Muutosprosessi ja sen johtaminen henkilöstön näkökulmasta
Hakala, Essi (2020)
Hakala, Essi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042222142
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042222142
Tiivistelmä
Tänä päivänä muutokset ovat välttämättömiä yritysten kehitykselle. Menestyäkseen organisaatioiden tulee toistuvasti uudistaa ja kehittää toimintaansa. Yhä useammin kohdattavat muutokset ovat laajoja, mikä tuo haasteita niin muutosjohtamiselle kuin henkilöstöllekin. Aikaisemmissa tutkimuksissa on selvinnyt useita muutosjohtamisen tekijöitä, jotka tulisi huomioida pyrittäessä kohti onnistunutta muutosta. Myös henkilöstön kokemuksiin muutoksesta on todettu vaikuttavan niin muutosprosessin toimenpiteet kuin henkilöiden yksilölliset ominaisuudet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten muutosjohtamisen keinoilla voidaan lisätä henkilöstön positiivista suhtautumista muutokseen. Tutkimuksen tuloksien avulla saadaan selville niin henkilöstön suhtautumisen kehittyminen muutosprosessin aikana, kuin muutoksen mahdollisuuksina ja haasteina nähdyt asiat.
Tämän tutkimuksen teoria muodostuu organisaatiomuutoksen, muutosprosessin ja muutosjohtamisen ympärille. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu teemahaastatteluin. Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella kohdeorganisaatiossa tapahtunutta muutosprosessia. Muutosprosessissa on kyse yrityskauppaan liittyvistä toimenpiteistä ja tavoitteena on yrityksen erään liiketoiminnan myynti. Haastatteluihin osallistui 16 henkilöä ja kaikki henkilöt haastateltiin kaksi kertaa. Mahdollisuus toteuttaa haastattelut ennen ja jälkeen henkilöiden siirtymisen uuteen yritykseen antoi todenmukaisen kuvan henkilöstön suhtautumisen kehittymisestä muutosprosessissa. Haastateltavat edustavat kahta eri ryhmää, ja näiden ryhmien ero syntyy henkilöiden erilaisista lähtökohdista muutokselle.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstö suhtautuu muutokseen pääosin positiivisesti ja henkilöstöryhmien suhtautumisessa ei ollut löydettävissä suuria eroja. Henkilöstö näki muutoksessa monia mahdollisuuksia, jotka liittyvät pääosin uusin työtehtäviin ja uuteen organisaatioon. Suhtautuminen ei ollut myöskään erityisesti kehittynyt muutosprosessin aikana. Tutkimustuloksena kohdeorganisaation muutosprosessissa riittävällä osallistamisella ja viestinnällä voidaan lisätä entisestään henkilöstön positiivista suhtautumista muutokseen. Kolmas tekijä, joka tutkimuksessa nousi esille, oli motivointi muutostilanteessa ja erityisesti juuri tuen ja huomioinnin tarve. Merkittävää on myös huomata, että henkilöstön negatiivisena näkemiä asioita voidaan pyrkiä hallitsemaan näillä kolmella esiin nousseella muutosjohtamisen keinolla.
Tämän tutkimuksen teoria muodostuu organisaatiomuutoksen, muutosprosessin ja muutosjohtamisen ympärille. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu teemahaastatteluin. Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella kohdeorganisaatiossa tapahtunutta muutosprosessia. Muutosprosessissa on kyse yrityskauppaan liittyvistä toimenpiteistä ja tavoitteena on yrityksen erään liiketoiminnan myynti. Haastatteluihin osallistui 16 henkilöä ja kaikki henkilöt haastateltiin kaksi kertaa. Mahdollisuus toteuttaa haastattelut ennen ja jälkeen henkilöiden siirtymisen uuteen yritykseen antoi todenmukaisen kuvan henkilöstön suhtautumisen kehittymisestä muutosprosessissa. Haastateltavat edustavat kahta eri ryhmää, ja näiden ryhmien ero syntyy henkilöiden erilaisista lähtökohdista muutokselle.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstö suhtautuu muutokseen pääosin positiivisesti ja henkilöstöryhmien suhtautumisessa ei ollut löydettävissä suuria eroja. Henkilöstö näki muutoksessa monia mahdollisuuksia, jotka liittyvät pääosin uusin työtehtäviin ja uuteen organisaatioon. Suhtautuminen ei ollut myöskään erityisesti kehittynyt muutosprosessin aikana. Tutkimustuloksena kohdeorganisaation muutosprosessissa riittävällä osallistamisella ja viestinnällä voidaan lisätä entisestään henkilöstön positiivista suhtautumista muutokseen. Kolmas tekijä, joka tutkimuksessa nousi esille, oli motivointi muutostilanteessa ja erityisesti juuri tuen ja huomioinnin tarve. Merkittävää on myös huomata, että henkilöstön negatiivisena näkemiä asioita voidaan pyrkiä hallitsemaan näillä kolmella esiin nousseella muutosjohtamisen keinolla.