Diversitetsdiskurser i arbete : En kritisk diskursanalys om högutbildade muslimska kvinnors erfarenheter av olikhet och aktörskap
Hagelin, Michaela (2020)
Hagelin, Michaela
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092275516
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092275516
Tiivistelmä
Det här är en avhandling om annanskap, inkludering och exkludering. Denna avhandling avspeglar även hur intervjuer är diskursiva och sociala praktiker som skapar mening kring hur individer förhandlar sina subjektspositioner. Jag frågar mig bland annat vad som sker i gränslandet mellan exkludering och inkludering, hur ojämlikhet upplevs och hurdana skärningslinjer religion, genus och etnicitet intar. Avhandlingens syfte är att undersöka hur högutbildade muslimska kvinnors situerade kunskaper och levda erfarenheter samspelar i olika organisationssammanhang samt lyfta fram hur deras subjektspositioner skapar mening kring mångfald som en diskurs om annanskap och inkludering.
Mångfaldsledning utgår ofta ifrån olika organisationspraktiker som kategoriserar och styr individers och gruppers identiteter till förmån för organisationens varumärke och vinstmaximering. Detta gör att individers komplexitet homogeniseras och simplifieras. För att förstå arbetskraftens som komplexa individer bör man dock förstå hur olika identiteter samexisterar i en konstant dialog med varandra. För att besvara mina forskningsfrågor utgår jag från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på diskursanalys och intersektionalitet för att finna mönster i hur informanterna utmanar och skapar mening kring sina levda erfarenheter som minoriteter i olika organisationssammanhang. Mitt tvärvetenskapliga teoretiska ramverk grundar sig på olika teoretiker inom bl.a. postkolonial feminism och kritisk mångfaldsteori: Sara Ahmeds (2000, 2004, 2007a, 2007b, 2010, 2011a-f) och Mohantys (1991, 2003a, 2003b, 2003c) teorier om inkludering och olikhet samt Nash (2008), de los Reyes & Mulinari (2005), Tuori (2014) och McCalls (2005) diskussioner om intersektionalitet, identitet och strukturella maktordningar.
Min empiri består av åtta intervjuer med högutbildade muslimska kvinnor som är verksamma inom olika branscher och har varierande professionella bakgrunder. Materialet presenteras i sex diskurser: diskursen om den främmande kvinnan, diskursen om mellanskap som styrka och utmaning, diskursen om den professionella andra, diskursen om den representativa aktivisten, diskursen om strukturell rasism samt diskursen om att få vara sig själv. Min studie studie vittnar om varierande förhållningssätt till utmaningar, fördomar, strukturella problem och mångfald i olika finländska organisationer. Informanterna navigerar och förhandlar sina identiteter genom att aktivt ifrågasätta normer och stereotyper, kritisera maktordningar i det finländska samhället och delta i diskussioner om islam. Min avhandling visar att sociala kategorier som etnicitet, genus och religion är flytande signifikanter och performeras aktivt genom olika subjektspositioner. Därmed görs mångfald i denna avhandling subjektiv, fastän dess resultat är kollektivt.
Mångfaldsledning utgår ofta ifrån olika organisationspraktiker som kategoriserar och styr individers och gruppers identiteter till förmån för organisationens varumärke och vinstmaximering. Detta gör att individers komplexitet homogeniseras och simplifieras. För att förstå arbetskraftens som komplexa individer bör man dock förstå hur olika identiteter samexisterar i en konstant dialog med varandra. För att besvara mina forskningsfrågor utgår jag från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på diskursanalys och intersektionalitet för att finna mönster i hur informanterna utmanar och skapar mening kring sina levda erfarenheter som minoriteter i olika organisationssammanhang. Mitt tvärvetenskapliga teoretiska ramverk grundar sig på olika teoretiker inom bl.a. postkolonial feminism och kritisk mångfaldsteori: Sara Ahmeds (2000, 2004, 2007a, 2007b, 2010, 2011a-f) och Mohantys (1991, 2003a, 2003b, 2003c) teorier om inkludering och olikhet samt Nash (2008), de los Reyes & Mulinari (2005), Tuori (2014) och McCalls (2005) diskussioner om intersektionalitet, identitet och strukturella maktordningar.
Min empiri består av åtta intervjuer med högutbildade muslimska kvinnor som är verksamma inom olika branscher och har varierande professionella bakgrunder. Materialet presenteras i sex diskurser: diskursen om den främmande kvinnan, diskursen om mellanskap som styrka och utmaning, diskursen om den professionella andra, diskursen om den representativa aktivisten, diskursen om strukturell rasism samt diskursen om att få vara sig själv. Min studie studie vittnar om varierande förhållningssätt till utmaningar, fördomar, strukturella problem och mångfald i olika finländska organisationer. Informanterna navigerar och förhandlar sina identiteter genom att aktivt ifrågasätta normer och stereotyper, kritisera maktordningar i det finländska samhället och delta i diskussioner om islam. Min avhandling visar att sociala kategorier som etnicitet, genus och religion är flytande signifikanter och performeras aktivt genom olika subjektspositioner. Därmed görs mångfald i denna avhandling subjektiv, fastän dess resultat är kollektivt.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]