Esimiehen ja työntekijän välinen luottamus
Heikkinen, Hanna (2020)
Heikkinen, Hanna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102687843
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102687843
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää miten esimies saa saavutettua alaistensa luotta-muksen ja mitkä ne keinot ovat sekä miten alainen saa saavutettua esimiehensä luottamuksen? Millai-sia vaikutuksia luottamuksen puute voi aiheuttaa ja onko luottamuksen takaisin saavuttamiseksi joita-kin keinoja sekä onko luottamuksen takaisin saavuttaminen edes mahdollista? Lisäksi tarkastelun koh-teena on luottamuksen merkitystä työhyvinvoinnille moni- ja monokulttuurisissa työyhteisöissä.
Työ on laadullisen tutkimuksen kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen kirjallisuuden ja artikke-leiden pohjalta luottamusta esimiehen ja alaisen näkökantilta. Tutkimuksessa käytetyt varhaisimmat lähteet ovat 1960-luvulta, mutta pääpaino on 2000-luvun lähteissä.
Tutkimusten perusteella luottamusta ja epäluottamausta voidaan ilmaista eri tavalla. Voidaan todeta, että luottamuksen olosuhteet vaihtelevat tilanteiden mukaan. Luottamus voi näyttäytyä molemmin-puolisena tai yksisuuntaisena. Se on läsnä jatkuvasti, vaikka sitä ei voikaan nähdä. Luottamus välittyy henkilöiden sanoina, tapoina ja käyttäytymisenä.
Luottamuksen syntyminen nähtiin alkavan jo esimiehen ja alaisen ensimmäisessä kohtaamisessa, työ-paikka haastattelussa. Tutkimukset osoittivat, että luottamuksen syntymiseen ja sen ylläpitämiseen vaikuttavat esimies ja alainen yhdessä. Oikeanlaisella kommunikoinnilla, työhyvinvointiin panostami-sella yhteisten tavoitteiden asettamisella ja pelisääntöjen luomisella nähtiin olevan huomattava merki-tys luottamuksen syntymiselle.
Voidaan todeta, että luottamus heijastuu johtoportaan käytöksenä, joka välittyy koko organisaatioon. Esimiehen ja alaisen välinen luottamus nähtiin mono- ja monikulttuurisessa työyhteisössä tärkeäksi, koska se vaikuttaa organisaation toiminnan tehokkuuteen ja taloudelliseen tulokseen. Esimiehen ja työntekijöiden yhdessä tehdyt suunnitelmat ja päätöksenteot havaittiin lujittavan luottamusta, sitoutta-van työntekijöitä organisaatioon ja tiimiinsä sekä vähentävän ihmisten välistä epävarmuutta.
Epäluottamus näyttäytyi tuloksissa negatiivisena ilmiönä, johon puuttuminen vaatii rohkeutta ottaa asia puheeksi. Luottamuksen menettäminen voi syntyä vähitellen tai yhden tapahtuman seurauksena. Epäluottamuksen havaittiin heikentävän työhyvinvointia. Luottamuksen menettämisen seurauksena havaittiin motivaation puutetta, yhteistyön haluttomuutta, kommunikoinnin vähentymistä ja sairaslo-mien lisääntymistä sekä johtamiseen käytettyjen kustannusten nousemista ja liiketoiminnan heikkene-mistä.
Tutkimuksissa havaittiin, että luottamuksen voi menettää helpommin kuin saada. Merkittävänä tekijä-nä tulosten perusteella voidaan nähdä esimiehen rooli luottamuksen takaisin saamisessa. Esimiehen on mahdollista saada takaisin alaisensa luottamus toimimalla oikeudenmukaisesti, käyttäytymällä luotta-muksen arvoisesti ja arvostamalla alaisiaan. Kommunikoinnin tärkeys nousi luottamuksen takaisin saavuttamisen keinoista tärkeimmäksi tekijäksi.
Työ on laadullisen tutkimuksen kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen kirjallisuuden ja artikke-leiden pohjalta luottamusta esimiehen ja alaisen näkökantilta. Tutkimuksessa käytetyt varhaisimmat lähteet ovat 1960-luvulta, mutta pääpaino on 2000-luvun lähteissä.
Tutkimusten perusteella luottamusta ja epäluottamausta voidaan ilmaista eri tavalla. Voidaan todeta, että luottamuksen olosuhteet vaihtelevat tilanteiden mukaan. Luottamus voi näyttäytyä molemmin-puolisena tai yksisuuntaisena. Se on läsnä jatkuvasti, vaikka sitä ei voikaan nähdä. Luottamus välittyy henkilöiden sanoina, tapoina ja käyttäytymisenä.
Luottamuksen syntyminen nähtiin alkavan jo esimiehen ja alaisen ensimmäisessä kohtaamisessa, työ-paikka haastattelussa. Tutkimukset osoittivat, että luottamuksen syntymiseen ja sen ylläpitämiseen vaikuttavat esimies ja alainen yhdessä. Oikeanlaisella kommunikoinnilla, työhyvinvointiin panostami-sella yhteisten tavoitteiden asettamisella ja pelisääntöjen luomisella nähtiin olevan huomattava merki-tys luottamuksen syntymiselle.
Voidaan todeta, että luottamus heijastuu johtoportaan käytöksenä, joka välittyy koko organisaatioon. Esimiehen ja alaisen välinen luottamus nähtiin mono- ja monikulttuurisessa työyhteisössä tärkeäksi, koska se vaikuttaa organisaation toiminnan tehokkuuteen ja taloudelliseen tulokseen. Esimiehen ja työntekijöiden yhdessä tehdyt suunnitelmat ja päätöksenteot havaittiin lujittavan luottamusta, sitoutta-van työntekijöitä organisaatioon ja tiimiinsä sekä vähentävän ihmisten välistä epävarmuutta.
Epäluottamus näyttäytyi tuloksissa negatiivisena ilmiönä, johon puuttuminen vaatii rohkeutta ottaa asia puheeksi. Luottamuksen menettäminen voi syntyä vähitellen tai yhden tapahtuman seurauksena. Epäluottamuksen havaittiin heikentävän työhyvinvointia. Luottamuksen menettämisen seurauksena havaittiin motivaation puutetta, yhteistyön haluttomuutta, kommunikoinnin vähentymistä ja sairaslo-mien lisääntymistä sekä johtamiseen käytettyjen kustannusten nousemista ja liiketoiminnan heikkene-mistä.
Tutkimuksissa havaittiin, että luottamuksen voi menettää helpommin kuin saada. Merkittävänä tekijä-nä tulosten perusteella voidaan nähdä esimiehen rooli luottamuksen takaisin saamisessa. Esimiehen on mahdollista saada takaisin alaisensa luottamus toimimalla oikeudenmukaisesti, käyttäytymällä luotta-muksen arvoisesti ja arvostamalla alaisiaan. Kommunikoinnin tärkeys nousi luottamuksen takaisin saavuttamisen keinoista tärkeimmäksi tekijäksi.