Henkilötietojen hyödyntäminen kohdennetussa verkkomainonnassa
Matinmikko, Jan (2020)
Kandidaatintyö
Matinmikko, Jan
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535682
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535682
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoite on luoda lukijalle pienimuotoinen ajatuksia herättävä ja kokonaisymmärrystä laajentava selvitys, jossa on käsiteltynä keskeisimmät mahdollisuudet, edellytykset ja haasteet kohdennettua verkkomainontaa tarjoavan yrityksen näkökulmasta. Lisäksi selvityksessä on käsitelty, mitä henkilötietoja yritykset voivat kerätä ja miten niitä voidaan hyödyntää kohdennetussa verkkomainonnassa.
Selvitys on jaettu viiteen osakokonaisuuteen: johdanto, kohdennettua verkkomainontaa tarjoavan yrityksen liiketoimintamalli, henkilötietojen kerääminen sekä jalostus mainosprofiiliksi, kohdennetun verkkomainonnan mahdollisuudet, edellytykset sekä haasteet ja johtopäätökset.
Lukuisat yritykset keräävät käyttäjistä henkilötietoja ja luovat niiden avulla käyttäjäspesifejä mainosprofiileja. Kohdennettu verkkomainonta tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia alustatalouden, digitalisaation ja hinnan kautta. Haasteita puolestaan tuovat tiukentuvat henkilötietolait sekä ihmisten negatiiviset asenteet kohdennettua mainontaa kohtaan.
Selvitys on jaettu viiteen osakokonaisuuteen: johdanto, kohdennettua verkkomainontaa tarjoavan yrityksen liiketoimintamalli, henkilötietojen kerääminen sekä jalostus mainosprofiiliksi, kohdennetun verkkomainonnan mahdollisuudet, edellytykset sekä haasteet ja johtopäätökset.
Lukuisat yritykset keräävät käyttäjistä henkilötietoja ja luovat niiden avulla käyttäjäspesifejä mainosprofiileja. Kohdennettu verkkomainonta tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia alustatalouden, digitalisaation ja hinnan kautta. Haasteita puolestaan tuovat tiukentuvat henkilötietolait sekä ihmisten negatiiviset asenteet kohdennettua mainontaa kohtaan.