Kysynnän ennustamisprosessin ja varastonohjauksen kehittäminen teollisuusyrityksessä
Viljakainen, Saara (2020)
Diplomityö
Viljakainen, Saara
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845082
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845082
Tiivistelmä
Nimikkeitä on tarpeen luokitella eri luokkiin, koska kaikki nimikkeet eivät ole yhtä tärkeitä. Nimikkeitä voidaan luokitella useilla eri menetelmillä sekä kriteereillä. Tyypillisimpiä luokittelukriteerejä ovat taloudellista ominaisuutta sekä kysynnän vaihtelua kuvaavat kriteerit. Nimikkeiden luokittelua voidaan hyödyntää varastojenhallinnassa. Tärkeimpien nimikkeiden varastointiin tulee kiinnittää enemmän huomioita kuin muihin nimikkeisiin. Varastoja voi ohjata useilla eri menetelmillä, kuten tilauspistemenetelmällä. Kyseisessä menetelmässä tuotteita tilataan lisää, kun ennalta määrätty tilauspiste alittuu. Sales and Operations Planning -prosessin tavoitteena on pitää kysyntä eli myynti, ja tarjonta eli tuotanto, tasapainossa. Tasapainoa pyritään ylläpitämään esimerkiksi kysynnän ennustamisen avulla. Prosessin tavoitteena on myös sulauttaa yrityksessä olevat useammat tulevaisuuden suunnitelmat yhdeksi yhteiseksi suunnitelmaksi. Sales and Operations Planning -prosessi ei ole mikään yksittäinen projekti, vaan se on toistuva toimintatapa, johon kuuluu perinteisesti viisi kuukausittain toistettavaa vaihetta.
Tutkimuksen tavoitteena on luoda työn kohdeyritykselle tulevaisuuden kysynnän ennustemalli sekä toimiva Sales and Operations Planning -prosessi, jonka osana kysynnän ennustemalli toimii. Työssä hyödynnetään niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusmenetelmää. Työn alussa perehdytään aiheeseen liittyvään teoriaan. Työn loppuosa käsittelee kohdeyrityksessä tehtyjä toimenpiteitä, joita on tehty teorian luoman viitekehyksen perusteella.
Työssä kohdeyrityksen nimikkeet luokiteltiin myyntikertojen määrän mukaan ABCÖ-luokkiin sekä XYZÄ-luokkiin nimikkeiden myyntikatteiden perusteella. Luokittelut yhdistettiin, jolloin saatiin selville kaikkein kannattavimmat sekä eniten myydyt tuotteet. Nimikkeiden luokittelua hyödynnettiin ennustettavia nimikkeitä ja tuoteryhmiä valittaessa. Kohdeyritykselle luotiin myynnin ennustemalli, jossa ennustetaan yksittäisiä nimikkeitä ja tuoteryhmiä joko kvartaali- tai kuukausitasolla, riippuen kysynnän vaihtelusta sekä nimikkeen luokasta. Ennusteiden avulla pyritään sopeuttamaan tuotantoa myynnin tarpeisiin, jotta saatavilla olisi juuri niitä tuotteita, joita kulloinkin tarvitaan. Kohdeyrityksessä tullaan jatkossa kysyntäennusteiden tekemisen lisäksi pitämään kuukausittaisia Sales and Operations Planning -kokouksia, joissa käsitellään tulevaisuuden näkymiä sekä mahdollisia aikaisemmin tarkasteluajanjaksolla ilmenneitä haasteita. There is a need to classify items into the different classes, because all items are not as important as others. There are several item classification methods and criteria. The most typical criteria are economical and demand variation criteria. The classification of the items can be utilized in warehouse management. More attention should be paid to the storage of the most important items than to the less important items. Inventories can be controlled by using a number of different methods, such as the order point method. In that method, more items are ordered when the number of stored items falls below predetermined order point. The goal of the Sales and Operations Planning -process is to keep demand (sales) and supply (operations) in balance. The aim is to maintain the balance, for example by forecasting demand. The process also aims to merge the several future plans in the company into one common plan. The Sales and Operations Planning -process is not a single project but a repetitive approach that traditionally involves five monthly repetitive steps.
The aim of the study is to create a future demand forecast model for the case company and create a functional Sales and Operations Planning -process. Both quantitative and qualitative research methods are used in this study. At the beginning of the study theory related to the topic of the research is introduced. After this study addresses the actions implemented in the case company. These actions have been implemented on the basis of the frame of reference based on the theory.
In this study case company’s items have been classified into ABCÖ-classes based on sales order quantity and XYZÄ-classes based on sales margin. The classifications were combined to find out the most profitable and best-selling products. Item classification was utilized in selecting the items and product groups which will be forecasted. A sales forecast model was created for case company. In this model items and product groups are forecasted either on a quarterly or monthly basis, depending on the variation of demand and the class of the item. The forecasts are used to match production to sales needs, so that the needed products are available at the right time. The case company will have monthly Sales and Operations Planning -meetings in the future in order to discuss future prospects and former challenges.
Tutkimuksen tavoitteena on luoda työn kohdeyritykselle tulevaisuuden kysynnän ennustemalli sekä toimiva Sales and Operations Planning -prosessi, jonka osana kysynnän ennustemalli toimii. Työssä hyödynnetään niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusmenetelmää. Työn alussa perehdytään aiheeseen liittyvään teoriaan. Työn loppuosa käsittelee kohdeyrityksessä tehtyjä toimenpiteitä, joita on tehty teorian luoman viitekehyksen perusteella.
Työssä kohdeyrityksen nimikkeet luokiteltiin myyntikertojen määrän mukaan ABCÖ-luokkiin sekä XYZÄ-luokkiin nimikkeiden myyntikatteiden perusteella. Luokittelut yhdistettiin, jolloin saatiin selville kaikkein kannattavimmat sekä eniten myydyt tuotteet. Nimikkeiden luokittelua hyödynnettiin ennustettavia nimikkeitä ja tuoteryhmiä valittaessa. Kohdeyritykselle luotiin myynnin ennustemalli, jossa ennustetaan yksittäisiä nimikkeitä ja tuoteryhmiä joko kvartaali- tai kuukausitasolla, riippuen kysynnän vaihtelusta sekä nimikkeen luokasta. Ennusteiden avulla pyritään sopeuttamaan tuotantoa myynnin tarpeisiin, jotta saatavilla olisi juuri niitä tuotteita, joita kulloinkin tarvitaan. Kohdeyrityksessä tullaan jatkossa kysyntäennusteiden tekemisen lisäksi pitämään kuukausittaisia Sales and Operations Planning -kokouksia, joissa käsitellään tulevaisuuden näkymiä sekä mahdollisia aikaisemmin tarkasteluajanjaksolla ilmenneitä haasteita.
The aim of the study is to create a future demand forecast model for the case company and create a functional Sales and Operations Planning -process. Both quantitative and qualitative research methods are used in this study. At the beginning of the study theory related to the topic of the research is introduced. After this study addresses the actions implemented in the case company. These actions have been implemented on the basis of the frame of reference based on the theory.
In this study case company’s items have been classified into ABCÖ-classes based on sales order quantity and XYZÄ-classes based on sales margin. The classifications were combined to find out the most profitable and best-selling products. Item classification was utilized in selecting the items and product groups which will be forecasted. A sales forecast model was created for case company. In this model items and product groups are forecasted either on a quarterly or monthly basis, depending on the variation of demand and the class of the item. The forecasts are used to match production to sales needs, so that the needed products are available at the right time. The case company will have monthly Sales and Operations Planning -meetings in the future in order to discuss future prospects and former challenges.