Tapahtumalippujen välitysmarkkina : strateginen analyysi välittäjän näkökulmasta
Sipilä, Lauri (2020)
Diplomityö
Sipilä, Lauri
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061147
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061147
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkitaan tapahtumalippujen välitysliiketoimintaa ja toimialan erityispiirteitä työn kohdeyritykseksi valikoituneen itsenäisen välitysyrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kohdeyritykselle strateginen analyysi, jossa otetaan kantaa yrityksen nykytilaan, liiketoimintaympäristön ominaisuuksiin sekä toimialan tulevaisuuteen. Työ toteutettiin soveltamalla aihealueeseen SWOT- ja PESTEL-analyyseja sekä Porterin viiden voiman mallia. Lisäksi haastateltiin kolmea ulkopuolisen välitysyrityksen edustajaa.
Tapahtumalippujen sekundäärimarkkina on koko historiansa ajan kerännyt kritiikkiä sekä kuluttajilta että virallisilta lipunmyyjiltä, minkä vuoksi se on joutunut erilaisten vastatoimien kohteeksi. Viime vuosikymmeninä raja primääri- ja sekundäärimarkkinoiden välillä on kuitenkin hämärtynyt ja välitysliiketoiminta on alkanut tuottamaan hyötyjä myös tapahtumajärjestäjille lisätulojen ja pienentyneiden riskien muodossa. Perinteisten asetelmien muuttuessa markkinoiden kaikki toimijat pyrkivätkin nyt maksimoimaan omaa hyötyään aina kun julkisuuden valokeila on suuntautunut muualle.
Työn kohdeyritys harjoittaa muiden välittäjien tapaan liiketoimintaansa nopeasti muuttuvassa ja vaikeasti luettavassa toimintaympäristössä, jossa markkinoiden ylempi porras sanelee toiminnan ehdot. Yritys on kuitenkin kyennyt kasvattamaan liiketoimintaansa jokaisena toimintavuotenaan sekä levittäytymään useille maantieteellisille markkinoille tapahtuma-analyysiin liittyvän erikoisosaamisensa turvin. Kohdeyritystä vaivaavat välitysyritykselle tyypilliset ongelmat, kuten yksipuoliset myyntikanavat sekä suhteiden puuttuminen tapahtumajärjestäjiin. Lisäksi toiminnan laajeneminen yhdistettynä määrätietoiseen kustannusten minimointiin on tuonut mukanaan liiketoimintaa rajoittavan resurssivajeen.
Tapahtumalippujen välitysliiketoiminnan tulevaisuus on suurelta osin primäärilipunmyyjien sekä lainsäätäjien käsissä, sillä ne voivat halutessaan vähentää lipunvälityksen tuottopotentiaalia tai jopa estää sen kokonaan. Jos tapahtumalippujen sekundäärimarkkinan annetaan tulevaisuudessakin jatkaa kasvuaan, voidaan kohdeyrityksen toimintaedellytykset arvioida suhteellisen hyviksi. Mikäli kohdeyritys säilyttää nykyiset kilpailuetunsa ja investoi kasvuun järkevästi, on sillä realistiset mahdollisuudet toteuttaa suunnitelmiensa mukainen levittäytyminen uusille markkinoille ja uusiin tapahtumatyyppeihin. This master’s thesis examines the secondary market for event tickets and the special features of the industry from the perspective of an independent brokerage company. The objective of this research is to provide the target company with a strategic analysis that evaluates the company’s current state, the business environment and the future of the industry. The study was conducted using SWOT and PESTEL analyses and Porter’s Five Forces framework. In addition, three representatives of external brokerage firms were interviewed.
Throughout its history, the secondary market for event tickets has garnered criticism from both consumers and official ticket sellers, which has led to legal and other retaliatory measures. In recent times, however, the line between the primary and secondary markets has blurred and the brokerage business has begun to generate benefits for event organizers in the form of additional revenue and reduced risks. As traditional attitudes change, all market players are seeking to maximize their own benefits, especially whenever the public spotlight has shifted elsewhere.
Like other event ticket brokerage firms, the target company conducts its business in a rapidly changing and difficult-to-read operating environment, where the primary market actors dictate the terms of business. However, the company has been able to grow its business in each of its years of operation and also to spread to several geographic markets with its expertise in event analysis. The target company is plagued by typical problems for a brokerage firm, such as lack of alternative sales channels and non-existing relationships with event organizers. In addition, the expansion of operations combined with determined cost minimization has led to a resource shortage that prevents the company from achieving its full potential.
