The impact of total rewarding on employee motivation : case study in an import company
Kerveshi, Agnesa (2020)
Pro gradu -tutkielma
Kerveshi, Agnesa
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744879
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744879
Tiivistelmä
The objective of this thesis was to research the impact of total rewarding on employee motivation in the case company. The theoretical framework of the thesis was based on the theory of total rewarding as well as motivation theories such as internal and external motivation and Herzberg’s two-factor theory.
The research was conducted as a case study, focusing on an import company located in Helsinki, Finland. Qualitative research was used to explore the impact of total rewarding on employee motivation. The interviewees represented the whole case company under research.
Employees found the total rewarding system motivating and encouraging with some needs of development. Most of all, the relation between tangible and intangible rewarding was found vital as it seems that the combination of these two methods created an interrelated whole. Due to the subjective nature of the rewarding, the development of total rewarding requires constant interaction between the CEO and the employees. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkittiin kokonaispalkinnan vaikutuksia motivaatioon kohdeyrityksessä. Tutkimuksen teoreettinen kehys perustui kokonaispalkinnon teoriaan sekä motivaatioteorioihin, kuten sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon ja Herzbergin kaksifaktoriteoriaan.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, joka kohdistuu Helsingissä olevaan maahantuontiyritykseen. Laadullista tutkimusta käytettiin selvittämään palkitsemisen vaikutusta työntekijöiden motivaatioon. Haastateltavat edustivat koko tutkittavana olevaa tapausyritystä.
Työntekijät pitivät palkitsemisjärjestelmää motivoivana ja rohkaisevana joidenkin kehitystarpeiden kanssa. Aineellisen ja aineettoman palkitsemisen välinen suhde todettiin elintärkeäksi, koska näyttää siltä, että näiden kahden menetelmän yhdistelmä loi merkittävän kokonaisuuden. Palkitsemisen subjektiivisesta luonteesta johtuen kokonaispalkinnan kehittäminen vaatii jatkuvaa vuorovaikutusta toimitusjohtajan ja työntekijöiden välillä.
The research was conducted as a case study, focusing on an import company located in Helsinki, Finland. Qualitative research was used to explore the impact of total rewarding on employee motivation. The interviewees represented the whole case company under research.
Employees found the total rewarding system motivating and encouraging with some needs of development. Most of all, the relation between tangible and intangible rewarding was found vital as it seems that the combination of these two methods created an interrelated whole. Due to the subjective nature of the rewarding, the development of total rewarding requires constant interaction between the CEO and the employees.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, joka kohdistuu Helsingissä olevaan maahantuontiyritykseen. Laadullista tutkimusta käytettiin selvittämään palkitsemisen vaikutusta työntekijöiden motivaatioon. Haastateltavat edustivat koko tutkittavana olevaa tapausyritystä.
Työntekijät pitivät palkitsemisjärjestelmää motivoivana ja rohkaisevana joidenkin kehitystarpeiden kanssa. Aineellisen ja aineettoman palkitsemisen välinen suhde todettiin elintärkeäksi, koska näyttää siltä, että näiden kahden menetelmän yhdistelmä loi merkittävän kokonaisuuden. Palkitsemisen subjektiivisesta luonteesta johtuen kokonaispalkinnan kehittäminen vaatii jatkuvaa vuorovaikutusta toimitusjohtajan ja työntekijöiden välillä.