Toiminnanohjausjärjestelmän siirtyminen SaaS-palvelumalliin : vaikutukset ohjelmistokumppaniin
Mahlamäki, Emmi (2020)
Diplomityö
Mahlamäki, Emmi
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538986
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538986
Tiivistelmä
Pilvipohjaisten ohjelmistojen määrä on kasvanut huomattavasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Trendi ei koske ainoastaan uusia ohjelmistoja, vaan myös jo olemassa olevat ohjelmistot siirtyvät pilveen ja SaaS-palvelumalliin muun muassa kustannustehokkuuden ja skaalautuvuuden parantamiseksi. Olemassa olevilla ohjelmistoilla kuitenkin on oma ekosysteeminsä, jonka toimijoihin siirtymä vaikuttaa. Tämän diplomityön tavoitteena on selvittää, mitä muutoksia ERP-ohjelmistotuotteen siirtymisestä paikallisessa konesalissa asennetusta on-premises-ohjelmistosta SaaS-palvelumalliin eli pilvipohjaiseen ohjelmistoon seuraa ja millaisia vaikutuksia niillä on ohjelmistokumppanin toimintaan ja itse ohjelmistotuotteeseen. Lisäksi tavoitteena on koota havaittujen muutosten ja vaikutusten pohjalta kriittisimmät osa-alueet, joihin siirtymää läpikäytäessä ohjelmistokumppanin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Työ toteutettiin toimeksiantona yritykselle, joka toimii ohjelmistokumppanina ja työssä esimerkkiohjelmistona käytetään heidän jälleenmyymäänsä ohjelmistotuotetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja työn tutkimusstrategiana oli yksittäinen tapaustutkimus. Työssä käytetty aineisto koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä laadullisesta aineistosta. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla esimerkkiohjelmiston parissa työskenteleviä henkilöitä toimeksiantoyrityksestä sekä ulkopuolisista organisaatioista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, jonka avulla laadullista aineistoa analysoitiin kirjallisuuskatsauksen tuloksena saatuja teemoja hyödyntäen.
Tutkimuksen avulla tunnistettiin palvelumallin vaihdoksesta seuraavia muutoksia ja muodostettiin tarkempi kuvaus muutosten aiheuttamista vaikutuksista ohjelmistokumppaniin. Tulokset osoittavat, etteivät ohjelmiston palvelumallin muutokset vaikuta ainoastaan ohjelmistokumppanin myymän toiminnanohjausjärjestelmän teknisiin osa-alueisiin vaan myös liiketoiminnalliset ja organisationaaliset osa-alueet ovat tärkeitä huomioonotettavia asioita toiminnanohjausjärjestelmän muuttuessa SaaS-palvelumalliin. There has been great increase in number of cloud-based software products during last decade. The trend does not only apply to new software, but also existing software are transitioning to cloud and to use SaaS-model to improve cost efficiency and scalability among other things. Existing software already have their own ecosystems, the actors of which are affected by the transition. The objective of this thesis was to investigate what changes are caused by transition of ERP software product from on-premises model to cloud based SaaS and how it effects on software partner’s operations and its ERP product. Additionally, the goal is to gather the most critical factors to which the software partner should pay special attention when going through the transition.
This thesis was conducted as an assignment from a company and case software used in this thesis is resold by the company. Qualitative research was used as research method and the research material consists of a literature review and qualitative material. Professionals from assignment company as well from other software companies were interviewed to collect qualitative material for the research. The interviews were conducted as thematic interviews. Qualitative material was analysed using thematizing as an analysis method.
As a result, the changes resulting from the transition of the service model were identified and a more detailed evocation of the effects of the changes on the software partner was formed. The results show that the change in the software service model not only affect the technical aspects of the ERP system sold by the software partner, but also the business and organizational aspects are important considerations when the ERP system transitions to the SaaS service model.
Työ toteutettiin toimeksiantona yritykselle, joka toimii ohjelmistokumppanina ja työssä esimerkkiohjelmistona käytetään heidän jälleenmyymäänsä ohjelmistotuotetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja työn tutkimusstrategiana oli yksittäinen tapaustutkimus. Työssä käytetty aineisto koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä laadullisesta aineistosta. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla esimerkkiohjelmiston parissa työskenteleviä henkilöitä toimeksiantoyrityksestä sekä ulkopuolisista organisaatioista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, jonka avulla laadullista aineistoa analysoitiin kirjallisuuskatsauksen tuloksena saatuja teemoja hyödyntäen.
Tutkimuksen avulla tunnistettiin palvelumallin vaihdoksesta seuraavia muutoksia ja muodostettiin tarkempi kuvaus muutosten aiheuttamista vaikutuksista ohjelmistokumppaniin. Tulokset osoittavat, etteivät ohjelmiston palvelumallin muutokset vaikuta ainoastaan ohjelmistokumppanin myymän toiminnanohjausjärjestelmän teknisiin osa-alueisiin vaan myös liiketoiminnalliset ja organisationaaliset osa-alueet ovat tärkeitä huomioonotettavia asioita toiminnanohjausjärjestelmän muuttuessa SaaS-palvelumalliin.
This thesis was conducted as an assignment from a company and case software used in this thesis is resold by the company. Qualitative research was used as research method and the research material consists of a literature review and qualitative material. Professionals from assignment company as well from other software companies were interviewed to collect qualitative material for the research. The interviews were conducted as thematic interviews. Qualitative material was analysed using thematizing as an analysis method.
As a result, the changes resulting from the transition of the service model were identified and a more detailed evocation of the effects of the changes on the software partner was formed. The results show that the change in the software service model not only affect the technical aspects of the ERP system sold by the software partner, but also the business and organizational aspects are important considerations when the ERP system transitions to the SaaS service model.