Sustainable value propositions of European digital born media organizations
Perkiö, Boris (2020)
Pro gradu -tutkielma
Perkiö, Boris
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845042
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845042
Tiivistelmä
This thesis explores sustainable value propositions of six European digital media organizations from the perspective of stakeholder theory. The objective of the study is to find out how the case-organizations have developed their value propositions, what kind of sustainability problems they address, and which stakeholders are involved in their value creation processes. Additionally, the aim is to understand how the media-organizations perceive their positionings as socially sustainable actors in the diverse industry which as a whole has overgone a significant transformation characterized by reshaping of business models, reformation of the competitive environment, and lately, diminishing of public trust towards the news media at large.
The research was conducted as a qualitative multiple-case study consisting of a purposive sample of six mission-driven case-organizations operating in the European news-media industry. In order to form a concise understanding of the case-organizations’ missions, value propositions, and communication channels, a set of 94 archival data-items were first collected from publicly available online sources. Then, to deepen the knowledge on the case-subjects’ value proposition development, positioning endeavors, and stakeholders involved, six semi-structured interviews were conducted with the media-organizations’ top-level managers and editors. Finally, to conceptualize the findings and to avoid biased interpretations, two in-depth media-industry expert interviews were held in a semi-structured format.
The findings show that the case-organizations have identified journalistic-societal sustainability problems for which they offer utility-and systems-level solutions through differentiated value propositions. Building on their mission-driven approach, internal resources, and reciprocal stakeholder value creation activities, the case-organizations have cornered distinctive niche-positionings primarily in their local markets. In conclusion, the author introduces a remodeled conceptual framework for socially sustainable value proposition development in a multi-stakeholder value creation setting. Tämä tutkimus tarkastelee kuuden eurooppalaisen media-organisaation kestäviä arvolupauksia sidosryhmäteorian näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka kohde-organisaatiot ovat muodostaneet arvolupauksensa, minkälaisia kestävyysongelmia ne tuovat esiin, ja mitä sidosryhmiä näiden arvonluontiprosesseihin liittyy. Lisäksi tavoitteena on ymmärtää kuinka media-organisaatiot itse näkevät kestävään liiketoimintaan pohjautuvan sijoittautumisen yleisön luottamuspulasta kärsivälle toimialalle, jonka liiketoimintamallit sekä toimintaympäristö ovat viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana kokeneet huomattavia mullistuksia.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksen strategiaa noudattaen ja laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tapaukset valittiin tarkoitushakuisella otannalla, jonka lopullinen tapausjoukko muodostui kuudesta eurooppalaisesta media-organisaatiosta joiden toimintaa ohjaa taloudellisten tekijöiden lisäksi myös laaja-alaisemman yhteiskunnallisen arvon luonti. Jotta voitiin muodostaa kattava kokonaiskuva kohde-organisaatioiden toiminnan tarkoituksista, arvolupauksista, sekä viestintäkanavista, aineistonkeruu aloitettiin kokoamalla 94:n nimikkeen arkistoaineisto tapausten julkisista lähteistä. Havaintoja syvennettiin kuuden kohde-organisaatioiden johtohenkilöstöön kuuluvan edustajan haastattelulla, joissa keskityttiin tarkastelemaan arvolupausten kehityskulkuja, organisaatioiden sijoittautumista, sekä näihin vaikuttavia sidosryhmiä. Lopuksi haastateltiin kahta media-alan asiantuntijaa, jonka tarkoituksena oli käsitteellistää löydöksiä sekä pyrkiä minimoimaan virheellisten tulkintojen mahdollisuus. Kaikki kahdeksan haastattelua pidettiin puoli-strukturoituina teema-haastatteluina ja arkistoaineisto kerättiin sisältö-analyysin keinoin.
