How to create new business opportunities in data sharing ecosystems with collaborative relationship between a large company and a SME
Lyytikäinen, Pinja (2020)
Pro gradu -tutkielma
Lyytikäinen, Pinja
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081460427
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081460427
Tiivistelmä
This master thesis is aiming to find out why large companies should share data and collaborate with smaller companies in business ecosystems. The data sharing business ecosystems are expected to become more common in the future, but they still lack research knowledge. To gain more understanding, this cross-sectional research is done by using qualitative research methods and utilizing abductive approach. The theoretical base for the research is built from collaboration, business ecosystem and intercorporate data sharing studies.
Empirical study consists of six case interviews, and four expert interviews that are done with semi-structural interview methods. In addition to this, two informal expert interviews are utilized. Data is analysed with using qualitative content analysis and comparing cases with each other’s. The results of the research are showing that large companies should collaborate with smaller partners because it gives them both, operational and strategic benefits, such as more satisfied customers and new revenue streams. In addition to his, it is found out that with collaboration company can gain more positive brand image and it bring many new business opportunities, such as monetization of data. Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää miksi isojen yritysten tulisi jakaa dataansa sekä tehdä yhteistyötä pienempien yritysten kanssa liiketoimintaekosysteemeissä. Datan jakamisen mahdollistavien liiketoimintaekosysteemien oletetaan yleistyvän lähitulevaisuudessa, mutta niistä ei ole vielä paljon tutkimustietoa. Tiedon lisäämiseksi on tämä poikittaistutkimus tehty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, hyödyntämällä abduktiivista lähestymistapaa. Työn teoreettinen pohja rakentuu yhteistyötä, liiketaloudellisia ekosysteemeitä sekä yritysten välistä datanjakamiseen käsitteleviin tutkimustietoihin.
Empiirinen tutkimus käsittää kuusi tapaushaastattelua, sekä neljä asiantuntijahaastattelua joissa on käytetty puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Lisäksi työssä hyödynnetään kaksi epämuodollista asiantuntijakeskustelua. Dataa analysoidaan hyödyntäen laadullista sisältöanalyysiä sekä vertailemalla tutkimustapauksia keskenään. Tutkimustulokset näyttävät että isojen yritysten kannattaa tehdä yhteistyötä ja jakaa dataa pienempien yritysten kanssa, sillä se tuo sekä operatiivisia että strategisia hyötyjä, kuten tyytyväisempiä asiakkaita ja uutta tulovirtaa yrityksille. Lisäksi yhteistyöllä on positiivinen vaikutus yrityksen brändikuvaan, ja se mahdollistaa paljon uusia liiketoimintamahdollisuuksia, esimerkiksi datan kaupallistamisen.
Empirical study consists of six case interviews, and four expert interviews that are done with semi-structural interview methods. In addition to this, two informal expert interviews are utilized. Data is analysed with using qualitative content analysis and comparing cases with each other’s. The results of the research are showing that large companies should collaborate with smaller partners because it gives them both, operational and strategic benefits, such as more satisfied customers and new revenue streams. In addition to his, it is found out that with collaboration company can gain more positive brand image and it bring many new business opportunities, such as monetization of data.
Empiirinen tutkimus käsittää kuusi tapaushaastattelua, sekä neljä asiantuntijahaastattelua joissa on käytetty puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Lisäksi työssä hyödynnetään kaksi epämuodollista asiantuntijakeskustelua. Dataa analysoidaan hyödyntäen laadullista sisältöanalyysiä sekä vertailemalla tutkimustapauksia keskenään. Tutkimustulokset näyttävät että isojen yritysten kannattaa tehdä yhteistyötä ja jakaa dataa pienempien yritysten kanssa, sillä se tuo sekä operatiivisia että strategisia hyötyjä, kuten tyytyväisempiä asiakkaita ja uutta tulovirtaa yrityksille. Lisäksi yhteistyöllä on positiivinen vaikutus yrityksen brändikuvaan, ja se mahdollistaa paljon uusia liiketoimintamahdollisuuksia, esimerkiksi datan kaupallistamisen.