Pelillistämisen aikaansaaman motivaation muodostuminen
Ismail, Mohamed (2020)
Kandidaatintutkielma
Ismail, Mohamed
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101584149
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101584149
Tiivistelmä
Pelillistäminen on nähty olevan hyödyllinen keino tavoitteiden asettamisessa. Pelillistämisen avulla työnkuva ja tavoite saadaan viestittyä niin, että se auttaa motivaation ylläpitämisessä. Tässä kandidaattitutkielmassa syvennytään pelillistämisen aikaansaaman motivaation muodostumiseen niin sisäisen kuin ulkoisen motivaation osalta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös pelillistämisen tuoman motivaation vaikutusmekanismien selvittäminen. Tämän lisäksi tutkimuksessa pyrittiin arvioimaan pelillistetyn työkuvan toimivuutta ja siihen kohdistuvia mahdollisia puutoskohtia, joista esitettiin kehitysideoita lopuksi.
Tutkimuksen toteuttaminen tapahtui kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa käyttäen ja aineiston kerääminen taas toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineiston analysoiminen ja jäsentelyssä käytettiin teema-analyysiä. Haastatteluissa esiintyvät kolme kohdeorganisaation työntekijää, joiden valinta tutkimukseen tehtiin harkinnanvaraisesti.
Tutkimustulokset osoittavat pelillistetyn työkuvan olevan tärkeä osa työntekijöiden motivaation ylläpitämisen kannalta. Motivaation rakentuminen pelillistetyssä työkuvassa nähtiin kilpailuhenkisyyden ja haastavuuden tuomana. Yksilöllinen ja myös oman tiimin onnistumisen halu nousi myös esille. Kehityskohteita löytyi kilpailujen monimuotoisuuden puuttumisena, Työntekijöiden ymmärryksen puutteena seurantajärjestelmän pisteytys muodostuksesta ja seurantajärjestelmässä esiintyvästä viasta, joka saattaa aiheuttaa epäoikeudenmukaisuutta kilpailutilanteessa. The gamification has seen as a useful tool in setting goals. Gamification allows the job image and the goal to be communicated in a way that helps to maintain motivation. This bachelor`s thesis delves into the formation of motivation caused by gamification in terms of both internal and external motivation. The aim of the study was also to elucidate mechanisms regarding motivation in gamification. In addition to this, the study sought to assess the functionality of the gamified work image and possible shortcomings in relation to it, from which development ideas were finally presented.
The research was carried out using a qualitative research method, and the data was collected using semi-structured interviews. Thematic analysis was used to analyze and structure the data. Three employees of the target organization appear in the interviews, and their selection for the study was made with specific criteria.
Research results show that gamified work image is an important part of maintaining employee motivation. The construction of motivation in a gamified work image was seen to be brought by a sense of competition and challenge. The individual's desire for the success of their own team also came to the fore. Areas for improvement were found in the lack of diversity of competitions, the lack of understanding of employees, the scoring of the monitoring system, and the failure of the monitoring system, which may cause unfairness in the competitive situation.
Tutkimuksen toteuttaminen tapahtui kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa käyttäen ja aineiston kerääminen taas toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineiston analysoiminen ja jäsentelyssä käytettiin teema-analyysiä. Haastatteluissa esiintyvät kolme kohdeorganisaation työntekijää, joiden valinta tutkimukseen tehtiin harkinnanvaraisesti.
Tutkimustulokset osoittavat pelillistetyn työkuvan olevan tärkeä osa työntekijöiden motivaation ylläpitämisen kannalta. Motivaation rakentuminen pelillistetyssä työkuvassa nähtiin kilpailuhenkisyyden ja haastavuuden tuomana. Yksilöllinen ja myös oman tiimin onnistumisen halu nousi myös esille. Kehityskohteita löytyi kilpailujen monimuotoisuuden puuttumisena, Työntekijöiden ymmärryksen puutteena seurantajärjestelmän pisteytys muodostuksesta ja seurantajärjestelmässä esiintyvästä viasta, joka saattaa aiheuttaa epäoikeudenmukaisuutta kilpailutilanteessa.
The research was carried out using a qualitative research method, and the data was collected using semi-structured interviews. Thematic analysis was used to analyze and structure the data. Three employees of the target organization appear in the interviews, and their selection for the study was made with specific criteria.
Research results show that gamified work image is an important part of maintaining employee motivation. The construction of motivation in a gamified work image was seen to be brought by a sense of competition and challenge. The individual's desire for the success of their own team also came to the fore. Areas for improvement were found in the lack of diversity of competitions, the lack of understanding of employees, the scoring of the monitoring system, and the failure of the monitoring system, which may cause unfairness in the competitive situation.