Vakuutusyhtiön korvauskumppaneiden valinta ja arviointi : Case vakuutusyhtiön X vauriokorjaamokumppanuudet
Schaffter, Henri Johannes (2020-08-18)
Schaffter, Henri Johannes
18.08.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081860996
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081860996
Tiivistelmä
Hankintoihin ja kumppanuuksiin on viime vuosikymmeninä kiinnitetty kasvavaa huomiota sekä kirjallisuudessa että liike-elämässä. Kirjallisuudessa on keskitytty erityisesti valmistavaan teollisuuteen, mutta tutkielman myötä tuli ilmeiseksi, että hankinnan menetelmiä voidaan tehokkaasti soveltaa myös vahinkovakuutusyhtiön korvaustoimintaan.
Tutkielma on tutkimusotteeltaan konstruktiivinen, ja tutkimusongelma ratkaistaan muodostamalla useita konstruktioita. Lisäksi tutkielmassa tilastoanalyysin kohteeksi otetaan 19 vauriokorjaamoyrityksen tunnusluvut, jotka saatiin kohdeyrityksen laskutusdatasta.
Tutkielman tavoitteena on selvittää miten tutkielman tilanneen vakuutusyhtiön kannattaisi valita ja arvioida vauriokorjaamokumppaninsa ja johtaa niihin liittyviä toimittajasuhteita. Tutkielmassa luodaan malli ja työkalut vauriokorjaamoyritysten kustannustason arviointiin ja lisäksi luotiin vauriokorjaamon tuloskortti, jolla vauriokorjaamoyritysten suorituskykyä kyetään arvioimaan monipuolisesti ja kustannustasoa laajemmin.
Tutkielmassa luodulla korjaamokustannusanalyysillä havaittiin, että vauriokorjaamoyritysten välisissä kustannustasoissa on useiden kymmenien prosenttien suuruisia eroja. Lisäksi havaittiin korkeamman työn osuuden kokonaislaskutuksesta laskevan vauriokorjaamon kustannustasoa ja korkeamman tuntiveloituksen luonnollisesti nostavan sitä. Vauriokorjauskustannusten muodostaessa merkittävän osuuden kohdeyrityksen kokonaiskustannuksista, on vauriokorjaamokumppaneiden kustannustasolla ja kohdeyrityksen kumppanivalinnoilla siten merkittävä vaikutus kohdeyrityksen kokonaiskustannuksiin ja kilpailukykyyn.
Vauriokorjaamosuhteiden menestyksekäs johtaminen edellyttää sekä laadukkaita menetelmiä kustannustason ja laadun mittaamiseen että vauriokorjaamoiden strategista luokittelua ja valtasuhteiden analysoimista. Vauriokorjaamoyritysten edustaessa taloudellisilta ja strategisilta merkityksiltään erilaisia intressejä suhteessa kohdeyritykseen, tulee niitä myös hallita eri tavoin. Jokaiselle vauriokorjaamokategorialle tulee luoda oma strategia ja analysoida voimasuhteet vauriokorjaamokohtaisesti. Edellä mainittujen toimenpiteiden mahdollistamiseksi tutkielmassa luodaan ja esitellään niihin soveltuvat mallit ja työkalut.
Tutkielma on tutkimusotteeltaan konstruktiivinen, ja tutkimusongelma ratkaistaan muodostamalla useita konstruktioita. Lisäksi tutkielmassa tilastoanalyysin kohteeksi otetaan 19 vauriokorjaamoyrityksen tunnusluvut, jotka saatiin kohdeyrityksen laskutusdatasta.
Tutkielman tavoitteena on selvittää miten tutkielman tilanneen vakuutusyhtiön kannattaisi valita ja arvioida vauriokorjaamokumppaninsa ja johtaa niihin liittyviä toimittajasuhteita. Tutkielmassa luodaan malli ja työkalut vauriokorjaamoyritysten kustannustason arviointiin ja lisäksi luotiin vauriokorjaamon tuloskortti, jolla vauriokorjaamoyritysten suorituskykyä kyetään arvioimaan monipuolisesti ja kustannustasoa laajemmin.
Tutkielmassa luodulla korjaamokustannusanalyysillä havaittiin, että vauriokorjaamoyritysten välisissä kustannustasoissa on useiden kymmenien prosenttien suuruisia eroja. Lisäksi havaittiin korkeamman työn osuuden kokonaislaskutuksesta laskevan vauriokorjaamon kustannustasoa ja korkeamman tuntiveloituksen luonnollisesti nostavan sitä. Vauriokorjauskustannusten muodostaessa merkittävän osuuden kohdeyrityksen kokonaiskustannuksista, on vauriokorjaamokumppaneiden kustannustasolla ja kohdeyrityksen kumppanivalinnoilla siten merkittävä vaikutus kohdeyrityksen kokonaiskustannuksiin ja kilpailukykyyn.
Vauriokorjaamosuhteiden menestyksekäs johtaminen edellyttää sekä laadukkaita menetelmiä kustannustason ja laadun mittaamiseen että vauriokorjaamoiden strategista luokittelua ja valtasuhteiden analysoimista. Vauriokorjaamoyritysten edustaessa taloudellisilta ja strategisilta merkityksiltään erilaisia intressejä suhteessa kohdeyritykseen, tulee niitä myös hallita eri tavoin. Jokaiselle vauriokorjaamokategorialle tulee luoda oma strategia ja analysoida voimasuhteet vauriokorjaamokohtaisesti. Edellä mainittujen toimenpiteiden mahdollistamiseksi tutkielmassa luodaan ja esitellään niihin soveltuvat mallit ja työkalut.