Sisäinen viestintä työhyvinvoinnin tukena : tapaustutkimus maahantuontiyrityksestä
Alakortes, Anne (2020-05-06)
Alakortes, Anne
06.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625354
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625354
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnilla on laaja-alainen vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja menestykseen ja nykyään työhyvinvoinnin tavoittelua voidaan pitää jo organisaatioiden menestyksen ja kehittymisen edellytyksenä. Sisäinen viestintä puolestaan nähdään organisaation elinehtona. Digitalisaation kehityksen tuloksena sisäisen viestinnän kanavat ovat myös moninaisemmat kuin koskaan aiemmin. Tästä huolimatta työhyvinvointiin liittyvissä tutkimuksissa viestinnällinen näkökulma on jäänyt vähäiseksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia sisäistä viestintää ja työhyvinvointia sekä niiden välistä yhteyttä; voiko sisäisellä viestinnällä ja sen kehittämisellä tukea työhyvinvointia. Tutkimuksessa selvitetään myös sisäisen viestinnän nykytila ja tärkeimmät kehityskohteet case-yrityksessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sisäisen viestinnän tehtävien, seurauksien ja työhyvinvoinnin ympärille. Nämä käsitteet kuvataan teoriaosuudessa kotimaista ja kansainvälistä tutkimusaineistoa hyödyntäen. Onnistunut sisäinen viestintä täyttää sen tehtävät, joita ovat tiedottaminen, motivointi, liiketoiminnan kehittäminen, myönteisen ilmapiirin luominen, sitoutumisen ja luottamuksen vahvistaminen, strategian viestiminen, vaikutusmahdollisuudet ja työntekijän äänen kuuleminen. Työhyvinvoinnin elementteihin puolestaan liittyy useita osa-alueita, joihin sisäisellä viestinnällä voidaan vaikuttaa, kuten esimiestyö, päätöksentekoon osallistuminen, työyhteisön toimivuus, työsuhteen laatu ja sisältö sekä palkitseminen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen kyselylomakkeen avulla. Aineisto sisältää yhteensä 67 havaintoyksikköä. Tutkimusaineistoa on käsitelty taulukoissa ja tulokset on esitelty kappalemäärin, prosentteina ja keskiarvoina ja sanallisesta palautteesta on tehty yhteenveto.
Tutkimuksen tulosten perusteella sisäisellä viestinnällä voidaan tukea työhyvinvointia. Johdon, esimiesten ja työtovereiden viestinnän merkityksellisyys omaa työhyvinvointia ajatellen oli tulosten mukaan selkeä. Tutkimuksen tulokset tukivat teoriassa esitettyä positiivista yhteyttä työhyvinvoinnin ja sisäisen viestinnän välillä. Kohdeyritys sai myös selkeitä kehitysehdotuksia sisäistä viestintäänsä koskien.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia sisäistä viestintää ja työhyvinvointia sekä niiden välistä yhteyttä; voiko sisäisellä viestinnällä ja sen kehittämisellä tukea työhyvinvointia. Tutkimuksessa selvitetään myös sisäisen viestinnän nykytila ja tärkeimmät kehityskohteet case-yrityksessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sisäisen viestinnän tehtävien, seurauksien ja työhyvinvoinnin ympärille. Nämä käsitteet kuvataan teoriaosuudessa kotimaista ja kansainvälistä tutkimusaineistoa hyödyntäen. Onnistunut sisäinen viestintä täyttää sen tehtävät, joita ovat tiedottaminen, motivointi, liiketoiminnan kehittäminen, myönteisen ilmapiirin luominen, sitoutumisen ja luottamuksen vahvistaminen, strategian viestiminen, vaikutusmahdollisuudet ja työntekijän äänen kuuleminen. Työhyvinvoinnin elementteihin puolestaan liittyy useita osa-alueita, joihin sisäisellä viestinnällä voidaan vaikuttaa, kuten esimiestyö, päätöksentekoon osallistuminen, työyhteisön toimivuus, työsuhteen laatu ja sisältö sekä palkitseminen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen kyselylomakkeen avulla. Aineisto sisältää yhteensä 67 havaintoyksikköä. Tutkimusaineistoa on käsitelty taulukoissa ja tulokset on esitelty kappalemäärin, prosentteina ja keskiarvoina ja sanallisesta palautteesta on tehty yhteenveto.
Tutkimuksen tulosten perusteella sisäisellä viestinnällä voidaan tukea työhyvinvointia. Johdon, esimiesten ja työtovereiden viestinnän merkityksellisyys omaa työhyvinvointia ajatellen oli tulosten mukaan selkeä. Tutkimuksen tulokset tukivat teoriassa esitettyä positiivista yhteyttä työhyvinvoinnin ja sisäisen viestinnän välillä. Kohdeyritys sai myös selkeitä kehitysehdotuksia sisäistä viestintäänsä koskien.