Varastoon saapuvien kuormien ohjaus
Höyhtyä, Seppo Valtteri (2020-08-17)
Höyhtyä, Seppo Valtteri
17.08.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760828
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760828
Tiivistelmä
Tämä tutkielma sai alkunsa tutkimuksen kohdeyrityksen tarpeesta kehittää varastoon saapuvien kuormien ohjausta. Kuormien ohjauksen nykytilan lisäksi selvitettiin vastaanoton toiminnan nykytilaa, vastaanoton työprosesseja ja niiden kehityskohteita. Nykytilasta tehdyn analyysin avulla pyrittiin löytämään keinoja saapuvan kuormavirran tehokkaampaan ohjaukseen, tavaravirran tasaamiseen ja havaittujen kehityskohteiden kehittämiseen. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kuormien ohjaukseen liittyvien toimitusketjun vaiheiden toiminnan tutkimisesta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin seurannan, haastatteluiden ja kohdeyrityksen järjestelmistä saadun datan avulla.
Työn tuloksena syntyi kokonaisvaltainen kuormien ohjauksen ja vastaanoton nykytilan kuvaus kohdeyrityksessä. Kuormien ohjauksen osalta selvitettiin saapuvien kuormien nykyinen ohjeistus ja todettiin, ettei se ole riittävällä tasolla. Kuormien ohjauksen kehittämiseksi esitetään kahta eri vaihtoehtoa, nykyohjeistuksen muuttamista ja tarkentamista saapuvien kuormien osalta ja tietojärjestelmän hankkimista vastaanoton tarpeisiin. Tietojärjestelmän osalta laadittiin esivaatimusmäärittely ja kartoitettiin järjestelmän vaikutuksia kuormien ohjaamiseen ja vastaanoton toimintaan. Järjestelmän avulla saatavien, mitattavissa olevien hyötyjen osalta laadittiin kustannuslaskelmat. Saapuvien kuormien tavarapiikit kuvataan graafeina ja tapa, miten kuormia tulisi pyrkiä rytmittämään on esitetty graafien ja toimittajalistauksen avulla. Vastaanoton kehityskohteiden osalta pyrittiin selvittämään, mitä toimenpiteitä prosessin kehittäminen vaatii.
Tutkimuksen pohjalta havaittuihin kehityskohteisiin laadittiin toimenpide-ehdotukset, jotka on esitetty tutkielman case-osan viimeisessä kappaleessa taulukkomuodossa.
Työn tuloksena syntyi kokonaisvaltainen kuormien ohjauksen ja vastaanoton nykytilan kuvaus kohdeyrityksessä. Kuormien ohjauksen osalta selvitettiin saapuvien kuormien nykyinen ohjeistus ja todettiin, ettei se ole riittävällä tasolla. Kuormien ohjauksen kehittämiseksi esitetään kahta eri vaihtoehtoa, nykyohjeistuksen muuttamista ja tarkentamista saapuvien kuormien osalta ja tietojärjestelmän hankkimista vastaanoton tarpeisiin. Tietojärjestelmän osalta laadittiin esivaatimusmäärittely ja kartoitettiin järjestelmän vaikutuksia kuormien ohjaamiseen ja vastaanoton toimintaan. Järjestelmän avulla saatavien, mitattavissa olevien hyötyjen osalta laadittiin kustannuslaskelmat. Saapuvien kuormien tavarapiikit kuvataan graafeina ja tapa, miten kuormia tulisi pyrkiä rytmittämään on esitetty graafien ja toimittajalistauksen avulla. Vastaanoton kehityskohteiden osalta pyrittiin selvittämään, mitä toimenpiteitä prosessin kehittäminen vaatii.
Tutkimuksen pohjalta havaittuihin kehityskohteisiin laadittiin toimenpide-ehdotukset, jotka on esitetty tutkielman case-osan viimeisessä kappaleessa taulukkomuodossa.