Kretsen kring Edvard Westermarck och det tidiga 1900-talets idélandskap_Slutrapport
Pietikäinen, Petteri (2017-09)
Pietikäinen, Petteri
Svenska litteratursällskapet i Finland
09 / 2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042220023
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042220023
Kuvaus
Slutrapport för projektet Kretsen kring Edvard Westermarck och det tidiga 1900-talets idélandskap
Tiivistelmä
Sociologen, antropologen och filosofen Edvard Westermarck (1862–1939) hör till de internationellt mest välkända forskarna i den finländska vetenskapshistorien. I egenskap av akademisk lärare blev han även mentor för flera elever och efterföljare som med hans hjälp bildade en internationellt känd skolbildning (t.ex. Gunnar Landtman, Rafael Karsten och Rolf Lagerborg). Liksom sin lärare hyste många av dessa efterföljare och elever också ett aktivt samhällsengagemang.
Projektets målsättning var att kartlägga det europeiska idélandskapet kring Westermarck och hans efterföljare, samt studera på vilket sätt Westermarck och hans närkrets förenade vetenskap och samhällspolitiska strävanden. Hypotesen var att den empirism, liberalism och kosmopolitism som det Westermarckska idélandskapet omfattade, utgjorde en viktig motkultur till traditionella kristna, idealistiska och nationalistiska värderingar.
Projektets målsättning var att kartlägga det europeiska idélandskapet kring Westermarck och hans efterföljare, samt studera på vilket sätt Westermarck och hans närkrets förenade vetenskap och samhällspolitiska strävanden. Hypotesen var att den empirism, liberalism och kosmopolitism som det Westermarckska idélandskapet omfattade, utgjorde en viktig motkultur till traditionella kristna, idealistiska och nationalistiska värderingar.