Special- och klasslärarstuderandes rollfördelning och modellanvändning i samundervisning : En kvalitativ studie om samundervisningsinslag under praktik
Häger, Jenna (2020)
Häger, Jenna
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185741
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185741
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte är att är att undersöka hur lärarstuderande organiserar samundervisning i modersmål under en praktikperiod. Utifrån detta formulerades två forskningsfrågor:
1. Vilka modeller använder studerandena i samundervisningen och hur beskriver studeranden själva användningen av modellerna?
2. Vilka roller framträder i studerandenas samundervisning och hur beskriver studerandena själva sina roller?
Tio informanter, fem klasslärarstuderanden och fem speciallärarstuderanden, intervjuades i par och totalt 16 samundervisningslektioner observerades. Materialet analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys och hermeneutisk forskningsansats användes för att tolka resultatet.
Resultaten för forskningsfråga ett sammanfattades i fem kategorier. De huvudsakliga resultaten visade att studerandena använde sig mest av komplementär samundervisning där en studerande hade huvudansvaret över ett visst lektionsmoment och den andra aktivt kompletterade undervisningen. Det framkom också en del utmaningar i modellvalet. En del studerandepar reflekterade kring huruvida de lyckats med inkluderingen och stationsundervisning upplevdes av en del som rörig. För att besvara forskningsfråga två skapades fyra kategorier som beskriver studerandenas rollfördelning i samundervisningen. Där framkom det att studerandena använder sig av sina respektive kompetenser, kompletterar varandra i undervisningsprocessen och generellt delar jämlikt på ansvaret. Det framkom också att klasslärare hade mer kunskap om klassen som helhet.
Avhandlingen ger en bild av hur studeranden organiserar samundervisning. För att utveckla inslag av samundervisningen i lärarutbildningen kan man förslagsvis uppmuntra att studeranden använder sina kompetenser på ett mer mångsidigt sätt och handleda dem mer i hur man kan förverkliga idén om inkludering genom samundervisning.
1. Vilka modeller använder studerandena i samundervisningen och hur beskriver studeranden själva användningen av modellerna?
2. Vilka roller framträder i studerandenas samundervisning och hur beskriver studerandena själva sina roller?
Tio informanter, fem klasslärarstuderanden och fem speciallärarstuderanden, intervjuades i par och totalt 16 samundervisningslektioner observerades. Materialet analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys och hermeneutisk forskningsansats användes för att tolka resultatet.
Resultaten för forskningsfråga ett sammanfattades i fem kategorier. De huvudsakliga resultaten visade att studerandena använde sig mest av komplementär samundervisning där en studerande hade huvudansvaret över ett visst lektionsmoment och den andra aktivt kompletterade undervisningen. Det framkom också en del utmaningar i modellvalet. En del studerandepar reflekterade kring huruvida de lyckats med inkluderingen och stationsundervisning upplevdes av en del som rörig. För att besvara forskningsfråga två skapades fyra kategorier som beskriver studerandenas rollfördelning i samundervisningen. Där framkom det att studerandena använder sig av sina respektive kompetenser, kompletterar varandra i undervisningsprocessen och generellt delar jämlikt på ansvaret. Det framkom också att klasslärare hade mer kunskap om klassen som helhet.
Avhandlingen ger en bild av hur studeranden organiserar samundervisning. För att utveckla inslag av samundervisningen i lärarutbildningen kan man förslagsvis uppmuntra att studeranden använder sina kompetenser på ett mer mångsidigt sätt och handleda dem mer i hur man kan förverkliga idén om inkludering genom samundervisning.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]