Ennustavan data-analytiikan hyödyntäminen liiketoimintapäätöksissä
Poutanen, Petra Elina (2020-05-18)
Poutanen, Petra Elina
18.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838036
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838036
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan data-analytiikan ja etenkin ennustavan data-analytiikan käyttöä yritysten liiketoimintapäätösten tukena. Tutkielman tavoitteena on selvittää suomalaisen vähittäiskaupan datankäytön nykytila ja siihen liittyvät haasteet. Toisaalta tavoitteena on myös kartoittaa, käytetäänkö data-analytiikkaa vähittäiskauppojen päätöksenteossa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys ottaa kantaa data-analytiikan kirjavaan käsitteistöön ja sen alakäsitteisiin. Data-analytiikka toimii tutkielmassa sateenvarjoterminä sen alakäsitteistölle, kuten kehittyneelle data-analytiikalle. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös data-analytiikan roolia liiketoiminnassa. Tässä yhteydessä käydään läpi erilaisia hyödyntämistapoja ja näihin liittyviä haasteita.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin metodein haastatteluiden avulla. Haastatteluita tehtiin yksi jokaiseen kohdeorganisaatioon, jotka edustavat suomalaisen vähittäiskaupan isoimpia markkinatoimijoita. Tutkimus on laadultaan vertaileva tapaustutkimus, jossa laadullisin keinoin pureudutaan data-analytiikan kenttään yrityksissä. Tutkimuksen aineisto jaettiin teemoihin ja siitä pyrittiin näin löytämään keskeiset huomiot. Aineiston löydöksiä verrattiin myös teoreettiseen viitekehykseen, jotta pystyttiin selvittämään, miten kohdeorganisaatioissa havaitut seikat kohtasivat tutkimusteorian kanssa.
Tutkimuksen keskeisinä löydöksinä voidaan pitää data-analytiikan nykytilanteen selvittämistä ja data-analytiikan potentiaalin tunnistamista yrityksissä. Päätöksenteon osalta data-analytiikkaa ei hyödynnetä systemaattisesti ja pääpaino data-analytiikan roolissa liiketoimintapäätöksien tukena oli vahvasti painottunut strategiseen päätöksentekoon. Ongelmat data-analytiikan paremmalle hyödyntämiselle liittyivät puolestaan pitkälti organisaatioiden puutteellisiin resursseihin ja epäsystemaattiseen toimintaan.
Tutkielman teoreettinen viitekehys ottaa kantaa data-analytiikan kirjavaan käsitteistöön ja sen alakäsitteisiin. Data-analytiikka toimii tutkielmassa sateenvarjoterminä sen alakäsitteistölle, kuten kehittyneelle data-analytiikalle. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös data-analytiikan roolia liiketoiminnassa. Tässä yhteydessä käydään läpi erilaisia hyödyntämistapoja ja näihin liittyviä haasteita.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin metodein haastatteluiden avulla. Haastatteluita tehtiin yksi jokaiseen kohdeorganisaatioon, jotka edustavat suomalaisen vähittäiskaupan isoimpia markkinatoimijoita. Tutkimus on laadultaan vertaileva tapaustutkimus, jossa laadullisin keinoin pureudutaan data-analytiikan kenttään yrityksissä. Tutkimuksen aineisto jaettiin teemoihin ja siitä pyrittiin näin löytämään keskeiset huomiot. Aineiston löydöksiä verrattiin myös teoreettiseen viitekehykseen, jotta pystyttiin selvittämään, miten kohdeorganisaatioissa havaitut seikat kohtasivat tutkimusteorian kanssa.
Tutkimuksen keskeisinä löydöksinä voidaan pitää data-analytiikan nykytilanteen selvittämistä ja data-analytiikan potentiaalin tunnistamista yrityksissä. Päätöksenteon osalta data-analytiikkaa ei hyödynnetä systemaattisesti ja pääpaino data-analytiikan roolissa liiketoimintapäätöksien tukena oli vahvasti painottunut strategiseen päätöksentekoon. Ongelmat data-analytiikan paremmalle hyödyntämiselle liittyivät puolestaan pitkälti organisaatioiden puutteellisiin resursseihin ja epäsystemaattiseen toimintaan.