Asiakastiedon hallinnan visualisoinnin kehittäminen terveydenhuollossa : Tapaustutkimus asiakasdatan hallinnasta ja visualisointikokemuksista Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä
Silvennoinen, Anna Veera Emilia (2020-10-18)
Silvennoinen, Anna Veera Emilia
18.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101884307
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101884307
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida terveydenhuollon asiakastietojen hallinnan ja datan visualisoinnin kehittämistoimia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukeutuu tietojohtamiseen, ja tutkimuksen empiirisessä osuudessa tarkastellaan, miten asiakastietoa kerätään, käsitellään ja hyödynnetään tutkimuksen kohteena olevassa sairaanhoitopiirissä. Tutkimuksessa analysoidaan datan visualisointityökalun hankintaa, ja kuinka työkalu on muuttanut asiakastietojen hallintaa. Empiirisestä aineistosta jäsennetään lisäksi tulkinta tutkittavan kohdeorganisaation tiedolla johtamisen tilasta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaatio on Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Sairaanhoitopiiri on ottanut käyttöönsä Tableaun, joka on visuaalisen analytiikan ohjelmistotyökalu. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tarkastellaan Tableaun käyttökokemuksia. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Aineisto koostui yhdeksästä haastattelusta, jotka tehtiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhtymähallinnon johtajille, toimi- ja vastuualueen johtajille sekä tietohallinnon asiantuntijoille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan asiakastiedon hallinta on haasteellista tietojen ollessa hajallaan eri tietojärjestelmissä, jotka eivät integroidu keskenään. Tutkimus tuotti havaintoja, joiden mukaan asiakastietojen hallinnassa on ollut ennen todettavissa tiedon hyödyntämisen ja tietojärjestelmien käyttämiseen liittyvää osaamisen vajetta. Tableaun käytön koetaan helpottaneen asiakastiedon hallintaa, sillä nykyisin tietoja saadaan pääosin yhdestä järjestelmästä. Tableaun visualisointi on parantanut asiakasdatan tulkintaa ja hyödyntämistä sekä siten säästänyt johtajien työaikaa. Tutkimustulosten mukaan Tableaussa on kuitenkin myös ongelmia, kuten tietojen latautumisen hitautta ja järjestelmän toimimattomuutta. Tutkimuksessa havaittiin myös tietojen oikeellisuuden ongelmallisuutta, joka on osa laajempaa tietojärjestelmien problematiikkaa. Tableaun hankintaprosessi oli suhteellisen hidas, ja käyttöönotossa todettiin toimialueiden välistä epätasapainoa. Sairaanhoitopiiri on antanut koulutusta Tableausta, mutta järjestelmää hyödynnetään vielä vaihtelevasti. Tableaun kehitystyö on vielä merkittävästi kesken. Sairaanhoitopiirissä tiedolla johtaminen koetaan merkitykselliseksi, ja se on kehittynyt viime vuosina nopeaa vauhtia. Haastateltujen johtajien mukaan Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tavoitteena on vahvistaa tiedolla johtamista myös tulevaisuudessa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaatio on Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Sairaanhoitopiiri on ottanut käyttöönsä Tableaun, joka on visuaalisen analytiikan ohjelmistotyökalu. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tarkastellaan Tableaun käyttökokemuksia. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Aineisto koostui yhdeksästä haastattelusta, jotka tehtiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhtymähallinnon johtajille, toimi- ja vastuualueen johtajille sekä tietohallinnon asiantuntijoille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan asiakastiedon hallinta on haasteellista tietojen ollessa hajallaan eri tietojärjestelmissä, jotka eivät integroidu keskenään. Tutkimus tuotti havaintoja, joiden mukaan asiakastietojen hallinnassa on ollut ennen todettavissa tiedon hyödyntämisen ja tietojärjestelmien käyttämiseen liittyvää osaamisen vajetta. Tableaun käytön koetaan helpottaneen asiakastiedon hallintaa, sillä nykyisin tietoja saadaan pääosin yhdestä järjestelmästä. Tableaun visualisointi on parantanut asiakasdatan tulkintaa ja hyödyntämistä sekä siten säästänyt johtajien työaikaa. Tutkimustulosten mukaan Tableaussa on kuitenkin myös ongelmia, kuten tietojen latautumisen hitautta ja järjestelmän toimimattomuutta. Tutkimuksessa havaittiin myös tietojen oikeellisuuden ongelmallisuutta, joka on osa laajempaa tietojärjestelmien problematiikkaa. Tableaun hankintaprosessi oli suhteellisen hidas, ja käyttöönotossa todettiin toimialueiden välistä epätasapainoa. Sairaanhoitopiiri on antanut koulutusta Tableausta, mutta järjestelmää hyödynnetään vielä vaihtelevasti. Tableaun kehitystyö on vielä merkittävästi kesken. Sairaanhoitopiirissä tiedolla johtaminen koetaan merkitykselliseksi, ja se on kehittynyt viime vuosina nopeaa vauhtia. Haastateltujen johtajien mukaan Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tavoitteena on vahvistaa tiedolla johtamista myös tulevaisuudessa.