Jakamistalouden liiketoimintamallien potentiaali kestävän arvon luomisessa
Impivaara, Vendela (2020)
Kandidaatintyö
Impivaara, Vendela
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100578041
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100578041
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia kestävän arvon syntymistä jakamistalouden liiketoimintamalleissa. Tutkielmassa hyödynnetään tieteellistä kirjallisuutta sekä case-tutkimusta kolmesta suomalaisesta jakamistaloutta hyödyntävästä yrityksestä. Tarkoituksena on selvittää, millä tavoin valitut yritykset luovat konkreettista arvoa ympäristölle, taloudelle ja sosiaaliselle ulottuvuudelle sekä arvioida ovatko niiden liiketoimintamallit todella kestäviä.
Työn tuloksena päädyttiin siihen, että jakamistalouden liiketoimintamalleilla pystytään luomaan kestävää arvoa, mutta yrityksen tulee strategiassaan tähdätä myös kasvuun ja asiakasryhmien löytämiseen. Hyödyt ympäristölle, yhteisölle ja taloudelle ovat suoraan sidoksissa palvelun käyttäjämäärään ja tunnettavuuteen, sillä suuri osa hyödyistä syntyy vasta volyymin ollessa tarpeeksi suurta.
Yhteisölliset hyödyt ilmenevät ensimmäisenä yritysten ollessa vielä alkutaipaleella kehityksessään. Tutkittujen yritysten kohdalla suurin kestävyyspotentiaali vaikutti olevan jakamisen ajatuksen tunnetuksi tuomisessa ihmisten keskuudessa. Ihmisten ollessa tietoisempia mahdollisuuksistaan tukea kestävyyttä se voi ohjata heidän toimintaansa parantamaan yhteiskunnan hyvinvointia.
Työn tuloksena päädyttiin siihen, että jakamistalouden liiketoimintamalleilla pystytään luomaan kestävää arvoa, mutta yrityksen tulee strategiassaan tähdätä myös kasvuun ja asiakasryhmien löytämiseen. Hyödyt ympäristölle, yhteisölle ja taloudelle ovat suoraan sidoksissa palvelun käyttäjämäärään ja tunnettavuuteen, sillä suuri osa hyödyistä syntyy vasta volyymin ollessa tarpeeksi suurta.
Yhteisölliset hyödyt ilmenevät ensimmäisenä yritysten ollessa vielä alkutaipaleella kehityksessään. Tutkittujen yritysten kohdalla suurin kestävyyspotentiaali vaikutti olevan jakamisen ajatuksen tunnetuksi tuomisessa ihmisten keskuudessa. Ihmisten ollessa tietoisempia mahdollisuuksistaan tukea kestävyyttä se voi ohjata heidän toimintaansa parantamaan yhteiskunnan hyvinvointia.