MVP-ohjelmiston määrittäminen : case Hellohouse.io
Lihavainen, Antti (2020)
Diplomityö
Lihavainen, Antti
2020
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345430
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345430
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkastellaan MVP-tuotteen määrittelyä kirjallisuudessa ja testataan tämän toimivuutta käytännössä tutkimustapauskohteen avulla. Tutkimustapauskohteena oli isännöinti- ja kiinteistönhoitoalan ohjelmistoinnovaatio, jossa ohjelmisto integroi palveluntarjoajaryhmän yhdeksi kokonaispalveluksi. Työn tavoitteena oli määrittää ja toteuttaa MVP-tuote, sekä arvioida tämän soveltuvuutta markkinalle mahdollisesti perustettavan startup-yrityksen näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin alan keskeisiä standardeja, jotka tulisi huomioida MVP-tuotteen kehittämisessä tai vision mukaisessa jatkokehityksessä. Työn tuloksena syntynyttä MVP-tuotetta arvioitiin varhaisille käyttäjille suunnatuilla kyselyillä. Arvo- ja kasvuhypoteesien oikeellisuuteen perustuen todettiin, että tuotekehitys on menossa oikeaan suuntaan. Johtopäätöksenä todettiin, että tutkimustapauskohde voisi soveltua markkinalle ja sen kehittämistä kannattaa jatkaa. This thesis explores the definition of Minimum Viable Product in the literature and tests its functionality in practice with a case study. The case study was a software innovation for property management and maintenance which integrates a group of service providers as an overall service. The objective of this thesis was to define and implement a Minimum Viable Product and to evaluate its market fit from a new startup company’s point of view. The essential standards of the related industry were discovered which could influence the build of the MVP product or the future development based on the product vision. The resulting MVP was evaluated with targeted questionnaires to early adopters. The correctness of the value and growth hypotheses confirmed that the product development is moving to the right direction. The conclusion was that the case study could have a market fit and further development is encouraged.