“Jag vill bara bli mött med respekt” : En narrativ studie om skolgångsbiträdens syn på sitt arbete
Haldin, Fanny (2020)
Haldin, Fanny
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051229459
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051229459
Tiivistelmä
Skolgångsbiträden är en del av vardagen i majoriteten av skolor i Finland. Sedan 1970-talet har antalet yrkesverksamma skolgångsbiträden ökat markant i Finland. Deras huvudsakliga uppgifter är att bland annat assistera läraren i det pedagogiska arbetet, stödja elever under inkluderingar samt handleda elever både i pedagogiska och sociala situationer. Det finns forskning som visar på att de elever som arbetar med skolgångsbiträden både kan gynnas av det men deras akademiska prestation kan också skadas av samarbetet. Problematiken i arbetet som skolgångsbiträde ligger i arbetets låga status, som påverkas av den låga lönen och brist på utbildning bland de som jobbar som skolgångsbiträden. Detta leder till att skolgångsbiträden ofta känner sig som en kollega av lägre rang.
Syftet med avhandlingen är att undersöka skolgångsbiträdens syn på sitt eget arbete. Studien bidrar till en ökad förståelse av skolgångsbiträdens egna upplevelser och erfarenheter. Utgående från syftet ställs följande forskningsfråga: hur ser skolgångsbiträden på sitt arbete?
Avhandlingen har en narrativ forskningsansats och datainsamlingen har gjorts genom halvstrukturerade intervjuer som baserat sig på en modifierad version av "korten på bordet" metoden. För undersökningen har fem informanter blivit intervjuade, varav samtliga är yrkesverksamma skolgångsbiträden som alla arbetar i Egentliga Finland. Det insamlade materialet transkriberades för att sedan analyseras med hjälp av en narrativ analys med delperspektiv med fokus på innehåll. Detta resulterade i en tudelad resultatredovisning, där narrativen först lyfts fram för att sedan analyseras med hjälp av kategorisering.
På basen av narrativen kunde berättelserna analyseras. Analysen av narrativen är uppdelad i tre kapitel, en lågavlönad del av teamet, skolgångsbiträdet finns till för eleverna samt hur skolgångsbiträden hittar sin arbetsmotivation. Skolgångsbiträdena lyfter fram vikten av att bli sedda och hörda på sin arbetsplats, för att orka arbeta. Ett gott samarbete med kollegorna och en känsla av att vara del i ett team lyfts även fram av informanterna. Den viktigaste delen av skolgångsbiträdenas vardag i arbetet är eleverna. Att se dem utvecklas, lära sig nya saker och bli mer självständiga är en viktig del av skolgångsbiträdenas arbete. Samtliga skolgångsbiträden lyfter fram arbetets låga status samt en önskan om att den skulle höjas, exempelvis med hjälp av ett utbildningskrav. Också den dåliga lönen lyfts fram som en negativ aspekt.
Syftet med avhandlingen är att undersöka skolgångsbiträdens syn på sitt eget arbete. Studien bidrar till en ökad förståelse av skolgångsbiträdens egna upplevelser och erfarenheter. Utgående från syftet ställs följande forskningsfråga: hur ser skolgångsbiträden på sitt arbete?
Avhandlingen har en narrativ forskningsansats och datainsamlingen har gjorts genom halvstrukturerade intervjuer som baserat sig på en modifierad version av "korten på bordet" metoden. För undersökningen har fem informanter blivit intervjuade, varav samtliga är yrkesverksamma skolgångsbiträden som alla arbetar i Egentliga Finland. Det insamlade materialet transkriberades för att sedan analyseras med hjälp av en narrativ analys med delperspektiv med fokus på innehåll. Detta resulterade i en tudelad resultatredovisning, där narrativen först lyfts fram för att sedan analyseras med hjälp av kategorisering.
På basen av narrativen kunde berättelserna analyseras. Analysen av narrativen är uppdelad i tre kapitel, en lågavlönad del av teamet, skolgångsbiträdet finns till för eleverna samt hur skolgångsbiträden hittar sin arbetsmotivation. Skolgångsbiträdena lyfter fram vikten av att bli sedda och hörda på sin arbetsplats, för att orka arbeta. Ett gott samarbete med kollegorna och en känsla av att vara del i ett team lyfts även fram av informanterna. Den viktigaste delen av skolgångsbiträdenas vardag i arbetet är eleverna. Att se dem utvecklas, lära sig nya saker och bli mer självständiga är en viktig del av skolgångsbiträdenas arbete. Samtliga skolgångsbiträden lyfter fram arbetets låga status samt en önskan om att den skulle höjas, exempelvis med hjälp av ett utbildningskrav. Också den dåliga lönen lyfts fram som en negativ aspekt.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]