Viestintäverkoston rakenneanalyysi : Case Tampereen Kauppahalli
Kokki, Tiina Kaarina (2020-05-06)
Kokki, Tiina Kaarina
06.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516667
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041516667
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on datan visualisoinnin keinoin tuoda esille pienyrittäjien välisen viestintäverkoston rakenteelliset tekijät ja niiden vaikutukset tiedonkulkuun ja verkoston toimijoiden rooleihin. Tutkimuskohteena toimii Tampereen kauppahalli. Sekä teorian että tutkimusmenetelmän pääpaino on sosiaalisten verkostojen tutkimuksessa. Näitä verkostoja tarkastellaan pienyrittäjien viestinnän, vuorovaikutuksen ja yhteistyön näkökulmista. Lisäksi pureudutaan kauppahallin ominaispiirteisiin toimitilana ja vertaillaan näitä piirteitä jakamistalouden synnyttämiin coworking-tiloihin eli yhteisötyötiloihin.
Tutkimukseen osallistuivat kaikki 29 Tampereen kauppahallissa helmikuussa 2020 toiminutta yritystä, ja aineistona toimi yritysten edustajilta kyselylomakkeella kerätty tieto. Kerätty data analysoitiin sosiaalisten verkostojen visualisointiohjelmalla, jonka pohjalta viestintäverkostojen rakenteita ja niissä hahmotettavia rooleja analysoitiin.
Analyysi osoitti Tampereen kauppahallin tiedonkulun verkoston olevan pääsääntöisesti tiivis, kaikki toimijat kattava ja vuorovaikutteinen. Sisäinen asiatieto ja epävirallinen tieto kulkevat usein samoja tiedonkulun väyliä pitkin. Kauppahallia koskevan ulkoapäin tulevan tiedon läpäisy sisäiseen viestintäverkostoon on kuitenkin jossain määrin altis niin sanotulle rikkinäisen puhelimen efektille. Verkostossa on havaittavissa myös roolikohtaista jakoa vaikuttajiin ja vähemmän aktiivisiin toimijoihin. Viimeksi mainittujen kohdalla asema tiedonkulun verkoston laitamilla usein korreloi epätyytyväisyyteen yleisen sisäisen viestinnän suhteen.
Yritysyhteistyö kauppahallin toimijoiden välillä on tiivistä ja toimialarajat ylittävää. Yhteistyösuhteet eivät kuitenkaan vaikuta toimijoiden rooleihin viestintäverkostossa. Yhteistyön voidaan siis tulkita olevan luonnollinen osa toimintaa kauppahallissa, jonka avulla ei pyritä kohottamaan omaa asemaa suhteessa toisiin toimijoihin.
Tutkimukseen osallistuivat kaikki 29 Tampereen kauppahallissa helmikuussa 2020 toiminutta yritystä, ja aineistona toimi yritysten edustajilta kyselylomakkeella kerätty tieto. Kerätty data analysoitiin sosiaalisten verkostojen visualisointiohjelmalla, jonka pohjalta viestintäverkostojen rakenteita ja niissä hahmotettavia rooleja analysoitiin.
Analyysi osoitti Tampereen kauppahallin tiedonkulun verkoston olevan pääsääntöisesti tiivis, kaikki toimijat kattava ja vuorovaikutteinen. Sisäinen asiatieto ja epävirallinen tieto kulkevat usein samoja tiedonkulun väyliä pitkin. Kauppahallia koskevan ulkoapäin tulevan tiedon läpäisy sisäiseen viestintäverkostoon on kuitenkin jossain määrin altis niin sanotulle rikkinäisen puhelimen efektille. Verkostossa on havaittavissa myös roolikohtaista jakoa vaikuttajiin ja vähemmän aktiivisiin toimijoihin. Viimeksi mainittujen kohdalla asema tiedonkulun verkoston laitamilla usein korreloi epätyytyväisyyteen yleisen sisäisen viestinnän suhteen.
Yritysyhteistyö kauppahallin toimijoiden välillä on tiivistä ja toimialarajat ylittävää. Yhteistyösuhteet eivät kuitenkaan vaikuta toimijoiden rooleihin viestintäverkostossa. Yhteistyön voidaan siis tulkita olevan luonnollinen osa toimintaa kauppahallissa, jonka avulla ei pyritä kohottamaan omaa asemaa suhteessa toisiin toimijoihin.