Åskådningsämnena i förändring : En läroplansteoretisk analys av utvecklingen från 2004 till 2014
Solvin, Simon (2020)
Solvin, Simon
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744774
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744774
Tiivistelmä
I denna avhandling riktas forskningsintresset mot förändringarna i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004 (LP 2004) till förändringarna i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 (LP 2014). Avhandlingens syfte är att beskriva och reflektera över vad i de nationella läroplansgrunderna från 2004 har förändrats i de gällande läroplansgrunderna från 2014. Den teoretiska referensramen utgörs bland annat av John Goodlads läroplansteoretiska tänkande. Mot bakgrunden av syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Vilka förändringar har det centrala innehållet i åskådningsämnena genomgått från 2004 till 2014
2. Vilka förändringar har målen för åskådningsundervisningen genomgått från 2004 till 2014
Resultaten av den kvalitativa textanalysen visar på några större och mindre förändringar mellan LP 2004 och LP 2014. De strukturella och innehållsliga förändringarna handlar om en ny uppdelning av årskurser och bedömning av elevernas kunskaper, samt ett utvidgat innehåll i lärandet om världsreligioner. Resultatet visar också att LP 2014 har en starkare betoning på allmänna lärandemål i åskådningsämnena, bland annat genom införandet av olika kompetensmål.
1. Vilka förändringar har det centrala innehållet i åskådningsämnena genomgått från 2004 till 2014
2. Vilka förändringar har målen för åskådningsundervisningen genomgått från 2004 till 2014
Resultaten av den kvalitativa textanalysen visar på några större och mindre förändringar mellan LP 2004 och LP 2014. De strukturella och innehållsliga förändringarna handlar om en ny uppdelning av årskurser och bedömning av elevernas kunskaper, samt ett utvidgat innehåll i lärandet om världsreligioner. Resultatet visar också att LP 2014 har en starkare betoning på allmänna lärandemål i åskådningsämnena, bland annat genom införandet av olika kompetensmål.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]