Hankintastrategioiden vaikutus toimitusketjuyhteistyöhön
Puustinen, Eino (2019)
Kandidaatintyö
Puustinen, Eino
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001283700
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001283700
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, kuinka hankintastrategiat vaikuttavat yhteistyömallien toteuttamiseen toimitusketjussa. Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Työssä tutustutaan hankintastrategioihin ja esitellään neljä toimitusketjun yhteistyömallia, joiden käyttöä perustellaan erilaisten tuotteiden hankinnalle asettamilla vaatimuksilla.
Työn tuloksena todetaan hankintastrategioilla olevan merkittäviä vaikutuksia siihen, kannattaako toimitusketjuyhteistyötä tehdä ja kuinka läheisesti. Hankintastrategioihin vaikuttavia tekijöitä ovat yksittäisen tuotteen osalta hankintojen taloudellinen vaikutus ja toimituskentän laajuus, joka voi johtua tuotteen kompleksisuudesta tai tiukoista vaatimuksista. Lisäksi olemassa olevien toimittajien suhteen houkuttelevuus sekä suhteen vahvuus vaikuttavat siihen, kuinka syvää yhteistyötä kyseisen toimittajan kanssa halutaan tehdä.
Toimitusketjun yhteistyömalleista osa vaatii syvää ja läheistä yhteistyötä, johon täytyy panostaa paljon aikaa ja resursseja, ja osa on vaatimuksiltaan vähäisempiä. Hankintastrategioiden perusteella voidaan päätellä mitä tuotteita hankittaessa kannattaa käyttää mitäkin yhteistyömallia, tai kannattaako yhteistyötä tehdä ollenkaan.
Työn tuloksena todetaan hankintastrategioilla olevan merkittäviä vaikutuksia siihen, kannattaako toimitusketjuyhteistyötä tehdä ja kuinka läheisesti. Hankintastrategioihin vaikuttavia tekijöitä ovat yksittäisen tuotteen osalta hankintojen taloudellinen vaikutus ja toimituskentän laajuus, joka voi johtua tuotteen kompleksisuudesta tai tiukoista vaatimuksista. Lisäksi olemassa olevien toimittajien suhteen houkuttelevuus sekä suhteen vahvuus vaikuttavat siihen, kuinka syvää yhteistyötä kyseisen toimittajan kanssa halutaan tehdä.
Toimitusketjun yhteistyömalleista osa vaatii syvää ja läheistä yhteistyötä, johon täytyy panostaa paljon aikaa ja resursseja, ja osa on vaatimuksiltaan vähäisempiä. Hankintastrategioiden perusteella voidaan päätellä mitä tuotteita hankittaessa kannattaa käyttää mitäkin yhteistyömallia, tai kannattaako yhteistyötä tehdä ollenkaan.