Tulokset osoittavat, että tapaustutkimuksen kohteena olevat organisaatiot ovat tunnistaneet journalistis-yhteiskunnallisia ongelmia, joihin he tarjoavat hyöty-sekä systeemitason ratkaisuja differoitujen arvolupaustensa kautta. Organisaatiot ovat sijoittautuneet pääasiallisesti kotimaidensa mediakenttään niche-strategioiden avulla. Toiminnassa korostuu arvolähtöisyys joka nojaa vahvoihin sisäisiin- ja ulkoisiin resursseihin, joista jälkimmäisten osalta nousevat esiin vastavuoroisen sidosryhmä-arvonluonnin mekanismit. Tutkielman lopputuotoksena esitellään uudistettu käsitteellinen viitekehys, joka tarjoaa puitteet yhteiskunnallisesti kestävien arvolupausten kehittämiselle sidosryhmä-arvonluonnin liiketoimintaympäristössä.
The research was conducted as a qualitative multiple-case study consisting of a purposive sample of six mission-driven case-organizations operating in the European news-media industry. In order to form a concise understanding of the case-organizations’ missions, value propositions, and communication channels, a set of 94 archival data-items were first collected from publicly available online sources. Then, to deepen the knowledge on the case-subjects’ value proposition development, positioning endeavors, and stakeholders involved, six semi-structured interviews were conducted with the media-organizations’ top-level managers and editors. Finally, to conceptualize the findings and to avoid biased interpretations, two in-depth media-industry expert interviews were held in a semi-structured format.
The findings show that the case-organizations have identified journalistic-societal sustainability problems for which they offer utility-and systems-level solutions through differentiated value propositions. Building on their mission-driven approach, internal resources, and reciprocal stakeholder value creation activities, the case-organizations have cornered distinctive niche-positionings primarily in their local markets. In conclusion, the author introduces a remodeled conceptual framework for socially sustainable value proposition development in a multi-stakeholder value creation setting.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksen strategiaa noudattaen ja laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tapaukset valittiin tarkoitushakuisella otannalla, jonka lopullinen tapausjoukko muodostui kuudesta eurooppalaisesta media-organisaatiosta joiden toimintaa ohjaa taloudellisten tekijöiden lisäksi myös laaja-alaisemman yhteiskunnallisen arvon luonti. Jotta voitiin muodostaa kattava kokonaiskuva kohde-organisaatioiden toiminnan tarkoituksista, arvolupauksista, sekä viestintäkanavista, aineistonkeruu aloitettiin kokoamalla 94:n nimikkeen arkistoaineisto tapausten julkisista lähteistä. Havaintoja syvennettiin kuuden kohde-organisaatioiden johtohenkilöstöön kuuluvan edustajan haastattelulla, joissa keskityttiin tarkastelemaan arvolupausten kehityskulkuja, organisaatioiden sijoittautumista, sekä näihin vaikuttavia sidosryhmiä. Lopuksi haastateltiin kahta media-alan asiantuntijaa, jonka tarkoituksena oli käsitteellistää löydöksiä sekä pyrkiä minimoimaan virheellisten tulkintojen mahdollisuus. Kaikki kahdeksan haastattelua pidettiin puoli-strukturoituina teema-haastatteluina ja arkistoaineisto kerättiin sisältö-analyysin keinoin.
Tulokset osoittavat, että tapaustutkimuksen kohteena olevat organisaatiot ovat tunnistaneet journalistis-yhteiskunnallisia ongelmia, joihin he tarjoavat hyöty-sekä systeemitason ratkaisuja differoitujen arvolupaustensa kautta. Organisaatiot ovat sijoittautuneet pääasiallisesti kotimaidensa mediakenttään niche-strategioiden avulla. Toiminnassa korostuu arvolähtöisyys joka nojaa vahvoihin sisäisiin- ja ulkoisiin resursseihin, joista jälkimmäisten osalta nousevat esiin vastavuoroisen sidosryhmä-arvonluonnin mekanismit. Tutkielman lopputuotoksena esitellään uudistettu käsitteellinen viitekehys, joka tarjoaa puitteet yhteiskunnallisesti kestävien arvolupausten kehittämiselle sidosryhmä-arvonluonnin liiketoimintaympäristössä.