Patenttiportfolion suunnittelu ja hyödyt lääkeyrityksessä
Kärkäs, Lotta Aliisa (2020-01-31)
Kärkäs, Lotta Aliisa
31.01.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001314079
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001314079
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä immateriaali- ja patenttioikeuksia koskevaan sääntelyyn ja sen täysimittaiseen hyödyntämiseen lääkeyrityksen strategiassa ja sen patenttiportfolion suunnittelussa. Tutkimuksessa pyritään löytämään vastauksia siihen, kuinka yritys voi käyttää IPR-strategiaansa patenttiportfoliosuunnittelunsa välineenä ja hyödyntää patenttioikeuksia liiketoiminnassaan mahdollisimman laajasti.
Tutkimus on tehty oikeusdogmaattista menetelmää ja liiketaloustieteellistä näkökulmaa yhdistelemällä. Voimassaolevaa lainsäädäntöä systematisoimalla on löydetty lainsäädännön tarjoamat mahdollisuuksien rajat, joiden puitteissa lääkeyhtiö voi pyrkiä hankkimaan itselleen kilpailuetua patentteja hyödyntämällä. Lisäksi patenteille on osoitettu muitakin hyödyllisiä käyttötarkoituksia, kun suora kilpailuetu. Niiden avulla voidaan puolustautua patenttirikkomuksiin liittyviltä syytöksiltä sekä hankkia yritykselle lisätuottoja esimerkiksi määrätietoisen lisensointisuunnittelun avulla. Lisäksi patenteilla on tärkeä viestinnällinen tehtävä yrityksen sidosryhmille aina asiakkaista sijoittajiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä erilaisia patenttiportfoliostrategioita ja niiden yritykselle tuottamia hyötyjä. Lisäksi se tarjoaa kattavan kokonaiskuvan jokaiselle, muutenkin kuin ammattinsa puolesta asiasta kiinnostuneille.
Tutkimus on tehty oikeusdogmaattista menetelmää ja liiketaloustieteellistä näkökulmaa yhdistelemällä. Voimassaolevaa lainsäädäntöä systematisoimalla on löydetty lainsäädännön tarjoamat mahdollisuuksien rajat, joiden puitteissa lääkeyhtiö voi pyrkiä hankkimaan itselleen kilpailuetua patentteja hyödyntämällä. Lisäksi patenteille on osoitettu muitakin hyödyllisiä käyttötarkoituksia, kun suora kilpailuetu. Niiden avulla voidaan puolustautua patenttirikkomuksiin liittyviltä syytöksiltä sekä hankkia yritykselle lisätuottoja esimerkiksi määrätietoisen lisensointisuunnittelun avulla. Lisäksi patenteilla on tärkeä viestinnällinen tehtävä yrityksen sidosryhmille aina asiakkaista sijoittajiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä erilaisia patenttiportfoliostrategioita ja niiden yritykselle tuottamia hyötyjä. Lisäksi se tarjoaa kattavan kokonaiskuvan jokaiselle, muutenkin kuin ammattinsa puolesta asiasta kiinnostuneille.