Toimijuutta rakentamassa : osallisuuden merkitys Kulttuuripaja Virran vertaisohjaajien kokemuksina
Gorbunova, Virpi (2020)
Gorbunova, Virpi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100678206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100678206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille Tampereen Kulttuuripaja Virran vertaisohjaajien osallisuuden kokemuksia ja heidän näkemyksiään sen myötä rakentuvasta toimijuudesta. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä kulttuuripajamallin kautta tapahtuvan vertaistuen merkityksestä vertaisohjaajille. Vertaisohjaajia kuultiin myös kehitysideoiden esittäjinä. Sosiokulttuurisen innostamisen näkökulma kulkee työssä mukana ilmiötä rajaavana ja ohjaavana käsitteenä.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tuloksia analysoitiin teoriasidonnaisesta näkökulmasta. Siten pyrittiin antamaan ääni vertaisohjaajille ja heidän kokemuksilleen. Aineisto koottiin sähköpostikyselyn avulla. Kyselyyn osallistui kuusi Kulttuuripaja Virran vertaisohjaajaa.
Kaikki vastanneet olivat kokeneet kulttuuripajalla osallisuuden kokemuksia ja liittivät ne vahvasti yhteisöön kuulumiseen, tekemisen merkityksellisyyteen sekä tuen antamisen ja saamisen vastavuoroisuuteen. Toimijuutta vastauksissa kuvattiin autonomian vahvistumisena, yhteisiin asioihin vaikuttamisen mahdollisuutena sekä motivaation löytymisenä. Toimijuus oli vastaajille osallisuutta haastavampi käsite yhdistää omaan elämään. Suurin osa kohderyhmästä koki saaneensa myönteisiä vaikutuksia omaan toimijuuteensa toiminnan kautta vahvistuneen osallisuuden myötä.
Johtopäätöksissä todettiin jokaisen yksilöllisen polun rakentuvan omaan tahtiin ja siinä elämänkontekstissa, missä yksilö sillä hetkellä elää, kuitenkin aikaisemmat elämänkokemukset huomioon ottaen. Jatkotutkimuksissa olisikin mielenkiintoista keskittyä kohdennetummin juuri pajalta irtautumiseen ja siihen, miten tätä osaa toimijuudessa voisi paremmin tukea. Kehitysehdotuksina toiminnalle opinnäytetyön kautta tulivat esiin vertaisohjaajien toivoma henkilökohtaisempi tuki sekä huomion kiinnittäminen vuorovaikutuksen tasa-arvoisuuteen ryhmätilanteissa.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tuloksia analysoitiin teoriasidonnaisesta näkökulmasta. Siten pyrittiin antamaan ääni vertaisohjaajille ja heidän kokemuksilleen. Aineisto koottiin sähköpostikyselyn avulla. Kyselyyn osallistui kuusi Kulttuuripaja Virran vertaisohjaajaa.
Kaikki vastanneet olivat kokeneet kulttuuripajalla osallisuuden kokemuksia ja liittivät ne vahvasti yhteisöön kuulumiseen, tekemisen merkityksellisyyteen sekä tuen antamisen ja saamisen vastavuoroisuuteen. Toimijuutta vastauksissa kuvattiin autonomian vahvistumisena, yhteisiin asioihin vaikuttamisen mahdollisuutena sekä motivaation löytymisenä. Toimijuus oli vastaajille osallisuutta haastavampi käsite yhdistää omaan elämään. Suurin osa kohderyhmästä koki saaneensa myönteisiä vaikutuksia omaan toimijuuteensa toiminnan kautta vahvistuneen osallisuuden myötä.
Johtopäätöksissä todettiin jokaisen yksilöllisen polun rakentuvan omaan tahtiin ja siinä elämänkontekstissa, missä yksilö sillä hetkellä elää, kuitenkin aikaisemmat elämänkokemukset huomioon ottaen. Jatkotutkimuksissa olisikin mielenkiintoista keskittyä kohdennetummin juuri pajalta irtautumiseen ja siihen, miten tätä osaa toimijuudessa voisi paremmin tukea. Kehitysehdotuksina toiminnalle opinnäytetyön kautta tulivat esiin vertaisohjaajien toivoma henkilökohtaisempi tuki sekä huomion kiinnittäminen vuorovaikutuksen tasa-arvoisuuteen ryhmätilanteissa.