Laaduntarkastukset Big4-tilintarkastusyhteisöissä
Huttunen, Rita (2020)
Pro gradu -tutkielma
Huttunen, Rita
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061142724
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061142724
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia näkemyksiä Big4-yhteisöissä työskentelevillä auktorisoiduilla tilintarkastajilla on heihin kohdistuvista laaduntarkastuksista. Tutkimuksessa määriteltiin, mitä on korkea laatu tilintarkastuksessa sekä minkälainen merkitys laadulla on tilintarkastusalalla. Big4-yhteisöissä työskenteleviin tilintarkastajiin kohdistuu kahdenlaista laaduntarkastusta. Ulkoisesta laaduntarkastuksesta vastaa Suomessa Patentti- ja rekisterihallitus. Sisäinen laaduntarkastus toteutetaan ketjun sisäisten toimintatapojen mukaisesti. Tutkimuksessa syvennyttiin ulkoiseen ja sisäiseen laaduntarkastusprosessiin sekä arvioitiin tukevatko ne korkean laadun toteutumista. Lisäksi tarkasteltiin, onko laaduntarkastusprosesseissa ja niistä saatavissa tuloksissa eroja.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea auktorisoitua tilintarkastajaa eri Big4-yhteisöistä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimustulokset muodostettiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että laadun merkitys tilintarkastusalalla on kiistaton. Se vaikuttaa koko toimialaan sekä tilintarkastajien uskottavuuteen. Haastatteluiden perusteella korkealaatuiseen tilintarkastukseen vaikuttavat substanssiosaaminen ja kokemus, tiimi, asiakkaan ymmärrys prosessista, palkkiotaso sekä tehokkuus. Laaduntarkastuksiin suhtaudutaan vakavasti ja niitä pidetään tärkeänä ammattikunnan luotettavuuden säilyttämiseksi. Laaduntarkastusprosessit eroavat huomattavasti toisistaan. Merkittävimmät erot ovat laaduntarkastuksen kestossa, kommunikaatiossa sekä tuloksissa. Sisäinen laaduntarkastus koetaan tiukempana kuin ulkoinen, mutta sen nähdään tukevan ja kehittävän enemmän tarkastuksen kohteena olevaa tilintarkastajaa kuin ulkoinen laaduntarkastus. The study examined what kind of views auditors working on Big4 firm have on the quality instructions that apply to them. The study defined what is high quality in auditing and what is the significance of quality in the audit industry. There are two types of quality control for auditors working in Big4 firms. Finnish Patent and registration office are responsible for external quality control. In addition, each Big4 firm is responsible for their own internal quality control. The study focused on quality inspections processes and assesses whether the processes support the realization of high quality. Furthermore, study compared whether there are differences between quality control process and results.
The study was carried out with qualitative research and the research material have collected through semi-structured interviews. Three authorized auditors from different Big4 firms were interviewed for the study. The research results were generated using content analysis.
The research results showed that the importance of quality in the audit industry is undeniable. It affects the entire industry and the credibility of the auditors. Based on the interviews, high-quality auditing is influenced by substance expertise and experience, the team, the client's understanding of the process, the level of fees and efficiency. Quality inspections are taken seriously and considered to be important to maintain the credibility of the profession. The quality control processes differ considerably. The most significant differences are in the duration of the audit, communication and results. Internal quality control is perceived to be stricter than external but it is seen to support and develop the auditor entity more than external quality control.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea auktorisoitua tilintarkastajaa eri Big4-yhteisöistä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimustulokset muodostettiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että laadun merkitys tilintarkastusalalla on kiistaton. Se vaikuttaa koko toimialaan sekä tilintarkastajien uskottavuuteen. Haastatteluiden perusteella korkealaatuiseen tilintarkastukseen vaikuttavat substanssiosaaminen ja kokemus, tiimi, asiakkaan ymmärrys prosessista, palkkiotaso sekä tehokkuus. Laaduntarkastuksiin suhtaudutaan vakavasti ja niitä pidetään tärkeänä ammattikunnan luotettavuuden säilyttämiseksi. Laaduntarkastusprosessit eroavat huomattavasti toisistaan. Merkittävimmät erot ovat laaduntarkastuksen kestossa, kommunikaatiossa sekä tuloksissa. Sisäinen laaduntarkastus koetaan tiukempana kuin ulkoinen, mutta sen nähdään tukevan ja kehittävän enemmän tarkastuksen kohteena olevaa tilintarkastajaa kuin ulkoinen laaduntarkastus.
The study was carried out with qualitative research and the research material have collected through semi-structured interviews. Three authorized auditors from different Big4 firms were interviewed for the study. The research results were generated using content analysis.
The research results showed that the importance of quality in the audit industry is undeniable. It affects the entire industry and the credibility of the auditors. Based on the interviews, high-quality auditing is influenced by substance expertise and experience, the team, the client's understanding of the process, the level of fees and efficiency. Quality inspections are taken seriously and considered to be important to maintain the credibility of the profession. The quality control processes differ considerably. The most significant differences are in the duration of the audit, communication and results. Internal quality control is perceived to be stricter than external but it is seen to support and develop the auditor entity more than external quality control.