Digitalisoitumisprosessi pienen tilitoimiston näkökulmasta
Vesikallio, Patrik (2020)
Kandidaatintutkielma
Vesikallio, Patrik
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838098
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838098
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisena taloushallinnon digitalisoituminen näyttäytyy pienen tilitoimiston näkökulmasta. Taloushallinnon digitalisoitumista tarkasteltiin etenkin mikrokokoluokan tilitoimiston näkökulmasta, sillä aiheesta ei ollut löydettävissä paljonkaan aikaisempaa tutkimusta ja mikrokokoluokan tilitoimistot käsittävät kuitenkin suurimman osan koko tilitoimistokannasta Suomessa. Tutkielman teoriaosuus koostuu taloushallinnon digitalisoimisen hyvien sekä huonojen puolien tarkastelusta sekä muutosjohtamisen teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimusta varten haastateltiin mikrokokoluokan tilitoimiston henkilöstöä sekä johtoa. Haastateltavat antoivat tutkimukselle taloushallintoalan ammattilaisten reaalimaailmaan pohjautuvia näkökulmia.
Taloushallinnon digitalisoimisen SWOT-analyysin perusteella digitalisoitumisen hyvät puolet peittoavat sen huonot puolet. Tarkastelussa kuitenkin ilmeni, että puutteet muutosprosessin johtamisessa saattavat vaarantaa koko digitalisoitumisprosessin onnistumisen. Lisäksi tilitoimiston asiakaskunnan luonteella on melko suuri vaikutus digitalisoitumiseen. Asiakaskunta saattaa toimia jopa jarruttavana tekijänä, mikäli he eivät ole valmiita siirtymään digitaaliseen taloushallintoon tai eivät koe hyötyvänsä siitä. Mikrokokoisen tilitoimiston rajalliset resurssit myös hidastavat digitalisoitumisprosessia sekä rajoittavat siitä saatavissa olevia hyötyjä. Vaikka taloushallinnon digitalisoitumiseen liittyi tutkimustulosten valossa paljon negatiivisia asioita, koettiin se silti välttämättömyytenä, jotta voidaan pysyä mukana markkinoilla pitkällä aikavälillä. Digitaaliset taloushallinto-ohjelmistot mahdollistavatkin uusien asiakkuuksien hankkimisen maantieteellisesti katsottuna suuremmalta alueelta, jolloin tilitoimiston sijainti ei rajoita potentiaalista asiakaskuntaa niin merkittävästi. The goal of this study was to investigate how does the digitalization of financial management look like from the perspective of a small accounting firm. The digitalization of financial management was studied especially from the perspective of a micro-sized accounting firm, as there was not much previous research on the subject and micro-sized accounting firms cover most of the entire accounting firm industry in Finland. The theoretical part of the study consists of an examination of the pros and cons of the digitalization of financial management and a theoretical framework of change management. The staff and management of a micro-sized accounting firm were also interviewed for the study. The interviewees gave the research real-world perspectives of financial management professionals.
Based on the SWOT analysis of the digitalization of financial management, there should be more positive factors than negative ones. However, the review revealed that shortcomings in the management may jeopardize the success of the whole digitalization process. In addition, the nature of the accounting firm's clientele has a rather major impact on digitalization. Customers may even slow the digitalization process if they do not believe they are benefiting from the transition to digital financial management. The limited resources of a micro-sized accounting firm also slow down the digitalization process and limit the benefits available. Although the digitalization of financial management was associated with many negative issues in the light of research findings, it was still perceived as a necessity to stay in the market in the long term. Indeed, digital financial management software enables the acquisition of new customers from a larger geographical area, in which case the location of the accounting firm does not limit the potential customer base as significantly.
Taloushallinnon digitalisoimisen SWOT-analyysin perusteella digitalisoitumisen hyvät puolet peittoavat sen huonot puolet. Tarkastelussa kuitenkin ilmeni, että puutteet muutosprosessin johtamisessa saattavat vaarantaa koko digitalisoitumisprosessin onnistumisen. Lisäksi tilitoimiston asiakaskunnan luonteella on melko suuri vaikutus digitalisoitumiseen. Asiakaskunta saattaa toimia jopa jarruttavana tekijänä, mikäli he eivät ole valmiita siirtymään digitaaliseen taloushallintoon tai eivät koe hyötyvänsä siitä. Mikrokokoisen tilitoimiston rajalliset resurssit myös hidastavat digitalisoitumisprosessia sekä rajoittavat siitä saatavissa olevia hyötyjä. Vaikka taloushallinnon digitalisoitumiseen liittyi tutkimustulosten valossa paljon negatiivisia asioita, koettiin se silti välttämättömyytenä, jotta voidaan pysyä mukana markkinoilla pitkällä aikavälillä. Digitaaliset taloushallinto-ohjelmistot mahdollistavatkin uusien asiakkuuksien hankkimisen maantieteellisesti katsottuna suuremmalta alueelta, jolloin tilitoimiston sijainti ei rajoita potentiaalista asiakaskuntaa niin merkittävästi.
Based on the SWOT analysis of the digitalization of financial management, there should be more positive factors than negative ones. However, the review revealed that shortcomings in the management may jeopardize the success of the whole digitalization process. In addition, the nature of the accounting firm's clientele has a rather major impact on digitalization. Customers may even slow the digitalization process if they do not believe they are benefiting from the transition to digital financial management. The limited resources of a micro-sized accounting firm also slow down the digitalization process and limit the benefits available. Although the digitalization of financial management was associated with many negative issues in the light of research findings, it was still perceived as a necessity to stay in the market in the long term. Indeed, digital financial management software enables the acquisition of new customers from a larger geographical area, in which case the location of the accounting firm does not limit the potential customer base as significantly.