Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : CASE ON Kuljetus Oy
Tarkiainen, Taina (2020-04-28)
Tarkiainen, Taina
28.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822875
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822875
Tiivistelmä
Tämä pro gradu tutkielma käsittää asiakastoimeksiannon, jossa kartoitetaan toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytila ja tunnistetaan ne tekijät, joilla yrityksen digitaalista markkinointia voidaan tehostaa ja kehittää. Tavoitteena on näkyvyyden lisääminen sekä paikallisesti että yli maakuntarajojen.
Tapaustutkimuksen rakenne sisältää kolme pääteemaa, jotka ovat hakukonemainonta, sosiaalinen media ja verkkosivujen käytettävyyden arviointi. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiassa 2010 -luvun kirjallisuusaineistosta ja kirjalliseen materiaaliin perehtymisestä. Aihealueet käsittävät digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median markkinoinnin sekä internet markkinoinnin. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytetään markkinoinnissa käytettävien hallintaportaalien avulla kerättyä dataa sekä havainnoimalla palvelujen kävijävirtaa tietyllä ajan jaksolla. Lopuksi arvioidaan kerättyjen aineistojen avulla tuloksia ja markkinoinnin näkyvyyttä sekä tarkastellaan onnistuneisuutta toimeksiantajan näkökulmasta haastatteluin. Verkkosivujen ominaisuuksia tutkielmassa lähestytään Jacob Nielsenin käytettävyysteorian avulla, jossa hyödynnetään Nielsenin kymmenen kohdan heuristista arviointia. Työn teoriakatsauksessa kuvataan Nielsenin kymmenen kohdan lista ja työn edetessä listaa sovelletaan toimeksiantajan verkkosivujen arviointiin. Verkkosivuista esitetään ongelmakohdat sekä kehittämistoimenpidetarpeet.
Tutkielmaa ohjaavat kolme tutkimuskysymystä, jotka ovat: Miten yrityksen digitaalista markkinointia voidaan tehostaa? Mitkä ovat onnistuneen digitaalisen markkinoinnin elementit? Kuinka mainonnan tila on kehittynyt tutkimuksen aikana? Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia markkinointikampanjoilla, joita toteutettiin tietyllä ajan jaksolla. Sosiaalisen median palveluista kartoitettiin kävijätietoihin liittyviä tekijöitä, kävijöiden toimintoja ja reagointeja sekä niiden määriä. Hakukonemainonnassa pyrittiin saavuttamaan yhteydenottoja yritykseen orgaanisen sekä maksullisen mainonnan avulla ja saavutettuja toimintoja seurattiin.
Tämän tutkielma vaiheiden ja lopputuloksien pohjalta voidaan todeta, että yrityksen markkinoinnin tehostaminen sisältää onnistuneen markkinoinnin elementit. Nämä pääelementit ovat julkaisuaktiivisuus ja kiinnostavat sekä monipuoliset markkinointisisällöt. Säännöllisellä markkinoinnilla on mahdollista saavuttaa kiinnostunut yleisö, jolla oletetaan olevan myönteinen vaikutus yrityksen asiakaskuntaan. Lisäksi työ osoitti, ettei useiden eri markkinointikanavien maksullinen markkinointi ole joka tilanteessa kannattavaa vaan yrityskohtaiset markkinointialustat ja käytännöt tulevat arvioida ja suunnitella huolella. Tutkielman etenemisen vaiheet ja lopputulos osoittautuivat toimeksiantaja yritykselle myönteisenä työnä. Mainoskampanjointien avulla yritykselle muodostui näkyvyyttä ja yhteydenottoja tavanomaista enemmän. Tutkielma osoitti myös, että tehokasta mainontaa voidaan saavuttaa kustannustehokkaasti vaatimatta merkittäviä resursseja mainonnan toteuttamiseen.
Tapaustutkimuksen rakenne sisältää kolme pääteemaa, jotka ovat hakukonemainonta, sosiaalinen media ja verkkosivujen käytettävyyden arviointi. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiassa 2010 -luvun kirjallisuusaineistosta ja kirjalliseen materiaaliin perehtymisestä. Aihealueet käsittävät digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median markkinoinnin sekä internet markkinoinnin. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytetään markkinoinnissa käytettävien hallintaportaalien avulla kerättyä dataa sekä havainnoimalla palvelujen kävijävirtaa tietyllä ajan jaksolla. Lopuksi arvioidaan kerättyjen aineistojen avulla tuloksia ja markkinoinnin näkyvyyttä sekä tarkastellaan onnistuneisuutta toimeksiantajan näkökulmasta haastatteluin. Verkkosivujen ominaisuuksia tutkielmassa lähestytään Jacob Nielsenin käytettävyysteorian avulla, jossa hyödynnetään Nielsenin kymmenen kohdan heuristista arviointia. Työn teoriakatsauksessa kuvataan Nielsenin kymmenen kohdan lista ja työn edetessä listaa sovelletaan toimeksiantajan verkkosivujen arviointiin. Verkkosivuista esitetään ongelmakohdat sekä kehittämistoimenpidetarpeet.
Tutkielmaa ohjaavat kolme tutkimuskysymystä, jotka ovat: Miten yrityksen digitaalista markkinointia voidaan tehostaa? Mitkä ovat onnistuneen digitaalisen markkinoinnin elementit? Kuinka mainonnan tila on kehittynyt tutkimuksen aikana? Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia markkinointikampanjoilla, joita toteutettiin tietyllä ajan jaksolla. Sosiaalisen median palveluista kartoitettiin kävijätietoihin liittyviä tekijöitä, kävijöiden toimintoja ja reagointeja sekä niiden määriä. Hakukonemainonnassa pyrittiin saavuttamaan yhteydenottoja yritykseen orgaanisen sekä maksullisen mainonnan avulla ja saavutettuja toimintoja seurattiin.
Tämän tutkielma vaiheiden ja lopputuloksien pohjalta voidaan todeta, että yrityksen markkinoinnin tehostaminen sisältää onnistuneen markkinoinnin elementit. Nämä pääelementit ovat julkaisuaktiivisuus ja kiinnostavat sekä monipuoliset markkinointisisällöt. Säännöllisellä markkinoinnilla on mahdollista saavuttaa kiinnostunut yleisö, jolla oletetaan olevan myönteinen vaikutus yrityksen asiakaskuntaan. Lisäksi työ osoitti, ettei useiden eri markkinointikanavien maksullinen markkinointi ole joka tilanteessa kannattavaa vaan yrityskohtaiset markkinointialustat ja käytännöt tulevat arvioida ja suunnitella huolella. Tutkielman etenemisen vaiheet ja lopputulos osoittautuivat toimeksiantaja yritykselle myönteisenä työnä. Mainoskampanjointien avulla yritykselle muodostui näkyvyyttä ja yhteydenottoja tavanomaista enemmän. Tutkielma osoitti myös, että tehokasta mainontaa voidaan saavuttaa kustannustehokkaasti vaatimatta merkittäviä resursseja mainonnan toteuttamiseen.