Den longitudinella relationen mellan matematikångest och matematikprestationer
Sandås, Elsa (2020)
Sandås, Elsa
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061161
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061161
Tiivistelmä
Matematikångest innebär negativa emotionella reaktioner orsakade av matematik eller tanken på att utföra matematikrelaterade uppgifter. Ångesten har visat sig ha ett negativt samband med matematikprestationer. Syftet med denna avhandling är att undersöka den longitudinella relationen mellan matematikångest och matematikprestationer bland finlandssvenska elever från årskurs sju till årskurs nio. Studiens forskningsfrågor är följande:
1. Hur förändras matematikångest över tid?
2. Hur påverkar matematikångest och matematikprestationer varandra över tid?
Elever från fem högstadieskolor i Svenskfinland deltog i studien. Data samlades in vid fyra tillfällen mellan år 2016 och 2019. Samplet bestod i det första datainsamlingsskedet av 509 elever i årskurs sju. Matematikångest mättes med MASA (Math anxiety scale for adolecents) och matematikprestationer med KTLT. Studien är en del av projektet Ungdomars Välbefinnande och Kunskap I Framtidens Samhälle (FRAM). Analyserna utfördes med hjälp av en regressionsmodell och en latent tillväxtkurva.
Resultaten visar på att matematikångest ökade signifikant från hösten i årskurs sju till våren i årskurs nio. Svaga negativa effekter hittades både av matematikångest på matematikprestationer och av matematikprestationer på matematikångest. Dessa effekter hittades från det första till det andra mättillfället och från det andra till det tredje mättillfället. I övriga fall var effekterna icke signifikanta. Resultaten stämmer väl överens med den tidigare forskning som gjorts på området och ger stöd för teorin om att relationen mellan matematikångest och matematikrelationer är reciprok, det vill säga ömsesidig (the Reciprocal theory).
Den ökning över tid som matematikångesten uppvisade, i kombination med den relation matematikångest har till matematikprestationer, innebär att matematikångest inte kan betraktas som något lärare kan förbise. Lärare, elever, föräldrar och andra berörda personer behöver ges kunskap om vad matematikångest är och framför allt om hur man tillsammans kan förebygga och minska ångesten.
1. Hur förändras matematikångest över tid?
2. Hur påverkar matematikångest och matematikprestationer varandra över tid?
Elever från fem högstadieskolor i Svenskfinland deltog i studien. Data samlades in vid fyra tillfällen mellan år 2016 och 2019. Samplet bestod i det första datainsamlingsskedet av 509 elever i årskurs sju. Matematikångest mättes med MASA (Math anxiety scale for adolecents) och matematikprestationer med KTLT. Studien är en del av projektet Ungdomars Välbefinnande och Kunskap I Framtidens Samhälle (FRAM). Analyserna utfördes med hjälp av en regressionsmodell och en latent tillväxtkurva.
Resultaten visar på att matematikångest ökade signifikant från hösten i årskurs sju till våren i årskurs nio. Svaga negativa effekter hittades både av matematikångest på matematikprestationer och av matematikprestationer på matematikångest. Dessa effekter hittades från det första till det andra mättillfället och från det andra till det tredje mättillfället. I övriga fall var effekterna icke signifikanta. Resultaten stämmer väl överens med den tidigare forskning som gjorts på området och ger stöd för teorin om att relationen mellan matematikångest och matematikrelationer är reciprok, det vill säga ömsesidig (the Reciprocal theory).
Den ökning över tid som matematikångesten uppvisade, i kombination med den relation matematikångest har till matematikprestationer, innebär att matematikångest inte kan betraktas som något lärare kan förbise. Lärare, elever, föräldrar och andra berörda personer behöver ges kunskap om vad matematikångest är och framför allt om hur man tillsammans kan förebygga och minska ångesten.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]