JOHTAJAN JA JOHDETTAVAN VÄLINEN VUOROVAIKUTUS JA SIIHEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT : Leadership-Membership Exchange (LMX)-teorian näkökulmia
Tuominen, Paula (2020-04-21)
Tuominen, Paula
21.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042119575
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042119575
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on tarkastella johtajan ja työntekijän välistä vuorovaikutusta, johon LMX-teoria keskeisesti perustuu. Teoria korostaa tehokkaan johtajuuden olevan riippuvainen johtajan ja johdettavien välisestä vuorovaikutuksesta. Jokaisella ihmisellä on omat motiivinsa, toiveensa ja tarpeensa. Yksilöllinen huomioiminen on tärkeää, jotta kaikki mahdollinen kapasiteetti saadaan koko organisaation hyödyksi. Onnistunut vuorovaikutus johtajan ja johdettavan välillä parantaa koko yrityksen hyvinvointia ja sitä kautta lisää organisaation kilpailukykyä.
Tämän kirjallisuustutkimuksena toteutettavan tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ja nostaa esiin tekijöitä, jotka ovat parantavia tai heikentäviä johtajan ja johdettavan välisessä vuorovaikutuksessa. Lisäksi tarkastellaan vuorovaikutukseen vaikuttavia johtamistyylejä ja seikkoja, joilla on merkitystä koko organisaation hyvinvointiin, toimintaan ja sen menestymiseen. Tutkimus on tehty perehtymällä aiempaan julkaistuun kirjallisuuteen aiheesta.
Vuorovaikutuksen välillä syntyy sisäisiä ja ulkoisia suhteita. Tutkimus keskittyy tarkemmin sisäisten suhteiden tarkasteluun, jotka perustuvat luottamukseen, kunnioitukseen ja siihen vastavuoroisuuteen, jota ilmenee johtajan ja johdettavan välillä. Tutkimus sivuaa myös alaistaitojen ja persoonan vaikutuksia vuorovaikutustilanteissa.
Tarkasteltavana ovat myös vuorovaikutusta tukevat johtamistyylit, joista erityisesti valmentava johtaminen tukee vuorovaikutusta. Toinen ihminen kohdataan yksilönä huomioimalla johdettavan tarpeet ja toiveet. Tunteet ja persoonat tuovat vuorovaikutustilanteisiin mukaan omat haasteensa, ja niiden käsittely vaatii johtajalta myös itsensä tuntemista.
Tutkimuksessa kävi ilmi eri tekijöiden merkitys vuorovaikutukseen ja siihen, että johtajan ja johdettavan välistä vuorovaikutusta on mahdollista parantaa. Luottamus on vuorovaikutuksen perusta, ja luottamusta voidaan kasvattaa avoimuuden ja toisen kunnioittamisen avulla. Läsnäolo ja toisen kuunteleminen ovat tärkeitä vuorovaikutustilanteissa. Vaikka vuorovaikutuksen toimiminen on johtajan vastuulla, se vaatii myös johdettavan osallistumista.
Tämän kirjallisuustutkimuksena toteutettavan tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ja nostaa esiin tekijöitä, jotka ovat parantavia tai heikentäviä johtajan ja johdettavan välisessä vuorovaikutuksessa. Lisäksi tarkastellaan vuorovaikutukseen vaikuttavia johtamistyylejä ja seikkoja, joilla on merkitystä koko organisaation hyvinvointiin, toimintaan ja sen menestymiseen. Tutkimus on tehty perehtymällä aiempaan julkaistuun kirjallisuuteen aiheesta.
Vuorovaikutuksen välillä syntyy sisäisiä ja ulkoisia suhteita. Tutkimus keskittyy tarkemmin sisäisten suhteiden tarkasteluun, jotka perustuvat luottamukseen, kunnioitukseen ja siihen vastavuoroisuuteen, jota ilmenee johtajan ja johdettavan välillä. Tutkimus sivuaa myös alaistaitojen ja persoonan vaikutuksia vuorovaikutustilanteissa.
Tarkasteltavana ovat myös vuorovaikutusta tukevat johtamistyylit, joista erityisesti valmentava johtaminen tukee vuorovaikutusta. Toinen ihminen kohdataan yksilönä huomioimalla johdettavan tarpeet ja toiveet. Tunteet ja persoonat tuovat vuorovaikutustilanteisiin mukaan omat haasteensa, ja niiden käsittely vaatii johtajalta myös itsensä tuntemista.
Tutkimuksessa kävi ilmi eri tekijöiden merkitys vuorovaikutukseen ja siihen, että johtajan ja johdettavan välistä vuorovaikutusta on mahdollista parantaa. Luottamus on vuorovaikutuksen perusta, ja luottamusta voidaan kasvattaa avoimuuden ja toisen kunnioittamisen avulla. Läsnäolo ja toisen kuunteleminen ovat tärkeitä vuorovaikutustilanteissa. Vaikka vuorovaikutuksen toimiminen on johtajan vastuulla, se vaatii myös johdettavan osallistumista.