Saatavien myynti osana luotonhallintaa
Tahvanainen, Jarmo (2020)
Pro gradu -tutkielma
Tahvanainen, Jarmo
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345432
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345432
Tiivistelmä
Yritysten myyntisaatavien myynti on yleistynyt viimeisten vuosikymmenysten aikana. Aikaisemmissa tutkimuksissa factoring ja laskurahoitus on nähty osana luotonhallintaa, mutta esimerkiksi erääntyneiden saatavien myynnistä osana luotonhallintaa ei juurikaan löydy aikaisempaa tutkimusta. Saatavien myynti voidaan nähdä osana luotonhallintaan, vaikka aikaisemmissa tutkimuksissa näitä kahta aihetta ei olla tyypillisesti käsitelty yhdessä. Tässä pro gradu -tutkielmassa on kyse luotonhallinnan keinoista ja myyntisaatavien myynnin roolista osana luotonhallintaa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia saatavien myyntiin ja luotonhallintaan erikoistuneiden henkilöiden kokemuksia ja näkemyksiä liittyen saatavien myynnin rooliin osana luotonhallintaa ja miten saatavien myynti on vaikuttanut luotonhallinnan prosesseihin sekä minkälaisia hyötyjä ja haittoja ilmenee saatavien myynnistä. Haastateltavaksi valittiin edustajia muutamasta eri yhtiöstä ja tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua.
Haastateltavia henkilöitä oli kolme, joista yksi edusti teleyhtiötä ja kaksi muuta edustivat eri kulutusluottoyhtiöitä. Haastateltavat kokivat, että saatavien myynti on ollut yleistymässä ja että saatavien myynti voidaan nähdä osana luotonhallinnan prosesseja. Haastateltavien mukaan saatavien myynnillä voi olla merkittävä vaikutus luotonhallinnan prosesseihin ja vaikutusten laajuuteen vaikuttaa eniten saatavien myynnin ajankohta. Haastateltavien mukaan saatavien myyntiin liittyviä hyötyjä olivat esimerkiksi maksuvalmiuden tehostuminen ja mahdollisuus luotonhallinnan prosessien vähentämiselle ja haittoja olivat esimerkiksi saatavien myynnin aloittamisen vaatima suurehko panostus, asiakastietojen katoaminen ja riski jatkuvan kaupan yhtäkkisestä päättymisestä.
Tulosten perusteella saatavien myynti koetaan osana luotonhallintaa, jonka hyödyntämisellä voidaan esimerkiksi vähentää luotonhallinnan muiden prosessien tarvetta. Saatavien myynnissä on kuitenkin omat hyötynsä ja haittansa. Tulokset viittaavat siihen, että saatavien myynti tulee yleistymään myös Suomessa. The sale of receivables has become more common in recent decades. In previous studies, factoring and invoice financing have been seen as part of receivable management, but for example, there is little previous research on the sale of overdue receivables as part of receivable management. The sale of receivables can be seen as part of receivable management, although previous studies have typically not addressed these two issues together. This master's thesis deals with the means of receivable management and the role of the sale of receivables as part of management.
The purpose of the study was to examine the experiences and views of persons specialized in receivables sales and accounts receivable management related to the role of receivables sales as part of management and how sales have affected the management processes and what are the advantages and disadvantages of receivables sales. Representatives from a few different companies were selected for interview and a thematic interview was used as the research method.
There were three interviewees, one representing a telecommunications company and the other two representing different consumer credit companies. Interviewees felt that the sale of receivables has become more common and that the sale of receivables can be seen as part of receivables management processes. According to the interviewees, the sale of receivables can have a significant impact on receivables management processes and the extent of the impact is most affected by the timing of the sale of receivables. According to the interviewees, the advantages associated with the sale of receivables included increased liquidity and the opportunity to reduce receivables management processes, and disadvantages included the higher investment required to start selling receivables, the loss of customer data and the risk of sudden termination of a forward flow agreement.
Based on the results, the sale of receivables is perceived as part of credit management, the utilization of which can, for example, reduce the need for other credit management processes. However, the sale of receivables has its own pros and cons. The results suggest that the sale of receivables will become more common in Finland as well.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia saatavien myyntiin ja luotonhallintaan erikoistuneiden henkilöiden kokemuksia ja näkemyksiä liittyen saatavien myynnin rooliin osana luotonhallintaa ja miten saatavien myynti on vaikuttanut luotonhallinnan prosesseihin sekä minkälaisia hyötyjä ja haittoja ilmenee saatavien myynnistä. Haastateltavaksi valittiin edustajia muutamasta eri yhtiöstä ja tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua.
Haastateltavia henkilöitä oli kolme, joista yksi edusti teleyhtiötä ja kaksi muuta edustivat eri kulutusluottoyhtiöitä. Haastateltavat kokivat, että saatavien myynti on ollut yleistymässä ja että saatavien myynti voidaan nähdä osana luotonhallinnan prosesseja. Haastateltavien mukaan saatavien myynnillä voi olla merkittävä vaikutus luotonhallinnan prosesseihin ja vaikutusten laajuuteen vaikuttaa eniten saatavien myynnin ajankohta. Haastateltavien mukaan saatavien myyntiin liittyviä hyötyjä olivat esimerkiksi maksuvalmiuden tehostuminen ja mahdollisuus luotonhallinnan prosessien vähentämiselle ja haittoja olivat esimerkiksi saatavien myynnin aloittamisen vaatima suurehko panostus, asiakastietojen katoaminen ja riski jatkuvan kaupan yhtäkkisestä päättymisestä.
Tulosten perusteella saatavien myynti koetaan osana luotonhallintaa, jonka hyödyntämisellä voidaan esimerkiksi vähentää luotonhallinnan muiden prosessien tarvetta. Saatavien myynnissä on kuitenkin omat hyötynsä ja haittansa. Tulokset viittaavat siihen, että saatavien myynti tulee yleistymään myös Suomessa.
The purpose of the study was to examine the experiences and views of persons specialized in receivables sales and accounts receivable management related to the role of receivables sales as part of management and how sales have affected the management processes and what are the advantages and disadvantages of receivables sales. Representatives from a few different companies were selected for interview and a thematic interview was used as the research method.
There were three interviewees, one representing a telecommunications company and the other two representing different consumer credit companies. Interviewees felt that the sale of receivables has become more common and that the sale of receivables can be seen as part of receivables management processes. According to the interviewees, the sale of receivables can have a significant impact on receivables management processes and the extent of the impact is most affected by the timing of the sale of receivables. According to the interviewees, the advantages associated with the sale of receivables included increased liquidity and the opportunity to reduce receivables management processes, and disadvantages included the higher investment required to start selling receivables, the loss of customer data and the risk of sudden termination of a forward flow agreement.
Based on the results, the sale of receivables is perceived as part of credit management, the utilization of which can, for example, reduce the need for other credit management processes. However, the sale of receivables has its own pros and cons. The results suggest that the sale of receivables will become more common in Finland as well.