Näytelmien esittelyt teatterimarkkinoinnin välineenä : Tarkastelussa kielelliset ja visuaaliset vaikutuskeinot
Rantanen, Heidi (2020-01-27)
Rantanen, Heidi
27.01.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001273533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001273533
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin näytelmien esittelyillä pyritään vaikuttamaan vastaanottajaan ja pohtia, millainen rooli näytelmien esittelyillä on teatterimarkkinoinnissa. Tutkin esittelyissä ilmeneviä kielellisiä ja visuaalisia vaikutuskeinoja sekä sitä, millaisia vaikutuksia teatterin muodolla mahdollisesti on käytettyihin vaikutuskeinoihin. Tutkimusaineistona on keväällä 2019 ensi-iltansa saaneiden näytelmien esittelyt suomalaisten teattereiden verkkosivuilla. Aineisto koostuu 30 näytelmäesittelystä teksteineen ja kuvineen. Vaikutuskeinojen vertailun mahdollistamiseksi aineistoon kuuluu esittelyitä kolmesta eri teatterin muodosta.
Tutkimusmenetelmänä sekä esittelytekstien että esittelykuvien analysoinnissa käytän retorista analyysiä, jossa hyödynnän Aristoteleen retoriikan kolmijakoa eetokseen, paatokseen ja logokseen. Esittelykuvien analyysissä käytän menetelmänä retorisen analyysin lisäksi myös Barthesin semiotiikkaa denotaation ja konnotaation käsitteitä hyödyntäen.
Tutkimuksen mukaan näytelmien esittelyteksteissä korostuvat paatoksella ja logoksella vaikuttamisen keinot. Yleisimpiä vaikutuskeinoja teksteissä ovat näytelmän taustatiedon ilmaiseminen (logos), tunteiden herättäminen sekä visualisointi (paatos). Esittelykuvissa painottuu paatoksen keinoilla vaikuttaminen, ja eetos- ja logoskeinoja ilmenee kuvissa harvemmin. Teatterin muoto ei tässä tutkimuksessa näytä olevan merkittävästi yhteydessä käytettyihin vaikutuskeinoihin, vaan erilaisia vaikutuskeinoja on käytössä tasaisesti. Teatterimarkkinoinnissa näytelmien esittelyt näyttäytyvät tunteisiin vetoavana, mutta samalla informatiivisuutta korostavana markkinointivälineenä. Teattereiden verkkosivuilla olevat esittelyt kokoavat markkinointimateriaalia yhteen paikkaan potentiaalisen katsojan saataville, joten niillä on edelleen tärkeä tehtävä uusien mediamuotojen joukossa.
Tutkimusmenetelmänä sekä esittelytekstien että esittelykuvien analysoinnissa käytän retorista analyysiä, jossa hyödynnän Aristoteleen retoriikan kolmijakoa eetokseen, paatokseen ja logokseen. Esittelykuvien analyysissä käytän menetelmänä retorisen analyysin lisäksi myös Barthesin semiotiikkaa denotaation ja konnotaation käsitteitä hyödyntäen.
Tutkimuksen mukaan näytelmien esittelyteksteissä korostuvat paatoksella ja logoksella vaikuttamisen keinot. Yleisimpiä vaikutuskeinoja teksteissä ovat näytelmän taustatiedon ilmaiseminen (logos), tunteiden herättäminen sekä visualisointi (paatos). Esittelykuvissa painottuu paatoksen keinoilla vaikuttaminen, ja eetos- ja logoskeinoja ilmenee kuvissa harvemmin. Teatterin muoto ei tässä tutkimuksessa näytä olevan merkittävästi yhteydessä käytettyihin vaikutuskeinoihin, vaan erilaisia vaikutuskeinoja on käytössä tasaisesti. Teatterimarkkinoinnissa näytelmien esittelyt näyttäytyvät tunteisiin vetoavana, mutta samalla informatiivisuutta korostavana markkinointivälineenä. Teattereiden verkkosivuilla olevat esittelyt kokoavat markkinointimateriaalia yhteen paikkaan potentiaalisen katsojan saataville, joten niillä on edelleen tärkeä tehtävä uusien mediamuotojen joukossa.