Opiskelijoiden hiilijalanjäljen ja kustannusten muodostuminen arkiliikkumisessa
Kinnunen, Kalle (2020)
Kandidaatintyö
Kinnunen, Kalle
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023515
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023515
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää, kuinka paljon erilaisista liikkumismuodoista aiheutuu kasvihuonekaasupäästöjä ja kustannuksia, ja kuinka paljon niiden muodostumiseen on mahdollista vaikuttaa. Työ on rajattu tarkastelemaan arkiliikkumista, joten satunnaisesti tehtäviä matkoja ei oteta työssä huomioon.
Työssä aiheeseen perehdytään kirjallisuuskatsauksen, sekä case-tarkastelun avulla. Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään ilmastonmuutos ja hiilijalanjälki käsitteinä, ja se kuinka ne ovat kytköksissä toisiinsa. Sen lisäksi esitetään mistä eri liikkumisvälineistä aiheutuvat päästöt ja kustannukset aiheutuvat, ja kuinka suuria ne ovat. Case-tarkastelussa tutkitaan kolmen profiloidun opiskelijan liikkumisesta aiheutuvia vaikutuksia, ja heidän mahdollisuuksiaan pienentää niitä.
Työn tuloksena selviää, että merkittävästi suurimmat kustannukset, sekä kasvihuonekaasupäästöt aiheutuvat henkilöautoilusta. Julkinen liikenne puolestaan on varsin edullinen liikkumisvaihtoehto, ja sen aiheuttamat päästöt säilyvät huomattavasti henkilöautoilua pienempinä.
Tuloksista voidaan päätellä, että mahdollisuuksia oman liikkumisen kestävämpään ja taloudellisempaan suuntaan muokkaamiseksi on olemassa. Mahdollisuudet niiden toteuttamiseen käytännössä ovat kuitenkin riippuvaisia esimerkiksi henkilön asuinpaikasta ja taloudellisesta tilanteesta. Yksi junalla kuljettu matka henkilöautoilun sijaan ei vielä muuta maailmaa, mutta pidemmällä aikavälillä niin kustannukset kuin päästötkin pienenevät huomattavasti.
Työssä aiheeseen perehdytään kirjallisuuskatsauksen, sekä case-tarkastelun avulla. Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään ilmastonmuutos ja hiilijalanjälki käsitteinä, ja se kuinka ne ovat kytköksissä toisiinsa. Sen lisäksi esitetään mistä eri liikkumisvälineistä aiheutuvat päästöt ja kustannukset aiheutuvat, ja kuinka suuria ne ovat. Case-tarkastelussa tutkitaan kolmen profiloidun opiskelijan liikkumisesta aiheutuvia vaikutuksia, ja heidän mahdollisuuksiaan pienentää niitä.
Työn tuloksena selviää, että merkittävästi suurimmat kustannukset, sekä kasvihuonekaasupäästöt aiheutuvat henkilöautoilusta. Julkinen liikenne puolestaan on varsin edullinen liikkumisvaihtoehto, ja sen aiheuttamat päästöt säilyvät huomattavasti henkilöautoilua pienempinä.
Tuloksista voidaan päätellä, että mahdollisuuksia oman liikkumisen kestävämpään ja taloudellisempaan suuntaan muokkaamiseksi on olemassa. Mahdollisuudet niiden toteuttamiseen käytännössä ovat kuitenkin riippuvaisia esimerkiksi henkilön asuinpaikasta ja taloudellisesta tilanteesta. Yksi junalla kuljettu matka henkilöautoilun sijaan ei vielä muuta maailmaa, mutta pidemmällä aikavälillä niin kustannukset kuin päästötkin pienenevät huomattavasti.