Uusiutuvien energiamuotojen kehitys meriliikenteessä
Kuokkanen, Eetu (2020)
Kandidaatintyö
Kuokkanen, Eetu
2020
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923349
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923349
Tiivistelmä
Meriliikenteellä on suuri merkitys kehittyvässä ja globalisoituvassa maailmassamme, sillä se on todistetusti tehokas ja edullinen rahdinkuljetusmuoto. Energiatehokkuudella on vahva vaikutus meriliikenteen toimivuuteen ja taloudellisuuteen laivojen suuren energiantarpeen takia. Raakaöljyn hinnan vaihtelevuus ja kansainvälinen paine kasvihuonekaasujen vähentämiseksi kasvattavat mielenkiintoa uusiutuvia energiamuotoja kohtaan meriteollisuudessa. Tässä työssä tarkastellaan meriliikenteelle soveltuvien uusiutuvien energiamuotojen kehitysasteita ja käytännöllisyyttä.
Työssä käsiteltäviä energiamuotoja vertaillaan teoreettisten skenaarioiden avulla, jotka pohjautuvat kaupallisessa käytössä oleviin aluksiin ja niiden mahdollisiin suorituskykyvaatimuksiin. Vertailussa keskitytään sovellettavien energianlähteiden fysikaalisiin ominaisuuksiin, sekä niiden käytöstä aiheutuviin kustannuksiin. Energiamuotojen käytännöllisyyteen vaikuttavien ominaisuuksien lisäksi vertailu ulottuu myös energiamuotojen käytöstä syntyviin päästöihin.
Vertailussa käytettävien sovellusten perusteella tietyt uusiutuvat energiamuodot ovat kehitysasteensa puolesta jo joko osittain tai kokonaan adoptoitavissa laivan energianlähteeksi, kun taas jotkin tarkastellut energiamuodot eivät toistaiseksi sovellu laivaliikenteen käytettäväksi. Uusiutuvien energiamuotojen käyttöönottoa hillitsevät niiden vaatimien investointien ja käytön korkea hinta, sekä fossiilisten laivapolttoaineiden vakiintunut valta-asema meriliikenneinfrastruktuurissa.
Työssä käsiteltäviä energiamuotoja vertaillaan teoreettisten skenaarioiden avulla, jotka pohjautuvat kaupallisessa käytössä oleviin aluksiin ja niiden mahdollisiin suorituskykyvaatimuksiin. Vertailussa keskitytään sovellettavien energianlähteiden fysikaalisiin ominaisuuksiin, sekä niiden käytöstä aiheutuviin kustannuksiin. Energiamuotojen käytännöllisyyteen vaikuttavien ominaisuuksien lisäksi vertailu ulottuu myös energiamuotojen käytöstä syntyviin päästöihin.
Vertailussa käytettävien sovellusten perusteella tietyt uusiutuvat energiamuodot ovat kehitysasteensa puolesta jo joko osittain tai kokonaan adoptoitavissa laivan energianlähteeksi, kun taas jotkin tarkastellut energiamuodot eivät toistaiseksi sovellu laivaliikenteen käytettäväksi. Uusiutuvien energiamuotojen käyttöönottoa hillitsevät niiden vaatimien investointien ja käytön korkea hinta, sekä fossiilisten laivapolttoaineiden vakiintunut valta-asema meriliikenneinfrastruktuurissa.