Augustinus undervisningsmetoder i De catechizandis rudibus
Brenner, Leo (2020)
Brenner, Leo
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060140129
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060140129
Tiivistelmä
I denna avhandling undersöks boken Att undervisa nybörjare (lat. De catechizandis rudibus, cat. rud.) som är skriven i sekelskiftet 300–400 av biskop Augustinus av Hippo (354–430). Att undervisa nybörjare är en liten bok skriven till Deogratias som var diakon i Karthago. I boken svarar Augustinus på Deogratias frågeställning angående en effektivare kristen nybörjarundervisning, dvs. katekumenundervisning. Deogratias anser att hans sätt att undervisa saknar effektivitet och är tidvis tröttsamt. Som sitt svar till problemet formulerar Augustinus en teori om effektiv undervisning. Teorin finns i bokens första del och innehåller anvisningar som svarar på frågorna hur? och vad? Med andra ord fokuserar Augustinus i Att undervisa nybörjare på undervisningens omringande faktorer (t.ex. arbetsplanering) och själva innehållet i undervisningen (t.ex. bibelställen och ett kristet levnadssätt). Dessutom formulerar Augustinus i bokens andra del två stycken undervisningsexempel, ett långt och ett kort. Min uppgift i avhandlingen är att jämföra Augustinus teori om undervisningen med det långa undervisningsexemplet. Jag fokuserar på teman i teoridelen och undersöker huruvida man kan hitta motsvarande teman i undervisningsexemplet. För att skapa kontext och lättare förstå antik katekumenundervisning studerar jag även på andra katekumenat på Medelhavsområdet.
Som metod i undersökningen använder jag närläsning. Jag ställer texten vissa frågor och genom att fokusera på textens symboler och retorik försöker jag hitta svar på mina frågor. Med andra ord utför jag en innehållslig idéanalys för texten.
Det visar sig att Augustinus är koherent i sin framställning. Flera av teman som han i teoridelen anser att tillhör i undervisningen finns att hitta även i undervisningsexemplet. I och med att undervinsingsexemplet är i skriftlig form, och därmed motsvarar knappast en genuin undervisningssituation, faller dock bort en del av faktorer som lyfts upp i teoridelen.
Augustinus framställning är intressant, praktisk och människovänlig. Den har inspirerat teologer och andra akademiker genom århundradena. I de senaste forskningarna angående cat. rud. har fokuset varit t.ex. i hur man kan anpassa 1600 år gamla pedagogisk-teologiska anvisningar till modern undervisning.
Som metod i undersökningen använder jag närläsning. Jag ställer texten vissa frågor och genom att fokusera på textens symboler och retorik försöker jag hitta svar på mina frågor. Med andra ord utför jag en innehållslig idéanalys för texten.
Det visar sig att Augustinus är koherent i sin framställning. Flera av teman som han i teoridelen anser att tillhör i undervisningen finns att hitta även i undervisningsexemplet. I och med att undervinsingsexemplet är i skriftlig form, och därmed motsvarar knappast en genuin undervisningssituation, faller dock bort en del av faktorer som lyfts upp i teoridelen.
Augustinus framställning är intressant, praktisk och människovänlig. Den har inspirerat teologer och andra akademiker genom århundradena. I de senaste forskningarna angående cat. rud. har fokuset varit t.ex. i hur man kan anpassa 1600 år gamla pedagogisk-teologiska anvisningar till modern undervisning.
Kokoelmat
- 614 Teologia [56]