Coopetition strategies of cybersecurity companies in Finnish markets
Seppänen, Niko (2020)
Pro gradu -tutkielma
Seppänen, Niko
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424840
Tiivistelmä
Companies face challenges in today’s business world because of fast-changing surroundings in business sector which changes development of technologies where knowledge-based resources play important part. For this, coopetition provides companies an opportunity to face these problems as it gives different opportunities for companies to utilize their different coopetition-based business models with certain benefits. This thesis aims to study what are the strategic reasons of the cybersecurity companies in Finland to do coopetition. The study is based on previously written theories about coopetition, its different aspects and knowledge-based advantage. The qualitative multiple-case study with cross-case analysis was conducted by interviewing company representatives from seven different case companies in Finnish cybersecurity sector.
The study shows that companies adopt coopetiton in their business as they use different types of business models in different modes of coopetition to gain different benefits from it in these modes. To make coopetition possible, companies decrease tensions of coopetition with formal and informal practices to protect their knowledge- based advantage as different tensions are present in various modes of coopetition. The study also points out that company’s competitive advantage and specialization in the industry provides more opportunities to utilize coopetition with different business models. The results contribute to the current research of coopetition to understand what kind of opportunities coopetition gives to companies and how they can manage it in different modes of coopetition where competition-cooperation paradox is present. Yritykset kohtaavat haasteita tämän päivän liikemaailmassa nopeasti muuttuvien ympäristöjen takia mikä muuttaa teknologioiden kehittymistä nopeammaksi, joissa tietopohjaiset resurssit ovat tärkeässä roolissa. Toimialayhteistyö tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kohdata nämä ongelmat, koska se antaa erilaisia mahdollisuuksia yrityksille hyödyntää niiden liiketoimintamalleja. Tämän pro-gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat kyberturvallisuusalan yritysten strategiset syyt tehdä toimialayhteistyötä Suomessa. Tutkimus pohjautuu aiempiin teorioihin toimialayhteistyöstä, sen näkökohdista sekä tietopohjaisesta edusta. Kvalitatiivinen moninkertainen case-tutkimus toteutettiin haastattelemalla edustajia seitsemästä eri case yrityksestä Suomen kyberturvallisuus sektorilta.
Tutkimus osoittaa, että yritykset hyödyntävät toimialayhteistyötä liiketoiminnassaan käyttäen eri tyyppisiä liiketoimintamalleja toimialayhteistyön eri tiloissa saadakseen näissä erilaisia hyötyjä. Jotta toimialayhteistyö on mahdollista, yritykset alentavat toimialayhteistyön tuomia jännitteitä erilaisilla käytännöillä suojellakseen omaa tietopohjaista etua, sillä erilaiset jännitteet ovat läsnä eri toimialayhteistyön tiloissa. Tutkimus osoittaa myös, että kilpailupohjainen etu ja erikoistuminen toimialalla tarjoaa enemmän mahdollisuuksia hyödyntää toimialayhteistyötä eri liiketoimintamalleilla. Tulokset edistävät nykyistä toimialayhteistyön tutkimusta ymmärtämään, että millaisia mahdollisuuksia toimialayhteistyö antaa yrityksille ja miten yritykset voivat hallita tätä ilmiötä sen eri tiloissa, joissa kilpailun ja yhteistyön paradoksi on aina olemassa.
The study shows that companies adopt coopetiton in their business as they use different types of business models in different modes of coopetition to gain different benefits from it in these modes. To make coopetition possible, companies decrease tensions of coopetition with formal and informal practices to protect their knowledge- based advantage as different tensions are present in various modes of coopetition. The study also points out that company’s competitive advantage and specialization in the industry provides more opportunities to utilize coopetition with different business models. The results contribute to the current research of coopetition to understand what kind of opportunities coopetition gives to companies and how they can manage it in different modes of coopetition where competition-cooperation paradox is present.
Tutkimus osoittaa, että yritykset hyödyntävät toimialayhteistyötä liiketoiminnassaan käyttäen eri tyyppisiä liiketoimintamalleja toimialayhteistyön eri tiloissa saadakseen näissä erilaisia hyötyjä. Jotta toimialayhteistyö on mahdollista, yritykset alentavat toimialayhteistyön tuomia jännitteitä erilaisilla käytännöillä suojellakseen omaa tietopohjaista etua, sillä erilaiset jännitteet ovat läsnä eri toimialayhteistyön tiloissa. Tutkimus osoittaa myös, että kilpailupohjainen etu ja erikoistuminen toimialalla tarjoaa enemmän mahdollisuuksia hyödyntää toimialayhteistyötä eri liiketoimintamalleilla. Tulokset edistävät nykyistä toimialayhteistyön tutkimusta ymmärtämään, että millaisia mahdollisuuksia toimialayhteistyö antaa yrityksille ja miten yritykset voivat hallita tätä ilmiötä sen eri tiloissa, joissa kilpailun ja yhteistyön paradoksi on aina olemassa.