How do responsible companies perform compared to the ones that do not invest in responsibility?
Gostowski, Petra (2020)
Kandidaatintutkielma
Gostowski, Petra
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440761
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440761
Tiivistelmä
As sustainability and responsibility have become a part of our everyday lives, also corporate social responsibility (CSR) has increased its importance significantly during the last years. It is often described as a company’s willingness to put resources into achieving common good, rather than only focusing on maximizing the profit of its stakeholders. As the world is facing challenges like climate change, inequality and poverty it is important that the focus is on the societal level. Companies, being an important part of society and having a considerable effect on it, have a significant role in making the world life-sustaining for the next generations.
This study analyzes the possible connection between a company’s level of corporate social responsibility and corporate financial performance (CFP) using quantitative methods. The existence of the relationship between the company’s Return on Invested Capital (ROIC) and CSR level is analyzed using ROIC as the metric for financial performance and the ratings collected from CSRHub as a metric for a company’s level of responsibility. Based on this study, it cannot be concluded that there is a statistically significant connection between CSR and CFP and thus it does not support the claims of a higher CSR level leading to enhanced or decreased financial performance. Vastuullisuuden sekä kestävän kehityksen tullessa yhä tärkeämmäksi osaksi päivittäistä elämäämme, myös yritysten on huomioitava yhteiskuntavastuun merkitys toiminnassaan. Vastuullisesti toimivat yritykset sitoutuvat ohjaamaan resurssejaan yhteisen hyvän saavuttamiseen, eivätkä ainoastaan sidosryhmiensä tuottojen maksimointiin. Kohdatessamme haasteita kuten ilmastonmuutos, eriarvoisuus sekä köyhyys, on tärkeää, ettei keskittyminen kohdistu ainoastaan yritysten suoriutumiseen, vaan koko yhteiskunnan hyvinvointiin. Yritykset ovat tärkeä osa yhteiskuntaa ja niiden vaikutus siihen on suuri, minkä vuoksi myös niiden rooli maapallon kantokyvyn säilyttäjinä seuraavia sukupolvia varten on merkittävä.
Tämä tutkimus analysoi mahdollista yhteyttä yrityksen yhteiskuntavastuun ja sen taloudellisen suoriutumisen välillä käyttäen apuna kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Taloudellisen suoriutumisen mittarina käytetään sijoitetun pääoman tuottoa, ja yritysten yhteiskuntavastuun mittarina puolestaan toimi CSRHub-tietokannasta haetut vastuullisuusarvot. Tilastollisesti merkitsevää yhteyttä taloudellisen suoriutumisen ja yhteiskuntavastuullisuuden välille ei kuitenkaan tässä tutkielmassa löydetty, eivätkä tulokset siten osoita, että vastuullisemmat yritykset suoriutuisivat paremmin kuin ne, jotka eivät panosta vastuullisuuteen.
This study analyzes the possible connection between a company’s level of corporate social responsibility and corporate financial performance (CFP) using quantitative methods. The existence of the relationship between the company’s Return on Invested Capital (ROIC) and CSR level is analyzed using ROIC as the metric for financial performance and the ratings collected from CSRHub as a metric for a company’s level of responsibility. Based on this study, it cannot be concluded that there is a statistically significant connection between CSR and CFP and thus it does not support the claims of a higher CSR level leading to enhanced or decreased financial performance.
Tämä tutkimus analysoi mahdollista yhteyttä yrityksen yhteiskuntavastuun ja sen taloudellisen suoriutumisen välillä käyttäen apuna kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Taloudellisen suoriutumisen mittarina käytetään sijoitetun pääoman tuottoa, ja yritysten yhteiskuntavastuun mittarina puolestaan toimi CSRHub-tietokannasta haetut vastuullisuusarvot. Tilastollisesti merkitsevää yhteyttä taloudellisen suoriutumisen ja yhteiskuntavastuullisuuden välille ei kuitenkaan tässä tutkielmassa löydetty, eivätkä tulokset siten osoita, että vastuullisemmat yritykset suoriutuisivat paremmin kuin ne, jotka eivät panosta vastuullisuuteen.