Liitännäisveropalveluiden vaikutus tilintarkastuksen laatuun
Malin, Noora (2020)
Malin, Noora
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760782
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760782
Tiivistelmä
Tilintarkastajan tarjoamien liitännäispalveluiden sääntelyä on kiristetty maailmanlaajuisesti koko 2000-luvun ajan. Monien liitännäispalveluiden tarjoamista on rajoitettu, ja osa on kielletty kokonaan. Liitännäispalveluiden ja tilintarkastuksen suhteesta onkin tehty useita tutkimuksia. Tutkimustulokset ovat kuitenkin hyvin ristiriitaisia, minkä takia aihetta on syytä tutkia edelleen. Tutkimusten mukaan liitännäispalvelut saattavat vaikuttaa negatiivisesti tilintarkastajan riippumattomuuteen, mikä onkin syynä säätelyn kiristymiseen. Toisaalta taas, tutkimusten perusteella molempien palvelujen tarjoaminen samanaikaisesti tuo kuitenkin synergiaetuja ja tietovuotoa puolin ja toisin.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia liitännäisveropalveluiden vaikutusta tilintarkastukseen. Tavoitteena on selvittää, onko veropalveluilla yhteyttä tilintarkastuksen laatuun tai tilintarkastuspalkkioihin. Tutkielman teoriaosassa analysoidaan ensin yleisesti tilintarkastuksen laadun tekijöitä, ja erilaisia tapoja mitata tilintarkastuksen laatua. Sen jälkeen perehdytään tarkemmin liitännäispalveluista tehtyihin tutkimuksiin ja niiden tuloksiin.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu 1 126 eurooppalaisista pörssiyhtiöistä ja tutkimus tehtiin yhtiöiden julkaisemien tilinpäätöstietojen perusteella. Tutkielmassa tilintarkastuksen laatua mitattiin harkinnanvaraisilla erillä, jotka on laskettu epänormaalien käyttöpääomajaksotusten laskumallilla. Veropalveluiden laajuutta taas mitattiin veropalveluista maksettujen palkkioiden kautta. Tutkielman analyysit toteutettiin lineaarisella regressioanalyysilla, jossa selitettävänä muuttujana käytettiin ensimmäisen tutkimushypoteesin analyysissa tilintarkastuksen laatua ja toisen hypoteesin analyysissa tilintarkastuspalkkioita.
Saatujen tutkimustulosten perusteella veropalveluilla ja tilintarkastuksen laadulla ei havaittu olevan tilastollista yhteyttä. Lisätutkimuksena alkuperäinen aineisto jaettiin neljään alueelliseen otokseen. Samoin kuin alkuperäisellä aineistolla, alueellisilla otoksillakaan ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tilintarkastuksen laadun ja veropalveluiden välillä. Aiempien tutkimusten mukaisesti negatiivista yhteyttä ei havaittu. Toisaalta positiivisen yhteyden puuttuminen on ristiriidassa joidenkin aikaisempien tutkimusten kanssa. Sen sijaan veropalvelupalkkioilla ja tilintarkastuspalkkioilla havaittiin olevan positiivinen yhteys, jolloin veropalvelupalkkioiden noustessa myös tilintarkastuspalkkiot nousevat. Aiemmat tutkimukset aiheesta ovat ristiriitaisia, mutta tutkielman tulosten mukaan yhteys on tilastollisesti erittäin merkitsevä. Tulosten perusteella saadaan uutta tietoa siitä, että veropalvelupalkkioiden vaikutus tilintarkastuspalkkioihin on erittäin merkitsevä Länsi-Euroopan alueella, muttei muualla Euroopassa.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia liitännäisveropalveluiden vaikutusta tilintarkastukseen. Tavoitteena on selvittää, onko veropalveluilla yhteyttä tilintarkastuksen laatuun tai tilintarkastuspalkkioihin. Tutkielman teoriaosassa analysoidaan ensin yleisesti tilintarkastuksen laadun tekijöitä, ja erilaisia tapoja mitata tilintarkastuksen laatua. Sen jälkeen perehdytään tarkemmin liitännäispalveluista tehtyihin tutkimuksiin ja niiden tuloksiin.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu 1 126 eurooppalaisista pörssiyhtiöistä ja tutkimus tehtiin yhtiöiden julkaisemien tilinpäätöstietojen perusteella. Tutkielmassa tilintarkastuksen laatua mitattiin harkinnanvaraisilla erillä, jotka on laskettu epänormaalien käyttöpääomajaksotusten laskumallilla. Veropalveluiden laajuutta taas mitattiin veropalveluista maksettujen palkkioiden kautta. Tutkielman analyysit toteutettiin lineaarisella regressioanalyysilla, jossa selitettävänä muuttujana käytettiin ensimmäisen tutkimushypoteesin analyysissa tilintarkastuksen laatua ja toisen hypoteesin analyysissa tilintarkastuspalkkioita.
Saatujen tutkimustulosten perusteella veropalveluilla ja tilintarkastuksen laadulla ei havaittu olevan tilastollista yhteyttä. Lisätutkimuksena alkuperäinen aineisto jaettiin neljään alueelliseen otokseen. Samoin kuin alkuperäisellä aineistolla, alueellisilla otoksillakaan ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tilintarkastuksen laadun ja veropalveluiden välillä. Aiempien tutkimusten mukaisesti negatiivista yhteyttä ei havaittu. Toisaalta positiivisen yhteyden puuttuminen on ristiriidassa joidenkin aikaisempien tutkimusten kanssa. Sen sijaan veropalvelupalkkioilla ja tilintarkastuspalkkioilla havaittiin olevan positiivinen yhteys, jolloin veropalvelupalkkioiden noustessa myös tilintarkastuspalkkiot nousevat. Aiemmat tutkimukset aiheesta ovat ristiriitaisia, mutta tutkielman tulosten mukaan yhteys on tilastollisesti erittäin merkitsevä. Tulosten perusteella saadaan uutta tietoa siitä, että veropalvelupalkkioiden vaikutus tilintarkastuspalkkioihin on erittäin merkitsevä Länsi-Euroopan alueella, muttei muualla Euroopassa.