Gender bias in EFL textbooks : A Content Analysis of ProFiles and New ProFiles Textbooks used by Upper Secondary Finland-Swedish Students
Dang, Kathy (2020)
Dang, Kathy
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175658
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175658
Tiivistelmä
According to the sociolinguists Eckert and McConnell-Ginet, using generalizing statements about “women” as a group and “men” as a group is problematic as these statements can be based on unfounded presuppositions of difference. If such generalizing statements can be found in the educational material used in schools, it should be the responsibility of the teacher to approach the material critically in-class and to encourage students to do so as well. Critical thinking and gender equality are two of the concepts emphasized in the Finnish national upper secondary school curriculum.
Previous research on gender bias in EFL textbooks have shown a bias against female characters. The aim of this thesis is to examine to what extent, if any, the ProFiles and New ProFiles textbooks used in Finland-Swedish upper secondary schools are gender biased. A content analysis of seven textbooks was conducted, with the aim of finding linguistic items that explicitly or implicitly express a bias against or in favor of one specific gender. The selection criteria for finding this type of linguistic item include: gender-specific phrases and idioms, descriptors of appearance and personality traits that have a history of being gender-specific, and descriptors that are based on gender roles and norms that assign specific traits and behaviors to a specific gender. An interview was also conducted with upper secondary school students who are familiar with the source material; they were asked to discuss a selection of the identified linguistic items, thus providing a student’s perspective on the matter.
The findings are limited but do show some conflicting messages; there are texts that explicitly deal with topics of sexism, and texts that positively depict male and female characters, but there are also instances of gender biased linguistic items that fulfill the selection criteria. The ProFiles and New ProFiles textbooks must therefore be utilized with a critical approach in order to avoid the reinforcement of gender biased generalizations. Enligt sociolingvisterna Eckert och McConnell-Ginet är det problematiskt att använda generaliserande påståenden om “kvinnor” som grupp och “män” som grupp, eftersom påståendena om de två gruppernas olikheter inte är faktabaserade. Om sådana påståenden kan hittas i undervisningsmaterial som används i skolor så har läraren ansvaret att behandla materialet på ett kritiskt sätt. Läraren ska även uppmuntra sina elever att behandla materialet kritiskt. Kritiskt tänkande och jämställdhet lyfts fram i den nationella gymnasieläroplanen i Finland.
Tidigare studier som har undersökt könsdiskriminering i EFS-textböcker (engelska som främmande språk) har visat att diskriminering sker mot kvinnliga karaktärer. Målet med denna avhandling är att undersöka i vilken utsträckning ProFiles-böckerna och New ProFiles-böckerna som används i finlandssvenska gymnasier innehåller könsdiskriminering i texter och uppgifter, eller om sådant finns överhuvudtaget. I denna avhandling analyserades sju textböcker för att hitta lingvistiskt innehåll som diskriminerade för eller emot ett specifikt kön, antingen explicit eller implicit. Urvalskriterierna för att hitta sådant innehåll är: könsspecifika fraser och idiom, beskrivningar av utseende samt personlighetsdrag som historiskt sett har varit könsspecifikt och beskrivningar som baseras på könsroller och könsnormer. För att få elevperspektiv intervjuades en grupp med finlandssvenska gymnasieelever.
Resultaten är begränsade, men visar motstridigheter; det finns texter som explicit behandlar sexism som ämne, samt texter som behandlar manliga och kvinnliga karaktärer positivt, men det finns också innehåll som tyder på könsdiskriminering. Böckerna från ProFiles och New ProFiles serierna borde därmed behandlas kritiskt för att undvika att lärare eller elever förstärker generaliserande påståenden och åsikter som är könsrelaterade.
Previous research on gender bias in EFL textbooks have shown a bias against female characters. The aim of this thesis is to examine to what extent, if any, the ProFiles and New ProFiles textbooks used in Finland-Swedish upper secondary schools are gender biased. A content analysis of seven textbooks was conducted, with the aim of finding linguistic items that explicitly or implicitly express a bias against or in favor of one specific gender. The selection criteria for finding this type of linguistic item include: gender-specific phrases and idioms, descriptors of appearance and personality traits that have a history of being gender-specific, and descriptors that are based on gender roles and norms that assign specific traits and behaviors to a specific gender. An interview was also conducted with upper secondary school students who are familiar with the source material; they were asked to discuss a selection of the identified linguistic items, thus providing a student’s perspective on the matter.
The findings are limited but do show some conflicting messages; there are texts that explicitly deal with topics of sexism, and texts that positively depict male and female characters, but there are also instances of gender biased linguistic items that fulfill the selection criteria. The ProFiles and New ProFiles textbooks must therefore be utilized with a critical approach in order to avoid the reinforcement of gender biased generalizations.
Tidigare studier som har undersökt könsdiskriminering i EFS-textböcker (engelska som främmande språk) har visat att diskriminering sker mot kvinnliga karaktärer. Målet med denna avhandling är att undersöka i vilken utsträckning ProFiles-böckerna och New ProFiles-böckerna som används i finlandssvenska gymnasier innehåller könsdiskriminering i texter och uppgifter, eller om sådant finns överhuvudtaget. I denna avhandling analyserades sju textböcker för att hitta lingvistiskt innehåll som diskriminerade för eller emot ett specifikt kön, antingen explicit eller implicit. Urvalskriterierna för att hitta sådant innehåll är: könsspecifika fraser och idiom, beskrivningar av utseende samt personlighetsdrag som historiskt sett har varit könsspecifikt och beskrivningar som baseras på könsroller och könsnormer. För att få elevperspektiv intervjuades en grupp med finlandssvenska gymnasieelever.
Resultaten är begränsade, men visar motstridigheter; det finns texter som explicit behandlar sexism som ämne, samt texter som behandlar manliga och kvinnliga karaktärer positivt, men det finns också innehåll som tyder på könsdiskriminering. Böckerna från ProFiles och New ProFiles serierna borde därmed behandlas kritiskt för att undvika att lärare eller elever förstärker generaliserande påståenden och åsikter som är könsrelaterade.
Kokoelmat
- 6121 Kielitieteet [145]