Puolustusvoimat PK-yritysten asiakkaana
Hirvonsalo, Juha-Matti (2020)
Diplomityö
Hirvonsalo, Juha-Matti
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052739395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052739395
Tiivistelmä
Puolustusvoimat tekee yhteistyötä kotimaisten pienten ja keskisuurten (PK) -yritysten kanssa. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millainen asiakas Puolustusvoimat on PK-yrityksille.
Tutkielman teorialuvuissa käsitellään Puolustusvoimien asiakkuuden vaikuttavia perusteita ja teorioita. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jolla selvitettiin yrittäjien mielipiteitä Puolustusvoimista asiakkaana. Haastattelun tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin ja tutkimuksen tuloksena laadittiin teemoittain käsitekartat ja SWOT-analyysi Puolustusvoimien asiakkuudesta.
Tutkimustulokseksi saatiin, että Puolustusvoimat on PK-yritysten mielestä hyvä ja vaativa asiakas. Puolustusvoimien asiakkuus kehittää yritysten tuotteita ja osaamista. Puolustusvoimien asiakkuus nähtiin tärkeänä asiakasreferenssinä ja pitkää asiakassuhdetta arvostettiin. Yrittäjien näkökulmasta haastavina kokonaisuuksia Puolustusvoimien asiakkuudessa on hankintaprosessissa ilmennyt kiire ja Puolustusvoimien toiminnan haasteellinen ennakointi.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään seuraavia toimenpidesuosituksia Puolustusvoimille:
- Kaupallisen prosessin nopeuttaminen
- Loppukäyttäjien palautteen hyödyntäminen tuotteiden kehittämisessä
- Tulevista projekteista tiedottaminen
- Tiedonvaihdon ja yhteistyön kehittäminen
Tiivistetysti voidaan todeta, että Puolustusvoimat on erittäin hyvä ja arvostettu asiakas. Puolustusvoimien asiakkuuteen liittyy lainalaisuuksia ja toimintatapamalleja, jotka PK-yrityksien on tiedettävä toimiessaan Puolustusvoimien toimittajina. The Finnish Defence Forces (FDF) has deep running partnerships with several Finnish small and medium-sized enterprises (SMEs). The aim of this thesis was to study what kind of a customer the FDF is to those businesses.
The theoretical section of the study focuses on different theoretical frameworks and other factors as they pertain to the FDF’s role as a customer. Numerous interviews were conducted, in order to gauge how different SMEs view the FDF as a customer. The interviews have been analyzed using qualitative content analysis methodology and a SWOT-analysis has been conducted on the FDF as a customer.
Mid-sized Finnish corporations value the FDF as a customer, and long-term relationships with it are considered desirable. They view the FDF as demanding customer, but this acts as an impetuous to develop their end product, and to increase skill levels of their work force. The FDF is seen as a good reference. The main challenges these corporations see with the FDF are tight procurement schedules and the lack of long-term stability.
Several recommendations are made on how the FDF could improve itself as a customer:
- Speeding-up procurement processes
- Utilizing end-user feedback in R&D to a greater degree
- Informing commercial partners of upcoming projects
- Facilitating better information flow between different parties
In summary, the FDF is a well-respected and sought-after customer. There are various standard procedures involved in the FDF’s customer-supplier relationships, which SMEs should take into account when dealing with the FDF.
Tutkielman teorialuvuissa käsitellään Puolustusvoimien asiakkuuden vaikuttavia perusteita ja teorioita. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jolla selvitettiin yrittäjien mielipiteitä Puolustusvoimista asiakkaana. Haastattelun tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin ja tutkimuksen tuloksena laadittiin teemoittain käsitekartat ja SWOT-analyysi Puolustusvoimien asiakkuudesta.
Tutkimustulokseksi saatiin, että Puolustusvoimat on PK-yritysten mielestä hyvä ja vaativa asiakas. Puolustusvoimien asiakkuus kehittää yritysten tuotteita ja osaamista. Puolustusvoimien asiakkuus nähtiin tärkeänä asiakasreferenssinä ja pitkää asiakassuhdetta arvostettiin. Yrittäjien näkökulmasta haastavina kokonaisuuksia Puolustusvoimien asiakkuudessa on hankintaprosessissa ilmennyt kiire ja Puolustusvoimien toiminnan haasteellinen ennakointi.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään seuraavia toimenpidesuosituksia Puolustusvoimille:
- Kaupallisen prosessin nopeuttaminen
- Loppukäyttäjien palautteen hyödyntäminen tuotteiden kehittämisessä
- Tulevista projekteista tiedottaminen
- Tiedonvaihdon ja yhteistyön kehittäminen
Tiivistetysti voidaan todeta, että Puolustusvoimat on erittäin hyvä ja arvostettu asiakas. Puolustusvoimien asiakkuuteen liittyy lainalaisuuksia ja toimintatapamalleja, jotka PK-yrityksien on tiedettävä toimiessaan Puolustusvoimien toimittajina.
The theoretical section of the study focuses on different theoretical frameworks and other factors as they pertain to the FDF’s role as a customer. Numerous interviews were conducted, in order to gauge how different SMEs view the FDF as a customer. The interviews have been analyzed using qualitative content analysis methodology and a SWOT-analysis has been conducted on the FDF as a customer.
Mid-sized Finnish corporations value the FDF as a customer, and long-term relationships with it are considered desirable. They view the FDF as demanding customer, but this acts as an impetuous to develop their end product, and to increase skill levels of their work force. The FDF is seen as a good reference. The main challenges these corporations see with the FDF are tight procurement schedules and the lack of long-term stability.
Several recommendations are made on how the FDF could improve itself as a customer:
- Speeding-up procurement processes
- Utilizing end-user feedback in R&D to a greater degree
- Informing commercial partners of upcoming projects
- Facilitating better information flow between different parties
In summary, the FDF is a well-respected and sought-after customer. There are various standard procedures involved in the FDF’s customer-supplier relationships, which SMEs should take into account when dealing with the FDF.