to state reasons especially why project leadership is essential for the project success. After this, the research focuses on in-depth scrutinize of project leadership competences. In addition, three project leadership competence groups are handled; managerial, emotional and intellectual competence groups. At the end of the literature part, the impact of project leadership to change project success is examined. The research questions are then in addition clarified.
The empirical part of the research scrutinizes through the interviews the usage and importance
of project leadership competences in the case organization’s change projects. After this, there
was an endeavor of clarifying the meaning of change project success and developmental opportunities of success. The latter was scrutinized through the deteriorating things of change project success. The overall view of project leadership competences and change project success criteria was formed through the current state and significances of both.
According to the results of the research, the most significant project leadership competences in
order to achieve a successful change project were considered to be motivation, engaging communication and resource management. Change project success meant mostly achieving the objectives and accomplishing the change project to the end. The main developmental opportunities were better resource allocationing, reasoning, better communication, assertive leadership, better planning and implementing of change projects.
Projektijohtajuutta ja muutosprojekteja käsitellään tutkimuksessa ensin aiemman tieteellisen
tutkimuksen ja kirjallisuuden kautta. Teoriaosuus pyrkii selventämään tutkimuksen keskeisimmät käsitteet. Teoriaosuudessa esitellään myös siirtymä projektien johtamisen kentällä asioiden johtamisesta ihmisten johtamiseen. Tämä nähtiin oleellisena, jotta voitiin perustella miksi juuri projektijohtajuus on merkittävässä roolissa projektien onnistumisen kannalta. Tämän jälkeen tutkimus keskittyy projektijohtajuuden kompetenssien syvälliseen tarkasteluun. Tutkimuksessa tuodaan esille kolme projektijohtajuuden kompetenssien pääryhmää, jotka ovat johtamiskompetenssit sekä emotionaaliset ja intellektuellit kompetenssit.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkitaan haastattelujen kautta projektijohtajuuden kompetenssien hyötyä ja merkittävyyttä case-organisaation muutosprojekteissa. Tämän jälkeen tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä muutosprojektissa onnistuminen merkitsee ja mitkä ovat muutosprojektissa onnistumisen kehitysmahdollisuudet. Kehitysmahdollisuuksia tutkittiin muutosprojektissa onnistumista heikentävien asioiden kautta. Kokonaiskuva projektijohtajuuden kompetensseista ja muutosprojektien onnistumisen kriteereistä muodostettiin kummankin käsitteen nykytilan ja merkittävyyden kautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan, merkittävimmiksi projektijohtajuuden kompetensseiksi onnistuneen muutosprojektin saavuttamisen kannalta nousivat motivaatio, yhdistävä kommunikaatio sekä resurssien johtaminen. Muutosprojektissa onnistumisen nähtiin tarkoittavan pääasiassa asetettujen päämäärien saavuttamista sekä muutosprojektin valmiiksi, loppuun asti saattamista. Keskeisimmät kehitysmahdollisuudet liittyivät pääasiassa parempaan resursointiin, kommunikaatioon, määrätietoisempaan johtamiseen, suunnitteluun ja toteutukseen.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Collaboration requirements for project management information systems and its implications to project knowledge management
Verdezoto, Ivan (2013)
Pro gradu - tutkielmaMore and more organizations are changing their way of managing projects, switching from a traditional and controlled to a more flexible bottom-up paradigm, where collaboration and knowledge sharing between internal and ... -
Project Entry in the Chinese High-Rise Elevator Markets – The Case of KONE Major Project Unit
Hakkarainen, Elina (2005)
Pro gradu - tutkielmaThis thesis is done as an assignment for KONE Corporation’s Major Project Unit. The purpose of this study is to develop solution models for Major Project Unit on how it could improve its entry into new projects in the ... -
Leadership Challenges in Multicultural Project Groups: Experiences of Finnish Project Managers
Vainio Jenny, Viertiö Anna (2010)
Pro gradu - tutkielmaThis thesis studies the effects and challenges of multiculturalism in a project group. The objective is to name additional barriers for group work caused by multicultural project group. In addition, the aim is to find ...