Verkkoliiketoiminnan arvonluonti : tapaustutkimus Yritys A:n yrityskauppaprosessin digitalisointia ohjaavista tekijöistä
Siimestö, Aleksi (2020)
Pro gradu -tutkielma
Siimestö, Aleksi
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845084
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845084
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu -tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten Yritys A:n konsultoimaa yrityskauppaprosessia voidaan arvonluonnin näkökulmasta kehittää digitalisaatiota hyödyntämällä. Laadullisen tutkimuksen kautta tavoitteena oli selvittää, missä yrityskauppaprosessin vaiheissa digitalisaation avulla voitiin synnyttää lisäarvoa. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella yrityskaupan ulkopuolisen asiantuntijan merkitystä arvonluonnin näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu verkkoliiketoiminnan arvonluonnin ympärille tarkastelemalla arvonluonnin ajureita. Teoriaosuudessa käsitellään digitalisaatiota makrotasolla järjestelmätason muutoksen sekä alustatalouden näkökulmasta. Mikrotasolla tarkastellaan organisaatioiden digitaalista kyvykkyyttä sekä digitalisoituja liiketoimintaprosesseja. Teoriaosuuden lopuksi on kuvattu tyypillisen yrityskauppaprosessin vaiheet ja keskeisimmät käsitteet.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa haasteltiin kuutta eri yrityskauppaprosessin osapuolta, joilta kerättiin havaintoja siitä, kuinka yrityskauppaprosessia voitaisiin kehittää digitalisaatiota hyödyntämällä. Haastateltavat tahot olivat yrityskaupan myyjä-, ostaja- sekä rahoittajaosapuolet. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastellun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityskauppaprosessin tiettyjä vaiheita voidaan kehittää vaikkei kokonaisprosessin digitalisoinnille ole arvonluonnin näkökulmasta merkittävää tarvetta. Yrityskauppa on erityinen prosessi, jossa korostuu osapuolten luottamuksellinen kanssakäyminen sekä asiantuntijan läsnäolo. Keskeisimmät vaiheet, joissa digitalisaation avulla voitiin luoda lisäarvoa, liittyivät kohteiden esittelyvaiheeseen, arvonmääritykseen sekä yrityskaupan rahoittamiseen. The main objective of this research was to find out, how the consultative acquisition process of Company A can be developed from the value creation perspective by using digitalization. Through qualitative research, the aim was to find out, at which stages the digitalization of the acquisition process could create value. Also, the aim was to look at the relevance of an external consultant from a value creation perspective.
The theoretical part of this study was built around the e-business process by examining the drivers for creating value. The theoretical part also focuses on the concept of digitalization by examining the system-level change and the macro-level features of the platform economy. Micro-level examining focuses on the organizational capabilities and the business process digitalization. Lastly, the typical phases of the acquisition process are introduced from the objective of both buyer and seller.
The empirical part of the study was conducted by a semi-structured theme interview. Six different persons or companies were interviewed from the perspective of the buyer, seller, and financier. Different views were gathered from interviewees on how to develop the current process.
Findings show that some phases of the acquisition process can be developed by utilizing different applications of digitalization. Yet, there isn’t a significant need to change the process from the value creation perspective. The acquisition process is based on the confidential interaction between the parties. The main phases, where the usage of digital tools and platforms create value, were the presentation of companies, business valuation and the financing process.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu verkkoliiketoiminnan arvonluonnin ympärille tarkastelemalla arvonluonnin ajureita. Teoriaosuudessa käsitellään digitalisaatiota makrotasolla järjestelmätason muutoksen sekä alustatalouden näkökulmasta. Mikrotasolla tarkastellaan organisaatioiden digitaalista kyvykkyyttä sekä digitalisoituja liiketoimintaprosesseja. Teoriaosuuden lopuksi on kuvattu tyypillisen yrityskauppaprosessin vaiheet ja keskeisimmät käsitteet.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa haasteltiin kuutta eri yrityskauppaprosessin osapuolta, joilta kerättiin havaintoja siitä, kuinka yrityskauppaprosessia voitaisiin kehittää digitalisaatiota hyödyntämällä. Haastateltavat tahot olivat yrityskaupan myyjä-, ostaja- sekä rahoittajaosapuolet. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastellun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityskauppaprosessin tiettyjä vaiheita voidaan kehittää vaikkei kokonaisprosessin digitalisoinnille ole arvonluonnin näkökulmasta merkittävää tarvetta. Yrityskauppa on erityinen prosessi, jossa korostuu osapuolten luottamuksellinen kanssakäyminen sekä asiantuntijan läsnäolo. Keskeisimmät vaiheet, joissa digitalisaation avulla voitiin luoda lisäarvoa, liittyivät kohteiden esittelyvaiheeseen, arvonmääritykseen sekä yrityskaupan rahoittamiseen.
The theoretical part of this study was built around the e-business process by examining the drivers for creating value. The theoretical part also focuses on the concept of digitalization by examining the system-level change and the macro-level features of the platform economy. Micro-level examining focuses on the organizational capabilities and the business process digitalization. Lastly, the typical phases of the acquisition process are introduced from the objective of both buyer and seller.
The empirical part of the study was conducted by a semi-structured theme interview. Six different persons or companies were interviewed from the perspective of the buyer, seller, and financier. Different views were gathered from interviewees on how to develop the current process.
Findings show that some phases of the acquisition process can be developed by utilizing different applications of digitalization. Yet, there isn’t a significant need to change the process from the value creation perspective. The acquisition process is based on the confidential interaction between the parties. The main phases, where the usage of digital tools and platforms create value, were the presentation of companies, business valuation and the financing process.