Johdatko sä ihmistä vai monimutkaista tietojärjestelmää? : Tiedon johtamisen tilannekuva
Kandolin, Mirva (2020)
Kandolin, Mirva
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002104993
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002104993
Tiivistelmä
Digitalisaation nopea kehittyminen on monella alalla muuttanut työn tekemisen tapoja hyvinkin radikaalisti. Kehityksen seurauksena osaamiseen ja tietoon kohdistuvat vaatimukset ovat muuttuneet ja lisääntyneet. Teknologian kehittyminen on haastanut organisaatioiden tiedonhallintaa, kun taas tiedon merkitys organisaation aineettomana pääomana on kasvanut. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin muodostaa tiedon johtamisen tilannekuva tutkimuskohteena olevan organisaation esimiesten näkökulmasta sekä kartoittaa esimiesten tunnistamia tiedon johtamisen haasteita ja tukitarpeita. Tutkimus olikin kartoittava tapaustutkimus ja tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemän Hämeen liiton esimiestä. Tutkimuksen pääkäsitteinä oli tieto, johtajuus ja strategia. Tiedon johtamisen katsottiin koostuvan seuraavista osa-alueista: IT-kapasiteetti, organisaatiokulttuuri ja tietoprosessit. Lisäksi strategian katsottiin kuuluvan oleellisesti tiedon johtamiseen. Tämän tutkimuksen johtajuusnäkemys perustui transformationaaliseen johtajuuteen.
Vaikka tieto on organisaation toiminnalle keskeistä, tiedon johtaminen käsitteenä oli kuitenkin haasteellinen. Tiedon johtamisessa korostui tietojärjestelmät ja prosessit ja niissä oleva tieto. Tiedosta ja tiedon johtamisesta puhuttaessa korostuikin management -ulottuvuus ja mekanistinen näkemys. Pääpaino oli näkyvässä tiedossa, joka on siirrettävää. Vaikka pääpaino oli prosesseissa ja näkyvässä tiedossa, asiantuntijoiden johtaminen ja näillä oleva tieto tunnistettiin myös oleelliseksi osaksi organisaation tiedon johtamista. Koska tutkimuskohteena oli asiantuntijaorganisaatio, alaiset nähtiin keskeisiksi tiedon hallitsijoiksi. Tiedon johtamisen osa-alueista kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettu kuva osoittautuikin liian mekanistiseksi, eikä se huomioinut riittävästi organisaation jäseniä, joiden rooli organisaation tiedonhallinnassa nähtiin kuitenkin erittäin keskeiseksi.
Erityisesti digitalisaation nopean kehityksen nähtiin tuovan paljon mahdollisuuksia, mutta myös haastavan pienen organisaation tiedon johtamista. Digitalisaation myötä tieto pirstaloituu ja tiedon määrä ja erilaiset tietojärjestelmät lisääntyvät. Tulevaisuudessa organisaation tuleekin kyetä pysymään digitalisaation kehityksessä mukana, säilyttämään avoimuus ja hyödyntämään muualta saatavaa tietoa. Tämä puolestaan edellyttää organisaatiolta kykyä fokusoida ja tehdä oikeita valintoja. Koska tiedon johtaminen ei onnistu ilman alaisia, alaisten osaamisen ja hyvinvoinnin katsottiin olevan asioita, joihin esimiestyössä tulee kiinnittää huomiota. Johtajuus ja esimiesten rooli on keskeinen osa strategista tiedon johtamista. Esimiesten tunnistamat tukitarpeet olivat hyvin yleisiä ja ne on liitettävissä yleisesti esimiesroolin synnyttämiin tukitarpeisiin. Näin ollen tiedon johtaminen ei olekaan mikään erillinen saareke tai toimenpide vaan luonnollinen osa esimiestyötä.
Vaikka tieto on organisaation toiminnalle keskeistä, tiedon johtaminen käsitteenä oli kuitenkin haasteellinen. Tiedon johtamisessa korostui tietojärjestelmät ja prosessit ja niissä oleva tieto. Tiedosta ja tiedon johtamisesta puhuttaessa korostuikin management -ulottuvuus ja mekanistinen näkemys. Pääpaino oli näkyvässä tiedossa, joka on siirrettävää. Vaikka pääpaino oli prosesseissa ja näkyvässä tiedossa, asiantuntijoiden johtaminen ja näillä oleva tieto tunnistettiin myös oleelliseksi osaksi organisaation tiedon johtamista. Koska tutkimuskohteena oli asiantuntijaorganisaatio, alaiset nähtiin keskeisiksi tiedon hallitsijoiksi. Tiedon johtamisen osa-alueista kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettu kuva osoittautuikin liian mekanistiseksi, eikä se huomioinut riittävästi organisaation jäseniä, joiden rooli organisaation tiedonhallinnassa nähtiin kuitenkin erittäin keskeiseksi.
Erityisesti digitalisaation nopean kehityksen nähtiin tuovan paljon mahdollisuuksia, mutta myös haastavan pienen organisaation tiedon johtamista. Digitalisaation myötä tieto pirstaloituu ja tiedon määrä ja erilaiset tietojärjestelmät lisääntyvät. Tulevaisuudessa organisaation tuleekin kyetä pysymään digitalisaation kehityksessä mukana, säilyttämään avoimuus ja hyödyntämään muualta saatavaa tietoa. Tämä puolestaan edellyttää organisaatiolta kykyä fokusoida ja tehdä oikeita valintoja. Koska tiedon johtaminen ei onnistu ilman alaisia, alaisten osaamisen ja hyvinvoinnin katsottiin olevan asioita, joihin esimiestyössä tulee kiinnittää huomiota. Johtajuus ja esimiesten rooli on keskeinen osa strategista tiedon johtamista. Esimiesten tunnistamat tukitarpeet olivat hyvin yleisiä ja ne on liitettävissä yleisesti esimiesroolin synnyttämiin tukitarpeisiin. Näin ollen tiedon johtaminen ei olekaan mikään erillinen saareke tai toimenpide vaan luonnollinen osa esimiestyötä.