Rap-artisti Cheekin brändin rakentuminen Instagramissa
Kiviniemi, Jenna (2020)
Kiviniemi, Jenna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424884
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424884
Tiivistelmä
Artistin brändi elää, kehittyy ja rakentuu muutenkin kuin musiikin kautta. Sosiaalinen media on nykyään tärkeä osa artistin työnkuvaa, sillä sosiaalisen median kanavien ansiosta vuorovaikutus fanien kanssa sekä oman brändin markkinointi on entistä helpompaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka rap-artisti Cheekin brändi rakentuu visuaalisesti ja tekstuaalisesti sosiaalisen median kanava Instagramissa. Instagram on sovellus, joka perustuu kuvien ja videoiden jakamiseen. Visuaalisuus on Instagramissa vahvasti läsnä, mutta myös tekstuaalisuudella on tärkeä rooli: kuvien ja videoiden yhteyteen voi halutessaan lisätä kuvatekstin ja hashtageja, jotka myös vaikuttavat osaltaan julkaisun merkityksen rakentumiseen.
Tutkimusaineisto koostuu Cheekin eli Jare Tiihosen Instagram-julkaisuista tilillä @jaretiihonen ajalta 8.11.2017–26.8.2018, jolloin julkaisuja oli yhteensä 65. Julkaisu tarkoittaa kuvaa, sen kuvatekstiä sekä hashtageja. Julkaisut luokiteltiin niiden aiheiden eli teemojen perusteella, ja sitten sen mukaan, mitä viestinnän tehtävää ne pääasiassa toteuttivat. Viestinnän tehtävät pohjautuvat Roman Jakobsonin kielten funktioiden teoriaan. Viestinnän tehtävien pohjalta puolestaan tarkasteltiin julkaisujen visuaalisen retoriikan keinoja Marja Seligerin jaottelun mukaisesti.
Tulokset osoittavat, että Tiihonen on omistautunut uralleen: aineistossa esiintyneet teemat olivat urapainotteisia. Näiden lisäksi julkaisuissa näytettiin kuitenkin paloja myös Tiihosen arkielämästä. Funktioista aineistossa esiintyi eniten ilmaisutehtävää, faattista tehtävää ja viittaustehtävää. Nämä kertovat brändistä sen, että Cheek kokee tärkeäksi korostaa lähettäjän suhtautumista eli omaa ääntään, pitää yhteyttä seuraajiin sekä tiedottaa ajankohtaisista asioista. Julkaisujen visuaalinen retoriikka perustui brändin retoriikkaan eli mahdollinen suostuttelu oli brändiin perustuvaa. Visuaalisuus ja tekstuaalisuus rakensivat usein yhdessä julkaisun merkityksen, mutta suuressa osassa olivat myös julkaisut, joissa merkitys rakentui kuvatekstin perusteella.
Tuloksista voidaan päätellä, että Instagram-julkaisut rakentavat Cheekistä kuvaa nöyränä, jalat maassa pitävänä, mutta oman arvonsa tunnistavana artistina. Vuorovaikutus seuraajien kanssa on Tiihoselle tärkeää: seuraajien pitäminen ajan tasalla on suuressa osassa julkaisuja, mutta niin on myös kontaktin ylläpitäminen esimerkiksi tervehtimällä tai kiittämällä. Tiihonen ei pidä menestystään itsestäänselvyytenä, vaan julkaisuista huokuu arvostus faneja kohtaan. Urapainotteiset julkaisut kertovat Tiihosen omistautuneisuudesta työlleen, kun taas vapaa-aikanaan Tiihonen nauttii läheistensä ja lemmikkikoiransa seurasta sekä matkustelusta. Kokonaisuutena tulokset osoittavat, että Instagram on monipuolinen brändin rakentamisen väline, kun visuaalisia ja tekstuaalisia keinoja käytetään vaihtelevalla tavalla ja vastaanottajat otetaan aidosti huomioon.
Tutkimusaineisto koostuu Cheekin eli Jare Tiihosen Instagram-julkaisuista tilillä @jaretiihonen ajalta 8.11.2017–26.8.2018, jolloin julkaisuja oli yhteensä 65. Julkaisu tarkoittaa kuvaa, sen kuvatekstiä sekä hashtageja. Julkaisut luokiteltiin niiden aiheiden eli teemojen perusteella, ja sitten sen mukaan, mitä viestinnän tehtävää ne pääasiassa toteuttivat. Viestinnän tehtävät pohjautuvat Roman Jakobsonin kielten funktioiden teoriaan. Viestinnän tehtävien pohjalta puolestaan tarkasteltiin julkaisujen visuaalisen retoriikan keinoja Marja Seligerin jaottelun mukaisesti.
Tulokset osoittavat, että Tiihonen on omistautunut uralleen: aineistossa esiintyneet teemat olivat urapainotteisia. Näiden lisäksi julkaisuissa näytettiin kuitenkin paloja myös Tiihosen arkielämästä. Funktioista aineistossa esiintyi eniten ilmaisutehtävää, faattista tehtävää ja viittaustehtävää. Nämä kertovat brändistä sen, että Cheek kokee tärkeäksi korostaa lähettäjän suhtautumista eli omaa ääntään, pitää yhteyttä seuraajiin sekä tiedottaa ajankohtaisista asioista. Julkaisujen visuaalinen retoriikka perustui brändin retoriikkaan eli mahdollinen suostuttelu oli brändiin perustuvaa. Visuaalisuus ja tekstuaalisuus rakensivat usein yhdessä julkaisun merkityksen, mutta suuressa osassa olivat myös julkaisut, joissa merkitys rakentui kuvatekstin perusteella.
Tuloksista voidaan päätellä, että Instagram-julkaisut rakentavat Cheekistä kuvaa nöyränä, jalat maassa pitävänä, mutta oman arvonsa tunnistavana artistina. Vuorovaikutus seuraajien kanssa on Tiihoselle tärkeää: seuraajien pitäminen ajan tasalla on suuressa osassa julkaisuja, mutta niin on myös kontaktin ylläpitäminen esimerkiksi tervehtimällä tai kiittämällä. Tiihonen ei pidä menestystään itsestäänselvyytenä, vaan julkaisuista huokuu arvostus faneja kohtaan. Urapainotteiset julkaisut kertovat Tiihosen omistautuneisuudesta työlleen, kun taas vapaa-aikanaan Tiihonen nauttii läheistensä ja lemmikkikoiransa seurasta sekä matkustelusta. Kokonaisuutena tulokset osoittavat, että Instagram on monipuolinen brändin rakentamisen väline, kun visuaalisia ja tekstuaalisia keinoja käytetään vaihtelevalla tavalla ja vastaanottajat otetaan aidosti huomioon.