Pelimo-peli ja harjoitteet opetuksessa
Luoto, Janina; Lindholm, Marju; Autiomäki, Niina (2020)
Luoto, Janina
Lindholm, Marju
Autiomäki, Niina
Editoija
Luoma, Janina
Turun ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101684255
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101684255
Tiivistelmä
Pelin ja sen oheismateriaalin tavoitteena on toteuttaa kulttuurisen moninaisuuden opetusta kokemuksellisen, yhteistoiminnallisen ja tutkivan oppimisen malleja sekä leikillisyyttä yhdistellen (ks. esim. Compasito 2012; Hakkarainen ym. 2005; Hellström ym. 2015; Järvilehto 2014). Oppiminen lähtee liikkeelle siitä, että teemaan liittyviä oppilaan omia ajatuksia, tunteita ja kokemuksia herätellään esiin, jolloin ne tulevat tietoiseen käsittelyyn. Käytännössä opettaja voi aloittaa kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien teemojen käsittelyn kyselemällä oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia valitusta teemasta. Lyhyen alkukeskustelun jälkeen siirrytään PELIMO-pelin pelaamiseen tai valittuun harjoitteeseen. Myös pelatessa toteutuu ajatus kokemuksellisuudesta, koska peli rakentuu oppilaille tutuista, arkielämään liittyvistä tilanteista.