The future of the secondary market is largely in the hands of primary vendors and legislators, who have the power to reduce the profit potential of the brokers or to even prevent ticket resale completely. However, if the secondary market is allowed to continue its growth in the future, the outlook for the target company’s business is relatively good. If the company maintains its current competitive advantages and invests in growth, it has a realistic chance of implementing its planned expansion into new markets and new types of events.
Tapahtumalippujen sekundäärimarkkina on koko historiansa ajan kerännyt kritiikkiä sekä kuluttajilta että virallisilta lipunmyyjiltä, minkä vuoksi se on joutunut erilaisten vastatoimien kohteeksi. Viime vuosikymmeninä raja primääri- ja sekundäärimarkkinoiden välillä on kuitenkin hämärtynyt ja välitysliiketoiminta on alkanut tuottamaan hyötyjä myös tapahtumajärjestäjille lisätulojen ja pienentyneiden riskien muodossa. Perinteisten asetelmien muuttuessa markkinoiden kaikki toimijat pyrkivätkin nyt maksimoimaan omaa hyötyään aina kun julkisuuden valokeila on suuntautunut muualle.
Työn kohdeyritys harjoittaa muiden välittäjien tapaan liiketoimintaansa nopeasti muuttuvassa ja vaikeasti luettavassa toimintaympäristössä, jossa markkinoiden ylempi porras sanelee toiminnan ehdot. Yritys on kuitenkin kyennyt kasvattamaan liiketoimintaansa jokaisena toimintavuotenaan sekä levittäytymään useille maantieteellisille markkinoille tapahtuma-analyysiin liittyvän erikoisosaamisensa turvin. Kohdeyritystä vaivaavat välitysyritykselle tyypilliset ongelmat, kuten yksipuoliset myyntikanavat sekä suhteiden puuttuminen tapahtumajärjestäjiin. Lisäksi toiminnan laajeneminen yhdistettynä määrätietoiseen kustannusten minimointiin on tuonut mukanaan liiketoimintaa rajoittavan resurssivajeen.
Tapahtumalippujen välitysliiketoiminnan tulevaisuus on suurelta osin primäärilipunmyyjien sekä lainsäätäjien käsissä, sillä ne voivat halutessaan vähentää lipunvälityksen tuottopotentiaalia tai jopa estää sen kokonaan. Jos tapahtumalippujen sekundäärimarkkinan annetaan tulevaisuudessakin jatkaa kasvuaan, voidaan kohdeyrityksen toimintaedellytykset arvioida suhteellisen hyviksi. Mikäli kohdeyritys säilyttää nykyiset kilpailuetunsa ja investoi kasvuun järkevästi, on sillä realistiset mahdollisuudet toteuttaa suunnitelmiensa mukainen levittäytyminen uusille markkinoille ja uusiin tapahtumatyyppeihin.
Throughout its history, the secondary market for event tickets has garnered criticism from both consumers and official ticket sellers, which has led to legal and other retaliatory measures. In recent times, however, the line between the primary and secondary markets has blurred and the brokerage business has begun to generate benefits for event organizers in the form of additional revenue and reduced risks. As traditional attitudes change, all market players are seeking to maximize their own benefits, especially whenever the public spotlight has shifted elsewhere.
Like other event ticket brokerage firms, the target company conducts its business in a rapidly changing and difficult-to-read operating environment, where the primary market actors dictate the terms of business. However, the company has been able to grow its business in each of its years of operation and also to spread to several geographic markets with its expertise in event analysis. The target company is plagued by typical problems for a brokerage firm, such as lack of alternative sales channels and non-existing relationships with event organizers. In addition, the expansion of operations combined with determined cost minimization has led to a resource shortage that prevents the company from achieving its full potential.
The future of the secondary market is largely in the hands of primary vendors and legislators, who have the power to reduce the profit potential of the brokers or to even prevent ticket resale completely. However, if the secondary market is allowed to continue its growth in the future, the outlook for the target company’s business is relatively good. If the company maintains its current competitive advantages and invests in growth, it has a realistic chance of implementing its planned expansion into new markets and new types of events.